Kentsel Çevrede Heykel Mekân Kullanıcı Etkileşimi Üzerine Analiz

Kentsel çevrede yer alan sanat eserleri, içerisinde yer aldığı çevreyi daha yaşanabilir kılmakta ve çevre kalitesini artırmaktadır. Özellikle heykeller, gerek fiziksel gerekse toplumsal çevre ilişiklerini güçlendiren öğeler olarak, toplumun kültürünün ve kimliğinin bir yansıması olup kentlerin vazgeçilmez bileşenlerindendir. İzmir Aydın Karayolu'nun Aydın kent sınırları ile tanımlı bölümünde yer alan Aydın Anıtı ile İncir Heykeli'nin araştırma ana materyali olarak ele alındığı bu çalışmada, söz konusu açık alan heykellerinin çevreyle olan ilişkileri tasarım ilke - öğeleri çerçevesinde ele alınmış, heykel çevre insan etkileşimi sorgulanmıştır. Çalışma; kavramsal analiz, veri toplama, değerlendirme, tartışma ve öneriler olmak üzere başlıca 4 aşamada yürütülmüştür. Araştırmanın veri toplama bölümünde, Aydın Anıtı ve İncir Heykeli'nin kimlik ve öznitelik bilgilerine ulaşılmış, sonrasında her heykel tasarım özellikleri ve heykel çevre ilişkileri yönüyle değerlendirilmiştir. Arazi çalışması sonucunda, araştırmaya konu olan Aydın Anıtı ile İncir Heykeli'nin; fiziksel çevre kalitesine katkılarının yanı sıra imge oluşturabilecek özelliklere sahip olduğu, kentin kimliğini ve toplumsal bakış açısını yansıttığı belirlenmiştir.

ANALYSIS ON INTERACTION OF SCULPTURE SPACE USER IN URBAN ENVIRONMENT

Art objects in urban environment can contribute to the liveability of areas they are located in and increase the environmental quality. Especially, sculptures are the reflection of social culture and identity and indispensable components of city environment strengthening either physical or social environmental relationships. Aydın Monument and Fig Sculpture on Izmir to Aydın main road in the border of Aydın Province were the main materials of the study. Mentioned open space sculptures and their relations with their surroundings, design principles and elements were evaluated in the scope of their interaction with environment and user. Study was carried out in four different parts; conceptual analysis, data collection, evaluation, discussion and results. In the data collection part, data about identity and qualities of Aydın Monument and Fig Sculpture was collected and evaluated considering design features, sculpture and its environmental relationship. It was stated as the result of the study that the Sculpture and Monument have the qualities which can contribute to the quality of physical environment and city image and reflect city identity and social view.

___

  • Başer, D., 2006. Heykelin Kentsel Kamusal Mekana Etkisi: Artistic structures are the urban elements which Heykel - Mekan İlişkisinin Kamusallığı Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 115 s.
  • Ching, D.K. 2002. Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen. Yapı more importance among others by providing the opportunity for urban people to make relation with Endüstri Merkezi Yayınları, YEM Yayın - 85, ISBN: artistic works in public sites.
  • 8599 20 8, 400 s.
  • One of the most important responsibilities of Çakır, T. 2008. Heykel Boşluk ve Çevre İle İlişkisi. Atatürk local administrations is to construct public spaces combined with artistic works, consisting of visual differences and offering users new experiences. In this respect, importance of the relationship between sculpture and space should be born in mind and artistic point of view should be taken into consideration in whole construction period from design to placement of sculptures.
  • Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Heykel Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, 83 s.
  • Güç, M. 2005. Açık Alan Heykellerinin Kent Estetiğine Katkısı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim İş Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 75 s.
  • Güngör, H. 1983. Temel Tasar. AFA Matbaacılık, İstanbul.
  • Öztürk Kurtaslan, B. 2005. Açık Alanlarda Heykel Çevre İlişkisi ve Tasarımı. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 18 Yıl: 2005/1, s: 193-222.
  • From this point of view, following suggestions may be offered for Aydın Monument and Fig Sculpture;
  • Tırıl, A., B. Kara, E. V. Küçükerbaş. 2000. Kentsel Çevre Estetiğinde Plasitk ve İzmir Kenti Örneğinde Bir Çalışma. TMMOB Peyzaj Mimarları Odası Peyzaj Mimarlığı Kongresi, 19-21 Ekim 2000, Ankara, s: 439 447.
  • design, especially the plant design and the place of horizontal elements should be revised.
  • Aydın Valiliği, 2011. Aydın İli İlin tanıtımı. Http://www.aydin.gov.tr/default_B0.aspx?content=10 08, Erişim: 09.08.2011.
  • Some cares should be taken for multi-storey buildings constructed around the sculpture and monument to make them sense more clearly, e.g. providing their harmony and re-colouring, masking and embedding the buildings in order to constitute a background for them.
  • Aydın İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, 2011. Genel Bilgiler. http://www.aydinturizm.gov.tr/belge/1-32946/genel- bilgiler.html, Erişim: 22.09.2011. Wikipedia, 2011. A y d ı n - C o ğ r a f i ö z e l l i k l e r i . http://tr.wikipedia.org/wiki/Ayd%C4%B1n, Erişim: 22.09.2011.
  • They should continuously be spotlighted during Genç, N., H. Özgür, 2008. Orta Ölçekli Kentsel Alanların dark period in order for people to sense them very easily.
  • Yönetimi: Kuşadası Söke ve Aydın Merkez İlçe Örnekleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2008, Cilt: 5, Sayı: 9, s: 195 225.
  • Sculptures should absolutely be in close harmony with their surroundings either for their formal or visual characteristics. Sorumlu Yazar Çiğdem KILIÇASLAN
  • Artists should be provided with opportunities to create unique and suitable works.
  • Urban people should participate in the whole E mail Phone
  • Fax : + 90 256 772 72 33
  • Sculptures should be convenient with social characteristics and contribute positively to the development of children and youths. Geliş Tarihi
  • Kabul Tarihi : 19.04.2012
  • Spaces left for sculptures should be open and accessible public spaces.
  • Sculptures should have active functions in urban