Çalışmamızın amacı, sosyal olanın merkezinde "anlamın" durduğu görüşünü ortaya koymak ve buradan hareketle sosyal davranışla anlam arasındaki ilişkiyi temel değişkenler çerçevesinde açıklamaya çalışmaktır. Toplumsal yapının bütün unsurlarının temelde anlamların somut göstergeleri olduğu yani iletişim, etkileşim ve paylaşımın temel yapı elemanının anlamlar olduğu temel görüş öncülümüzdür. Sosyal olana dair tüm olay ve olgular temelde bir anlam oluşturma, paylaşma veya reddetme sürecinin parçalarıdır. Sosyal kurumlar örgün anlam daireleridir, sosyal norm ve değerler temelde anlamların genel kabul görmüş yaptırımsal veya bağlayıcı biçimleridir. Sosyal roller kalıplaşmış ve geçerli anlam modelleridir. Anlamların belirli yapısal, sembolik veya eylemsel formları toplumun statik ve dinamik unsurlarını verir. Kişi, yaşam deneyimi, ilişkileri, ilgileri, niyetleri ve amaçlarına dayalı olan kendi anlam dünyasını kurup sınırlarını belirlerken anlamlandırma ortak paydalarını bulur ve böylece iletişim ortamını oluşturur. Metodolojik olarak insan-varlık-anlam ilişkisi, anlamın özde ne ifade ettiği, toplumsal yapının oluşumundaki yeri ve anlamın oluşma sürecinde toplumsal olgularla etkileşimi temelinde gelişecek olan çalışmamız, felsefi görüşlerin ve sosyoloji kuramlarının anlam olgusuna bakışlarına dayalı bir kuramsal nitel araştırmadır
The aim of this study is prove that the meaning stands at the center of society. So we want to achieve a holistic social statement. Our basic view is that all of the elements of the social structure are concrete indicators of meaning. That the meanings are the basic structural element of communication, interaction and social networking is the fact. Social institutions are connected meaning networks. Basically, social norms and values are generally accepted, enforceable and binding forms of meaning. Social roles are stereotypes and the current models of meaning. The meanings are basic building block of society. The structural, operational and symbolic forms of meaning are creates static and dynamic elements of society. Thinkers that suggesting opinions on the meaning have agreed at one point. This point is that the meanings does emerge of correlation between the human mind and entity and subsequently It actualize by communication between people. Dilthey said that “meaning is rediscovery of the I in the you” He wanted to tell this sentence is that starting the understanding signification process is realize by communication between people. Person establish and define the limits of the world of meaning based on his relationships, interests, intents and aims. This process takes place between people communication environment. Even the fact that the meaning of an individual's mental processes established constitutes the premise of social contact. The main problem of our study, in which social meaning that all events and phenomena on the basis of the community-building aspects of the inclusive nature occurs and how it functions. Methodological as human-beings-meaning relations, meaning in essence, to quantify what the social structure in the formation of place and meaning occurs in the process of social structure effect subject areas, our study philosophical ideas and theories of sociology meaning of the phenomenon gaze meaning centers that put our vision in terms of evaluating the theoretical qualitative study. The main problem of our study is meaning lies on the base of all social events and phenomena. Thus, the meaning creates community. We are trying to emphasize that modernity has changed the relationship between the meaning and value. How these changes have affected meaning graticule of today's society? How to continue the process of influence today? In our study will seek to answer these questions? "> [PDF] TOPLUM - ANLAM İLİŞKİSİ AÇISINDAN ANLAMIN SOSYALLİĞİ | [PDF] THE SOCIALITY OF MEANING IN THE CONTEXT OF RELATION BETWEEN SOCIETY AND MEANING Çalışmamızın amacı, sosyal olanın merkezinde "anlamın" durduğu görüşünü ortaya koymak ve buradan hareketle sosyal davranışla anlam arasındaki ilişkiyi temel değişkenler çerçevesinde açıklamaya çalışmaktır. Toplumsal yapının bütün unsurlarının temelde anlamların somut göstergeleri olduğu yani iletişim, etkileşim ve paylaşımın temel yapı elemanının anlamlar olduğu temel görüş öncülümüzdür. Sosyal olana dair tüm olay ve olgular temelde bir anlam oluşturma, paylaşma veya reddetme sürecinin parçalarıdır. Sosyal kurumlar örgün anlam daireleridir, sosyal norm ve değerler temelde anlamların genel kabul görmüş yaptırımsal veya bağlayıcı biçimleridir. Sosyal roller kalıplaşmış ve geçerli anlam modelleridir. Anlamların belirli yapısal, sembolik veya eylemsel formları toplumun statik ve dinamik unsurlarını verir. Kişi, yaşam deneyimi, ilişkileri, ilgileri, niyetleri ve amaçlarına dayalı olan kendi anlam dünyasını kurup sınırlarını belirlerken anlamlandırma ortak paydalarını bulur ve böylece iletişim ortamını oluşturur. Metodolojik olarak insan-varlık-anlam ilişkisi, anlamın özde ne ifade ettiği, toplumsal yapının oluşumundaki yeri ve anlamın oluşma sürecinde toplumsal olgularla etkileşimi temelinde gelişecek olan çalışmamız, felsefi görüşlerin ve sosyoloji kuramlarının anlam olgusuna bakışlarına dayalı bir kuramsal nitel araştırmadır "> Çalışmamızın amacı, sosyal olanın merkezinde "anlamın" durduğu görüşünü ortaya koymak ve buradan hareketle sosyal davranışla anlam arasındaki ilişkiyi temel değişkenler çerçevesinde açıklamaya çalışmaktır. Toplumsal yapının bütün unsurlarının temelde anlamların somut göstergeleri olduğu yani iletişim, etkileşim ve paylaşımın temel yapı elemanının anlamlar olduğu temel görüş öncülümüzdür. Sosyal olana dair tüm olay ve olgular temelde bir anlam oluşturma, paylaşma veya reddetme sürecinin parçalarıdır. Sosyal kurumlar örgün anlam daireleridir, sosyal norm ve değerler temelde anlamların genel kabul görmüş yaptırımsal veya bağlayıcı biçimleridir. Sosyal roller kalıplaşmış ve geçerli anlam modelleridir. Anlamların belirli yapısal, sembolik veya eylemsel formları toplumun statik ve dinamik unsurlarını verir. Kişi, yaşam deneyimi, ilişkileri, ilgileri, niyetleri ve amaçlarına dayalı olan kendi anlam dünyasını kurup sınırlarını belirlerken anlamlandırma ortak paydalarını bulur ve böylece iletişim ortamını oluşturur. Metodolojik olarak insan-varlık-anlam ilişkisi, anlamın özde ne ifade ettiği, toplumsal yapının oluşumundaki yeri ve anlamın oluşma sürecinde toplumsal olgularla etkileşimi temelinde gelişecek olan çalışmamız, felsefi görüşlerin ve sosyoloji kuramlarının anlam olgusuna bakışlarına dayalı bir kuramsal nitel araştırmadır
The aim of this study is prove that the meaning stands at the center of society. So we want to achieve a holistic social statement. Our basic view is that all of the elements of the social structure are concrete indicators of meaning. That the meanings are the basic structural element of communication, interaction and social networking is the fact. Social institutions are connected meaning networks. Basically, social norms and values are generally accepted, enforceable and binding forms of meaning. Social roles are stereotypes and the current models of meaning. The meanings are basic building block of society. The structural, operational and symbolic forms of meaning are creates static and dynamic elements of society. Thinkers that suggesting opinions on the meaning have agreed at one point. This point is that the meanings does emerge of correlation between the human mind and entity and subsequently It actualize by communication between people. Dilthey said that “meaning is rediscovery of the I in the you” He wanted to tell this sentence is that starting the understanding signification process is realize by communication between people. Person establish and define the limits of the world of meaning based on his relationships, interests, intents and aims. This process takes place between people communication environment. Even the fact that the meaning of an individual's mental processes established constitutes the premise of social contact. The main problem of our study, in which social meaning that all events and phenomena on the basis of the community-building aspects of the inclusive nature occurs and how it functions. Methodological as human-beings-meaning relations, meaning in essence, to quantify what the social structure in the formation of place and meaning occurs in the process of social structure effect subject areas, our study philosophical ideas and theories of sociology meaning of the phenomenon gaze meaning centers that put our vision in terms of evaluating the theoretical qualitative study. The main problem of our study is meaning lies on the base of all social events and phenomena. Thus, the meaning creates community. We are trying to emphasize that modernity has changed the relationship between the meaning and value. How these changes have affected meaning graticule of today's society? How to continue the process of influence today? In our study will seek to answer these questions? ">

TOPLUM - ANLAM İLİŞKİSİ AÇISINDAN ANLAMIN SOSYALLİĞİ

Çalışmamızın amacı, sosyal olanın merkezinde "anlamın" durduğu görüşünü ortaya koymak ve buradan hareketle sosyal davranışla anlam arasındaki ilişkiyi temel değişkenler çerçevesinde açıklamaya çalışmaktır. Toplumsal yapının bütün unsurlarının temelde anlamların somut göstergeleri olduğu yani iletişim, etkileşim ve paylaşımın temel yapı elemanının anlamlar olduğu temel görüş öncülümüzdür. Sosyal olana dair tüm olay ve olgular temelde bir anlam oluşturma, paylaşma veya reddetme sürecinin parçalarıdır. Sosyal kurumlar örgün anlam daireleridir, sosyal norm ve değerler temelde anlamların genel kabul görmüş yaptırımsal veya bağlayıcı biçimleridir. Sosyal roller kalıplaşmış ve geçerli anlam modelleridir. Anlamların belirli yapısal, sembolik veya eylemsel formları toplumun statik ve dinamik unsurlarını verir. Kişi, yaşam deneyimi, ilişkileri, ilgileri, niyetleri ve amaçlarına dayalı olan kendi anlam dünyasını kurup sınırlarını belirlerken anlamlandırma ortak paydalarını bulur ve böylece iletişim ortamını oluşturur. Metodolojik olarak insan-varlık-anlam ilişkisi, anlamın özde ne ifade ettiği, toplumsal yapının oluşumundaki yeri ve anlamın oluşma sürecinde toplumsal olgularla etkileşimi temelinde gelişecek olan çalışmamız, felsefi görüşlerin ve sosyoloji kuramlarının anlam olgusuna bakışlarına dayalı bir kuramsal nitel araştırmadır

THE SOCIALITY OF MEANING IN THE CONTEXT OF RELATION BETWEEN SOCIETY AND MEANING

The aim of this study is prove that the meaning stands at the center of society. So we want to achieve a holistic social statement. Our basic view is that all of the elements of the social structure are concrete indicators of meaning. That the meanings are the basic structural element of communication, interaction and social networking is the fact. Social institutions are connected meaning networks. Basically, social norms and values are generally accepted, enforceable and binding forms of meaning. Social roles are stereotypes and the current models of meaning. The meanings are basic building block of society. The structural, operational and symbolic forms of meaning are creates static and dynamic elements of society. Thinkers that suggesting opinions on the meaning have agreed at one point. This point is that the meanings does emerge of correlation between the human mind and entity and subsequently It actualize by communication between people. Dilthey said that “meaning is rediscovery of the I in the you” He wanted to tell this sentence is that starting the understanding signification process is realize by communication between people. Person establish and define the limits of the world of meaning based on his relationships, interests, intents and aims. This process takes place between people communication environment. Even the fact that the meaning of an individual's mental processes established constitutes the premise of social contact. The main problem of our study, in which social meaning that all events and phenomena on the basis of the community-building aspects of the inclusive nature occurs and how it functions. Methodological as human-beings-meaning relations, meaning in essence, to quantify what the social structure in the formation of place and meaning occurs in the process of social structure effect subject areas, our study philosophical ideas and theories of sociology meaning of the phenomenon gaze meaning centers that put our vision in terms of evaluating the theoretical qualitative study. The main problem of our study is meaning lies on the base of all social events and phenomena. Thus, the meaning creates community. We are trying to emphasize that modernity has changed the relationship between the meaning and value. How these changes have affected meaning graticule of today's society? How to continue the process of influence today? In our study will seek to answer these questions?

___

  • Altuner, İlyas (2011). “Descartes Felsefesinde Kuşkudan Bilgiye Geçiş ve Zihnin Kendini Kavrayışı”, Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 1(1): 98-112.
  • Berger, Peter ve Luckmann, Thomas (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşâsı: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi. Çev. V. S. Öğütle. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Condon, John C. (1995). Kelimelerin Büyülü Dünyası. Çev. M. Çiftkaya. İstanbul: İnsan Yayınları
  • Coulon, Alain (1995). Etnometodoloji. Çev. Ü. Tatlıcan. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Çelebi, Vedat (2014). “Nicolai Hartmann’ın Yeni Ontolojisinde Varlık ve Değer İlişkisi”. Ethos Dergisi, 7(2): 74-97.
  • Dilthey, Wilhelm (2011). Hermeneutik ve Tin Bilimleri. Çev. D. Özlem. İstanbul: Notos yayınları.
  • Durakoğlu, Abdullah ve Ay, Volkan (2012). “Descartes ve Searle’de Zihin Problemi”. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 13: 187-200.
  • Erbaş, Hayriye (1992). “Sosyolojide Fenomenoloji”. Araştırma Dergisi, 14 (1): s. 159 -166.
  • Giddens, Anthony (2000). Siyaset, Sosyoloji ve Toplumsal Teori. Çev. T. Birkan. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Husserl, Edmund (1969). Ideas. Çev. W. R. Boyce Gibson. London: Fifth Impression.
  • Richard, Mark (2012). Anlam. Çev. H. Kayıkçı. Ankara: Gugukkuşu Yayınları.
  • Ritzer, George ve Stepnisky, Jeffrey (2014). Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri. Çev. H. Hülür. Ankara: De Ki Yayınları.
  • Slattery, Martin (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. Çev. Ü. Tatlıcan - G. Demiriz. İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Süzgün, Eyüp (2010). John Searle’ün Bilinç Teorisi. (http://www.bisav.org.tr/Bulten/38/692/felsefe_6_john_searle_un _bilinc_teorisi, 09.02,2017’te erişildi.)
  • Swingewood, Alan (1998). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. Çev. O. Akınhay. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Tatlıcan, Ümit (2012). Sosyoloji ve Sosyal Teori Yazıları. İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Topakkaya, Arslan (2009). “E. Husserl’de Noema ve Noesis Kavramları”. Felsefe Sosyal Bilimler Dergisi 7: 121-136.
  • Turner, Jonathan H., Beeghley, Leonard ve Powers, Charles H. (2012). Sosyolojik Teorinin Oluşumu. Çev. Ü. Tatlıcan. İstanbul: Sentez Yayınları.
  • Wallace, Ruth A. ve Wolf, Alison (2004). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. Çev. L. Elburuz ve M. R. Ayas. İzmir: Punto Yayınları.
Academic Researches Index - FooterLogo