Entegrasyon Aşamaları ve Kültürel Aktarım Süreci Açısından Avatar (2009) Filminin İncelenmesi

Göçmenin orijinal kültüründen vazgeçmeden ev sahibi toplumla bütünleşmesi anlayışı, entegrasyon kavramını asimilasyon kavramından ayıran en temel farktır. Diğer yandan Milton Myron Gordon (1964) asimilasyonun daha net anlaşılabilmesi için analitik bir ayrım ortaya koymuştur. Bunun neticesinde yedi asimilasyon aşaması oluşturmuştur. Yöntem olarak bu yedi asimilasyon aşaması referans alınarak entegrasyon aşamalarına uyarlanmıştır. Asimilasyon aşamalarındaki kriterler entegrasyon aşamalarında da kullanılmıştır. Bu entegrasyon aşamalarıyla James Cameron’un yönettiği Avatar (2009) filmi değerlendirilmiştir. Bütün entegrasyon aşamalarına uygun filmde denk gelen örnekler olduğu görülmüştür. Böylece oluşturulan entegrasyon aşamalarının örneklerle daha net bir şekilde açıklanması amaçlanmıştır. Özellikle entegrasyon aşamalarının oluşturulma sebebine makale boyunca değinilmiştir. Bu çerçevede entegrasyon ve asimilasyon anlayışları arasındaki ayrım ele alınmıştır. Bununla birlikte filmde kültürel aktarım süreçlerine değinilmiştir. Filmde geçen Na’vi halkının toplumsal örgütlenmesi detaylı bir şekilde incelenmiştir.

Examınatıon Of The Movie Avatar (2009) In Terms Of Integratıon Stages And The Cultural Transfer Process

The understanding of the immigrant's integration with the host society without giving up his original culture is the most fundamental difference that separates the concept of integration from the concept of assimilation. On the other hand, Milton Myron Gordon (1964) put forward an analytical distinction in order to understand assimilation more clearly. As a method, these seven assimilation stages are taken as a reference and adapted to the integration stages. The criteria in the assimilation stages were also used in the integration stages. With these integration stages, the movie Avatar (2009) directed by James Cameron was evaluated. It has been seen that there are examples in the movie that are suitable for all integration stages. Thus, it is aimed to explain the integration stages created more clearly with examples. In particular, the reason for the creation of the integration stages is mentioned throughout the article. In this framework, the distinction between integration and assimilation approaches is discussed. In addition, the cultural transfer processes are mentioned in the movie. The social organization of the Na'vi people in the movie has been examined in detail.

___

  • Alba, R.D. (1976), Social Assimilation Among American Catholic National-Origin Groups.
  • American Sociological Review, Vol. 41 (December), s.1030-1046.
  • Alba, R. D. (1981), The Twilight of Ethnicity Among American Catholics of European Ancestry, The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 454(1), s.86–97. doi:10.1177/000271628145400108
  • Alba, R. ve Nee, V. (2003), Remaking the American Mainstream: Assimilation and Contemporary Immigration, Cambridge: Harvard University Press.
  • Berry, J. W. ve Sam, D. L. (2010), Acculturation: When Individuals And Groups of Different Cultural Backgrounds Meet, Perspectives on Psychological Science, 5(4), s. 472–481. Doi: 10.1177/1745691610373075
  • Barkan, E. R. (1995), Race, Religion, and Nationality in American Society: A Model of Ethnicity: From Contact to Assimilation [with Comment, with Response], Journal of American Ethnic History, 14(2), s. 38–101. doi:10.2307/27500004
  • Erdal, T. (2017), Sözün Büyüsü Fuzûlî Şiirlerinde Varyantlaşma, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Esser, H. (2000), Integration and Ethnic Stratification, (Ed.: H. Esser, I. Light, C. Petry and G. Pieri), Towards Emerging Ethnic Classes in Europe? Workshop Proceedings, Project Conclusions, Integration and Ethnic Stratification, Ethnic Economy and Social Exclusion, Volume 1, Germany, s.49-84.
  • Gordon, M, (1961), Assimilation in America: Theorye and Reality, Ethnic Groups in American Lif., The MIT Press and American Academy of Arts and Sciences, Vol.90, No:2, Spring, s.263-285.
  • Gordon, M, (1964), Assimilation in America The Role of Race, Religion, and National Origins, New York: Oxford University Press.
  • Güvenç, B. (1994), İnsan ve Kültür, 6. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İlhan, N. (2022), Türk Edebiyatında Belleğin Aktarıcısı Olarak Şehrazat’ın Çocukları: Büyükanneler, (Ed.: N. Erbay ve Ö. F. Karataş), Ulusal Kadın ve Medeniyet Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 25-26 Mart, s.121-137, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Malinowski, B. (1999), İlkel Toplum, 2. Baskı, (Çev.: H. Portakal), Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Malinowski, B. (2000), Büyü, Bilim ve Din, 2. Baskı, (Çev.: S. Özkal), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Malinowski, B. (2003), Yabanıl Toplumda Suç ve Gelenek, (Çev.: Ş. Yeğin), İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Parsa, A.F. ve Edizler, G. (2011), Sinemasal Anlatıda Duygusal Zekâ Avatar (2009) Film Çözümlemesinde Olaylar ve Karakter Örüntüsü Üzerinde Duygusal Zekâ Göstergelerinin Analizi, E-Journal of New World Sciences Academy, 6, (3), s.614-630.
  • Redfield, R., Linton; R., Herskovits. M., J. (1936), Memorandum for The Study of Acculturatıon., Amerıcan Anthropologıst, 38(1), s.149–152. doi:10.1525/aa.1936.38.1.02a00330.
  • Ritzer, G. ve Stepnisky, J. (2012), Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri, 4. Baskı, (Çev.: I. Ertuna Howison), Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Thijssen, P. (2012), From Mechanical to Organic Solidarity, and Back: With Honneth Beyond Durkheim, European Journal of Social Theory, 15(4), s. 454–470. doi:10.1177/1368431011423589
  • United Nations Economic Commission for Europe and United Nations Population Fund, (2011), Statistics on International Migration a Practical Guide for Countries of Eastern Europe and Central Asia, Geneva: United Nations.
  • Vecoli, R.J. (1995), Comment, Race, Religion, and Nationality in American Society: A Model of Ethnicity: From Contact to Assimilation [with Comment, with Response], Journal of American Ethnic History, 14(2), s.38–101. doi:10.2307/27500004.