Düşünce İnşasında Kavramsallaştırmanın Önemi: Paul Tillich’in Kullandığı Temel Kavramların Felsefî Analizi

Her düşünce, ait olduğu zihnin anlam dünyasında inşa edilirken hem varlık/olgu hem zihin hem dil alanında varolmaktadır. Bütün bu varoluşsallığı yaşayan düşünce, kavramsallaştırılmış demektir. Batı dillerinde “conception” biçiminde kullanılan kavramsallaştırma sözcüğü, Latincedeki kavram anlamına gelen “conceptio” kelimesinden türemiştir. Kavramlar olmadan yeni bir düşüncenin inşa edilmesi imkânsızdır. Kavramlar, düşünme eyleminin vazgeçilmez unsurlarıdır. Düşünme eylemi, onlar olmaksızın ne harekete geçebilir ne de düşünmeye konu olan herhangi bir şeyi kavrayıp anlayabilir. Kavramlar, onu üreten zihnin, medeniyetin ve dilin özgün niteliklerinin taşıyan, onları diğerlerinden ayıran temel entelektüel unsurlardır. Kavram üretemeyen zihinler, diller, medeniyetler düşünce sahibi de olamayacakları için süreç içerisinde kaybolmaya mahkûm olurlar. Bu makale, Paul Tillich’in, düşüncelerini üzerine inşa ettiği kavramları analiz etmek suretiyle kavramsallaştırmanın düşünce inşası açısından önemini felsefî bir örnek üzerinden ortaya koymayı hedeflemektedir.

The Importance of Conceptualızıng in the Constructıon of Thought: Philosophical Analysis of Paul Tillich's Basic Concepts

While every thought is constructed in the meaning world of the mind to which it belongs, it also have both existence / phenomena in the field of mind and language. Thought, which goes through all of this existence, means conceptualized. The conceptualization word used in the form of "conception" in Western languages derives from the word "conceptio" which means the concept in Latin. It is impossible to build a new mind without concepts. Concepts are indispensable elements of thinking. Without them, the act of thinking neither can be mobilized nor the subject of thinking can be grasped. Concepts are the basic intellectual elements that bear the unique qualities of the mind, civilization and language they are emdedded, and distinguish them from others Minds, tongues, civilizations that can not produce concepts are destined to disappear in the process because they can not have thought. This paper aims to reveal the importance of Paul Tillich's philosophical significance in terms of constructing the conceptualization by analyzing the concepts he has built upon his ideas.

___

Alıcı, M. (2005). “Kutsala Giden Yol.” Din Bilimleri Dergisi, 5 (3): 73-120.

Bayer, Oswald (2009). “Tillich as a Systematic Theologian.” The Cambridge Companion to Paul Tillich. (Der.) Russell Re Manning. New York: Cambridge University Press. 18-35.

Buber, M. (2000). Tanrı Tutulması. Ankara: Lotus Yayınları.

Bümin, T. (1987). Hegel Bilinç Problemi, Köle-Efendi Diyalektiği Praksis Felsefesi. İstanbul: Alan Yayıncılık.

Cevizci, A. (2005). Paradigma Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.

Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Dağ, İ. (1999). “Psikolojinin Işığında Kaygı.” Doğu Batı Düşünce Dergisi, (6): 167-174.

Ersevim, İ. (2005). Freud ve Psikanaliz’in Temel İlkeleri. İstanbul: Assos Yayınları.

Eyüboğlu, İ. Z. (1995). Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınları.

Foulquie, P. (1998). Varoluşçunun Varoluşu. İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.

Geçtan, E. (2005). Psikanaliz ve Sonrası. İstanbul: Metis Yayınları.

Gökberk, M. (1990). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Hanefi, H. (2003). “Kelam İlminin Tarihselliği.” Çev., İbrahim Aslan. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1 (2): 155-174.

Heidegger, M. (1996). Being and Time. Albany: State University of New York Press.

Heidegger, M. (1998). Metafizik Nedir. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.

Johnstone, R. L. (1992). Religion in Society. New Jersey: Prentice Hall.

Kierkegaard, S. (1957). The Concept of Dread. Princeton: Princeton University Press.

Kierkegaard, S. (2004). Kaygı Kavramı. Ankara: Hece Yayınları.

Kula, N. (2000). “Kur’an Işığında İnsan-Çevre İlişkisinin Ruh Sağlığı Açısından Önemi.” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9 (9): 370-380.

Kuşçu, E. (2011). Din Fenomenolojisi. Ankara: Sarkaç Yayınları.

Lincoln, B. (1999). Theorizing Myth: Narrative, Ideology and Scholarship. Chicago: The University of Chicago Press.

Loomer, B. M. (1956). “Tillich’s Theology of Correlation.” The Journal of Religion, 36 (3): 150-156.

Macquarrie, J. (1965). An Existentialist Theology A Comparison of Heidegger and Bultmann. New York: Harper Torchbooks.

Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.

May, R. (2015). Yaratma Cesareti. İstanbul: Metis Yayınları.

Özlem, D. (2010). Tarih Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.

Platon, (2014). Theaitetos. İstanbul: Say Yayınları.

Reçber, M. S. (2004). “Plantinga ve Tanrı İnancının Temelselliği.” Felsefe Dünyası Dergisi, 1 (39): 20-41.

Reçber, M. S. (2009). “Ethics and Politics.” İslam Araştırmaları Merkezi Dergisi, (21): 138-143.

Tezcan, M. (1985). “Gençlik ve Yabancılaşma.”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 18 (1): 121-127.

Tillich, P. (1948). The Shaking of the Foundations,. New York: Charles Scribner’s Sons.

Tillich, P. (1951). Systematic Theology I. Chicago: University of Chicago Press.

Tillich, P. (1957). Systematic Theology II. Chicago: University of Chicago Press.

Tillich, P. (1963). The Protestan Era. Chicago: Chicago University Press.

Tillich, P. (1969). The Courage to Be. New Haven: Yale University Press.

Tillich, P. (2000). Din Felsefesi. Çev., Zeki Özcan. İstanbul: Alfa Yayınları.

Tillich, P. (2002). “Din Dilinin Doğası.” Çev., Aliye Çınar. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (2): 227-236.

Tillich, P. (2003). “İki Tip Din Felsefesi.” Çev., Aliye Çınar. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12 (1): 331-344.

Tillich, P. (2004). Aşk, Güç ve Adalet. İstanbul: Yeni Zamanlar Yayınları.

Tillich, P. (2014a). Ahlak ve Ötesi. Çev., Aliye Çınar. Ankara: Elis Yayınları.

Tillich, P. (2014b). Olmak Cesareti. Çev., F. Cihan Dansuk. İstanbul: Okuyan us Yayınları.

Verneaux, R. (1994). Egzistansiyalizm Üzerine Dersler. Çev., Murtaza Korlaelçi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.

Weischedel, W. (2004). Felsefenin Arka Merdiveni. İstanbul: İz Yayıncılık.

Wuthnow, R. (2003). Study Religion, Making it Sociological. Handbook of the Sociology of Religion. Cambridge: Cambridge University Press.

Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-9196
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2008
  • Yayıncı: Adıyaman Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Türkçe Öğretiminde Üstbilişsel Okuma Stratejileri ile Okuma Yöntem-Tekniklerinin Metin Türüne Göre Değerlendirilmesi

Zeynep ÇETİNKAYA EDİZER, Şükran DİLİDÜZGÜN, Duygu AK BAŞOĞUL, Melda KARAGÖZ, Neslihan YÜCELŞEN

Destek Eğitim Odasında ve Kaynaştırma Ortamlarında Çalışan Öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Sürecinde Yaşadıkları Güçlüklerin Belirlenmesi

Ayfer ŞAHİN, Buket GÜRLER

Türkiye’deki 60-72 Aylık Çocuklarda Duygu Düzenleme Becerilerinin Ego Sağlamlık Düzeylerine Göre İncelenmesi

Dilan BAYINDIR, Asude BALABAN DAĞAL, Alev ÖNDER

Okul Müdürlerinin Ders Denetimi Görevlerine İlişkin Okul Müdürleri Ve Öğretmenlerin Görüşleri (Adıyaman İli Örneği)

Burhanettin DÖNMEZ, Çağrı DEMİRTAŞ

Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kültürel Miras Tutumları Üzerine Bir Araştırma

Erkan GÜNEŞ, Gürkan Alagöz

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eğitsel Oyun Tasarlamaları ve Sürece İlişkin Görüşleri: Bir Durum Çalışması

Munise Seçkin Kapucu, Serdar Çağlak

Düşünce İnşasında Kavramsallaştırmanın Önemi: Paul Tillich’in Kullandığı Temel Kavramların Felsefî Analizi

Muhammet Caner ILGAROĞLU, Mustafa TURAN

Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Dersine İlişkin Tutumları: Anadolu Üniversitesi Örneği

Çiğdem Suzan ÇARDAK

Muhasebe Meslek Mensupları Açısından Muhasebe Denetiminin Sosyal Sorumluluk Kavramının Uygulanmasındaki Etkisi: Burdur İli Örneği

Ali Apalı

Yükseköğretim Konusunda Yapılmış Çalışmaların Lisansüstü Tezlere Dayalı Analizi

Nazife KARADAĞ