Kriz Yönetimi ve Hermeneutik

Kriz yönetimi dâhilinde yapılan bazı basın açıklamalarının, basın toplantılarının, sosyal medya üzerinden yapılan açıklamaların vb. krizi avantaja çevirmenin aksine kriz sürecini uzattığı ve etkisini arttırdığını gözlemlemek mümkündür. Makalenin ana konusu kriz yönetimi sürecinin iyi planlanamamasının ve iyi yürütülememesinin temelinde yatan büyük gerçekliklerden birinin yanlış kurgulanmış iletişim stratejileri olduğu ve bununla birlikte ortaya çıkan entropinin ve yanlış algının nedeninin hermeneutik problemler olduğu varsayımıdır. Anlatılmak istenen “gerçek” ve verilmek istenen mesajla birlikte, algılanan gerçek ve alınan mesaj arasındaki temel farklılık; kolektif paradigmanın ve algının dönüşmesinde, krizin büyümesinde ve yaygınlaşarak yapısallaşmasındaki en temel etki ve dinamik olarak karşımıza çıkmaktadır. Henüz kriz başlangıç sürecinde iken yapılan basın açıklamaları, basın toplantıları vb. uygulamalarda yanlış kurgulanan cümleler, objeler vb. unsurlar temel hermeneutik problemlerin doğmasına ve algının yönetilememesine neden olmakta ve krizi önü alınamayan bir süreç haline dönüştürmektedir. Sonuç olarak hermeneutik algı, birçok krizin temelinde bulunan, arzu edilmeyen bir şekilde anlamlandırmaya bağlı olarak gelişip büyüyen krizin yarattığı etkinin temel sebeplerinden birisi ve en önemlisi olarak açıklanabilir. Bu nedenle ilk bölümde hermeneutik kavramı üzerinde durulmuş ve ikinci bölümde hermeneutik ve kriz yönetimi olgusu yaşanmış örnekler ile değerlendirilmiştir. 

Crisis Management and Hermeneutics

It is possible to observe crisis periods during which public statements, press conferences and statements that are made on the social media make the crises period longer and increase its effects instead of turning it into an opportunity throughout the management of the crisis. The main idea of the article is the assumption that one of the biggest realities as an underlying reason of not planning and conducting the crisis management in a better way is the wrongly fictionalized communication strategy and the reason behind the entropy and misperception coming as a result of it is the hermeneutic problems.  The main difference between what is presented and what is perceived as reality and a message seems to be the basic effect and a dynamic that plays a role on the transformation of the collective paradigm, growing of the crisis and becoming a more common and structuralized concept. Sentences or objects that are wrongly made in the public statements and press conferences at the very beginning of the crisis management period cause hermeneutic problems and prevent the perception leading so that it transforms the crisis into an inevitable process. Hermeneutic perception can be explained as the most important and basic reason of the effects that the crisis creates which can be found on the basis of many crises and undesirably grows based on the meaning attached. For this reason; in the first section hermeneutic is focused and in the second section both hermeneutic and crisis management are evaluated by real life examples.

___

  • Arvasi, A. (2009). Kendini Arayan İnsan, İstanbul: Bilgeoğuz Yayınları.
  • Akdağ, M. (2005). “Halkla İlişkiler ve Kriz Yönetimi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14:1-20.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Aktaş, S. (2011). “Hukukta Yorum Çabaları”, Erzincan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. XV, 3-4:1-33.
  • Alan, B. (2008). Bir Felsefi Yöntem Olarak Hermeneutik, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Alioğlu, N. (2007). “Hermeneutik Açıdan Anlam Üretme ve Örnek Görüntüsel Gösterge Çözümlemesi”, VIII. Uluslararası Görsel Göstergebilim Kongresi, T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi, İstanbul, 2: 1191-1203.
  • Ataman, I. (2007). Bir Yorumlama Yöntemi Olarak Hermeneutik: Erol Akyavaş Üzerine İnceleme, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Bilimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Augustine, Normon R. (2000), “Önlemeye Çalıştığımız Krizi Yönetmek”, İçinde: Harward Business Review Kriz Yönetimi (Çev: S. Atay), İstanbul: Mess Yayınları.
  • Aytül Kasapoğlu, M. (1992). Dünyası Dergisi, 5:59-70. “Sosyolojide Hermeneutik Uygulamaları”, Felsefe
  • Bernstein Richard, J. (1986). From Hermeneutics to Praxis, Hermeneutics and Modern Philosophy, Albany: State University of New York Press.
  • Bernstein Richard, J. (2011). Beyond Objectivism and Relativism: Science, Hermeneutics, and Praxis, Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
  • Bilen, O. (2001). Çağdaş Yorumbilim Kuramları, Ankara: Kitabiyat Yayınları.
  • Bollnow, O. F. (1995). “İfade ve Anlama”, Hermeneutik Üzerine Yazılar, 93-139.
  • BP Oil Spill Crisis Management: How Not to Do it, http://www.cbsnews.com/news/bp-oil- spill-crisis-management-how-not-to-do-it/ (Erişim: 15.06.2018).
  • Büyükçanga, M. (2008). “Türk Mimarisinde Sekiz Köşeli Yıldız Motifleri”, 6. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresinde Bildiri, Celalabat, 1230 – 1234.
  • Dartma, B., Demirci, M., Ünver, M. ve diğer. (2013). Tefsir Tarihi ve Usulü, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Dellaloğlu, B. (1998). Toplumsalın Yeniden Yapılanması: Habermas Üzerine bir İnceleme, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Demir, Ş. (2013). “Ölüme Bağlı Tasarrufların Yorumu”, Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 14:1151-1173.
  • Dilthey, W. (1996). “The Rise of Hermeneutics", In: Selected Works-Volume IV: Hermeneutics and the Study of History, New Jersey: Princeton University Press, 229-244.
  • Dilthey, W. (1999). Hermeneutik ve Tin Bilimleri, (Çev: D. Özlem), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Doğan, Ö. (2006). Anlamdan Geleneğe, Kimlikten Özgürlüğe (Kavramlar ve Tarihleri II), İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Erhat, A. (1989). Mitoloji Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi. Gadamer, H. G. (2002). Kuşkucu Hermeneutik, Hermeneutik ve Hümaniter Disiplinler, (Çev: H. Arslan), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Gadamer, H. G. (2003). Hermeneutik Üzerine Yazılar, (Çev: D. Özlem), İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Gadamer, H. G. (2007). The Gadamer Reader: A Bouquet of the Later Writing, (Trans: R. E. Palmer), Evanston: Northwestern University Press.
  • İnalcık, H. (2002). “Hermenötik, Oryantalizm, Türkoloji”, Doğu Batı Dergisi, 20:13-39.
  • Gadamer, H. G. (2008). Hakikat ve Yöntem (I. Cilt), (Çev: H. Arslan ve İ. Yavuzcan), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Gadamer, H. G. (2009). Hakikat ve Yöntem (II. Cilt), (Çev: H. Arslan ve İ. Yavuzcan), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Geltsetzer, L. (1997). “Hermeneutik”, (Çev: Z. Uludağ), Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10:95-101.
  • Göka, E. (1993). “Hermenötik Üzerine”, Türkiye Günlüğü Dergisi, 22:84-94.
  • Haşit, G. (2000). İşletmelerde Kriz Yönetimi ve Türkiye’nin Büyük Sanayi İşletmeleri Üzerinde Yapılan Araştırma Çalışması, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Hekman, S. (2012). Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, (Çev: H. Arslan-B. Balkız), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Howard Roy, J. (1982). Three faces of hermeneutics: An introduction to current theories of understanding, California: University of California Pr.
  • Örnek, A. Ş. ve Aydın Ş. (2007). Kriz ve Stres Yönetimi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Hürriyet, http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=19093160&yazarid=350 (Erişim: 01.02.2014).
  • Özcan, Z. (2000). Teolojik Hermenötik, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • İbn Hacer, Ahmed b. Ali el- Askalani. (1990). Fethu’l Bari bi Şerhi Sahihi’l Buhari, Beyrut: Daru’l Marife.
  • Kılıç, M. (2005). Hukuksal ve Teolojik Metinleri Anlama Sorunu: Felsefi Hermenötik Bağlamında Bir Analiz, İstanbul: İstanbul Barosu Yayınları.
  • Kurt M. V. (1994). The Hermeneutic Reader, (ed. Kurt Mueller-Vollmer), New York, The Continuum Company.
  • Luecke, R. (2009). Kriz Yönetimi Felaketleri Önleme Becerinizi Geliştirin, (Çev: Ö. Sarıkaya) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Onur Air Kampanyayı Şova Döktü, http://www.sonsayfa.com/Haberler/Ekonomi/Onur-Air- kampanyayi-sova-doktu-208792.html (Erişim: 01.02.2018).
  • Onur Air-Sosyal Sorumluluk Kampanyası, http://www.businessonair.net/2011/10/onur-air- sosyal-sorumluluk-kampanyas.html (Erişim: 29.06.2018)
  • Ormitson, G. L. ve Schrift, A. D. (2002). Hermeneutiğe Giriş, Hermeneutik ve Hümaniter Disiplinler (Çev: H. Arslan), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Öztürk, E. (2009). “Hermeneutiğin Tarihsel Dönüşümü”, Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 1:2: 145-175.
  • Özür Kabahatten Büyük Olursa, http://www.dunya.com/ozur-kabahatten-buyuk-olursa- 179748h.htm (Erişim: 05.05.2018).
  • Palmer, R. E. (1969). Hermeneutics: Interpretation Theory in Schleiermacher, Evanston: Northwestern University Press.
  • Petrot H. J. (1981). Meaning and Understanding, Bouveresse(ed), Berlin, Walter de Gruyter.
  • Pira, A. ve Sohodol Ç. (2012). Kriz Yönetimi Halkla İlişkiler Açısından Bir Değerlendirme, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şimşek Narbay, M. (2006). Kriz İletişimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Richard E. P. (1969). Hermeneutics: Interpretation Theory in Schleiermacher, Dilthey, Heidegger, and Gadamer, Evanston, Northwestern University Press.
  • Taşdelen, V. (2008). Hermeneutiğin Evrimi –Kesitler, Ankara: Hece Yayınları.
  • Ricoeur, P. (2009). Yorumların Çatışması / Hermenoytik Üzerine Denemeler I, (Çev: H. Arslan), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Tatar, B. (1999). Felsefî Hermenötik ve Yazarın Niyeti, İstanbul: Vadi Yayınları.
  • Saakaşvili ile Yemek Yerken Kravat http://www.habervaktim.com/haber/95018/saakasvili-ile-yemek-yerken-kravat- takma.html (Erişim: 01.06.2018). Takma,
  • Tatar, B. (2004). Hermenötik, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Saakaşvili’ye Çiğnemesi için Hediye Kravat!, http://haber.sol.org.tr/dunyadan/saakasvili-ye- cignemesi-icin-hediye-kravat-haberi-5046 (Erişim: 07.06.2018).
  • Toprak, M. (2003). Hermeneutik (Yorumbilgisi) ve Edebiyat, İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Sansasyon Yoksa Haber de Yok, http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/24559961.asp (Erişim: 04.02.2018).
  • Saygın, T. (2008). Aşırı Yorum Sorunu ve Grünberg ́de Anlamın Sınırları, ODTÜ Felsefe Bölümü 25. Yıl Etkinlikleri Anlam Kongresi, Sözlü Bildiri, Ankara.
  • Saygın, T. (2009). “Sosyal Bilimlerin Doğası ve Hermeneutik”, VI. Ulusal Sosyoloji Kongresi Bildiri Kitabı, Toplumsal Dönüşümler ve Sosyolojik Yaklaşımlar, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın, 101-111.
  • Vesek, S. (2004). Doğan Özlem’de Hermeneutik, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sivas.
  • Weber, M. (1995). Toplumsal ve Ekonomik Örgütlenme Kuramı, (Çev: Ö. Ozankaya), Ankara: İmge Kitabevi.
  • West, D. (2005). Kıta Avrupası Felsefesine Giriş, (Çev: A. Cevizci), İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Yenişafak, http://www.yenisafak.com.tr/dunya/?t=18.08.2008&i=135318 (Erişim: 01.02.2014).