YAHYA KEMAL VE TASAVVUF

Yahya Kemal, çocukluğundan itibaren tasavvufa ilgi göstermiştir. O, inanç ile milli kültür arasında bağ kurmuş ve bu geçişin de tasavvuf yoluyla olduğunu savunmuştur. Bu bağın temellerinin, özellikle ilk Türk mutasavvıfı olan Ahmet Yesevi tarafından atıldığını benimsemiştir. Yahya Kemal, gerek Anadolu’da gerekse Rumeli’de İslamiyet’in, buralara gelen Ahmet Yesevi dervişlerince tanıtıldığını kabul etmektedir. O, bu sayede buralarda bir Türk-İslam birliği ve kültürü oluşturulduğu kanaatindedir.

-

Yahya Kemal showed interest in sufism since his childhood. He formed connection between faith and national culture, and he defended that this transition was through sufism. The foundations of this connection were adopted to be laid particularly by Ahmad Yasavi, who was the first Turkish sufi. Yahya Kemal accepted that Islam was introduced by dervishes of Ahmad Yasavi coming to these places in Anatolia and Rumelia. He is of the opinion that a Turkish-Islamic union and culture was formed hereabouts through this

___

  • Altuğ, Taylan. Kant Estetiği, Payel Yayınevi, İstanbul, 1989.
  • Arat, Necla, “Kant Estetik’inde Güzel ve Yüce Değerleri”, Felsefe Arkivi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, Sayı 21, İstanbul, 1978.
  • Banarlı, Nihad Sami, Yahya Kemal’in Hatıraları, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1997.
  • Banarlı, Nihad Sami, “Yahya Kemal ve İman”, Yahya Kemal Enstitüsü Mecmuası I, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları, İstanbul, 1959.
  • Bayrakdar, Mehmet, Yunus Emre ve Aşk Felsefesi, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul, 1994.
  • Birand, Kâmıran, İlkçağ Felsefesi Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 1964.
  • Bozkurt, Nejat, Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınevi, İstanbul, 1995.
  • Demirci, Mehmet, Yahya Kemal ve Mehmet Akif’te Tasavvuf, Akademi Kitabevi, İzmir,1993.
  • Erdem, Hüsameddin, Panteizm ve Vahdet-i Vücûd Mukayesesi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1990.
  • Fârâbî, Ârâu Ehli’l- Medîneti’l- Fâdıla, nşr: Albert Nasrî Nâder, 6. Baskı, Beyrut, 1991.
  • İbni Sînâ, Necât, Mısır, 1938, s. 245; Risâle fî Mâhiyeti’l- Aşk, nşr. Ahmet Ateş, İstanbul, 1953.
  • Kaplan, Mehmet Türk Milletinin Kültürel Değerleri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987.
  • Runes, Dogobert, Treasury Philosophy, The Philosophical Library, inc., New York, 1955.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yahya Kemal, Dergâh Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1982.
  • Uludağ, Süleyman, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Marifet Yayınları, İstanbul, 1991.
  • Ünver, Süheyl, Yahya Kemal’in Dünyası, Şehir Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Weber, Alfred, Felsefe Tarihi, Terc. H. Vehbi Eralp, Sosyal Yayınlar, 4. Baskı, İstanbul, 1991.
  • Yahya Kemal, Bitmemiş Şiirler, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 1997.
  • Yahya Kemal, Çocukluğum, Gençliğim, Siyasî ve Edebî Hatıralarım, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları, 3. Baskı, İstanbul, 1986.
  • Yahya Kemal, Eski Şiirin Rüzgâriyle, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları, 5. Baskı, İstanbul, 1993.
  • Yahya Kemal, Kendi Gök Kubbemiz, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları, 16. Baskı, İstanbul, 2002.
  • Yahya Kemal, Rubâîler ve Hayyam Rubâîlerini Türkçe Söyleyiş, İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları, 3. Baskı, İstanbul, 1988.
  • Yunus Emre Divanı, Hazırlayan, Faruk Kadri Timurtaş, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1986.