Üç ilahî din açısından da kutsal kabul edilen Kudüs'ün Müslümanlar tarafından fethedilmesinden sonra başlayan ve XI. yy'da İslâm dünyasına yönelen büyük çaplı askerî müdahaleye Haçlı seferleri denmiştir. Bu seferler görünüşte Kudüs'ü kurtarmak maksadına yönelik olsa da, Avrupa'nın o dönemdeki siyasî, sosyal ve dinî problemlerine çözüm bulmak maksadıyla başlatılmıştır. Özellikle Hıristiyanlar arasındaki mezhep ihtilafları ve güç mücadeleleri için bir kılıf olarak kullanılmıştır. Bu seferler, sonradan gerçek amacından saparak emperyalist bir amaca yönelmiş ve İslam dünyası açısından tam bir yıkıma dönüşmüştür. Haçlılara karşı en büyük mücadele de bölgedeki Türk devleti ve beyliklerince verilmiştir. İki asır boyunca devam eden Haçlı seferlerinden özellikle birincisi İslâm dünyası, dördüncüsü ise Hıristiyan dünyası açısından büyük yıkıma sebep olmuştur. Haçlı seferleri İslam dünyasında önemli ölçüde güç kaybı ve tahribata yol açarken, Batı dünyası açısından hem iç problemlerden kurtulma, hem de Müslümanlardan bilim ve teknoloji konusunda birçok şey öğrenerek Batı'ya taşıma sonucunda karlı bir şekle dönüşmüştür
The large-scale military intervention was called the Crusades that turning to the Islamic world in the 11th century and after considered as sacred to three religions that Kudüs was conquered by Muslim. These expeditions were initiated European political, social and religious problems to find solutions in that period that though apparently for the purpose of recovering Jerusalem. It was especially used as a sheath for power struggle and sectarian conflicts between Cristians. These expeditions has turned into a complete destruction that subsequently deviated from the true purpose and directed a imperialist goal. The biggest challenge against the Crusaders was given by the Turkish state and principalities in the region. Especially the first one on the Islamic world, the fourt on the eastern Christians continued for two centuries of the Crusades that has caused huge devastation. Crusades led significantly destruction and power less in the Islamic World. It has become a profitable shape that For the western world to get rid of the internal problems as well as learned a lot about science and technology from the Muslims and as moved to the West "> [PDF] HAÇLI SEFERLERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI VE (DOĞU-BATI DÜNYALARI AÇISINDAN) DOĞURDUĞU SONUÇLAR | [PDF] THE EMERGENCE OF THE CRUSADES AND (IN TERMS OF THE EAST-WEST WORLD) THE CONSEQUENCES Üç ilahî din açısından da kutsal kabul edilen Kudüs'ün Müslümanlar tarafından fethedilmesinden sonra başlayan ve XI. yy'da İslâm dünyasına yönelen büyük çaplı askerî müdahaleye Haçlı seferleri denmiştir. Bu seferler görünüşte Kudüs'ü kurtarmak maksadına yönelik olsa da, Avrupa'nın o dönemdeki siyasî, sosyal ve dinî problemlerine çözüm bulmak maksadıyla başlatılmıştır. Özellikle Hıristiyanlar arasındaki mezhep ihtilafları ve güç mücadeleleri için bir kılıf olarak kullanılmıştır. Bu seferler, sonradan gerçek amacından saparak emperyalist bir amaca yönelmiş ve İslam dünyası açısından tam bir yıkıma dönüşmüştür. Haçlılara karşı en büyük mücadele de bölgedeki Türk devleti ve beyliklerince verilmiştir. İki asır boyunca devam eden Haçlı seferlerinden özellikle birincisi İslâm dünyası, dördüncüsü ise Hıristiyan dünyası açısından büyük yıkıma sebep olmuştur. Haçlı seferleri İslam dünyasında önemli ölçüde güç kaybı ve tahribata yol açarken, Batı dünyası açısından hem iç problemlerden kurtulma, hem de Müslümanlardan bilim ve teknoloji konusunda birçok şey öğrenerek Batı'ya taşıma sonucunda karlı bir şekle dönüşmüştür "> Üç ilahî din açısından da kutsal kabul edilen Kudüs'ün Müslümanlar tarafından fethedilmesinden sonra başlayan ve XI. yy'da İslâm dünyasına yönelen büyük çaplı askerî müdahaleye Haçlı seferleri denmiştir. Bu seferler görünüşte Kudüs'ü kurtarmak maksadına yönelik olsa da, Avrupa'nın o dönemdeki siyasî, sosyal ve dinî problemlerine çözüm bulmak maksadıyla başlatılmıştır. Özellikle Hıristiyanlar arasındaki mezhep ihtilafları ve güç mücadeleleri için bir kılıf olarak kullanılmıştır. Bu seferler, sonradan gerçek amacından saparak emperyalist bir amaca yönelmiş ve İslam dünyası açısından tam bir yıkıma dönüşmüştür. Haçlılara karşı en büyük mücadele de bölgedeki Türk devleti ve beyliklerince verilmiştir. İki asır boyunca devam eden Haçlı seferlerinden özellikle birincisi İslâm dünyası, dördüncüsü ise Hıristiyan dünyası açısından büyük yıkıma sebep olmuştur. Haçlı seferleri İslam dünyasında önemli ölçüde güç kaybı ve tahribata yol açarken, Batı dünyası açısından hem iç problemlerden kurtulma, hem de Müslümanlardan bilim ve teknoloji konusunda birçok şey öğrenerek Batı'ya taşıma sonucunda karlı bir şekle dönüşmüştür
The large-scale military intervention was called the Crusades that turning to the Islamic world in the 11th century and after considered as sacred to three religions that Kudüs was conquered by Muslim. These expeditions were initiated European political, social and religious problems to find solutions in that period that though apparently for the purpose of recovering Jerusalem. It was especially used as a sheath for power struggle and sectarian conflicts between Cristians. These expeditions has turned into a complete destruction that subsequently deviated from the true purpose and directed a imperialist goal. The biggest challenge against the Crusaders was given by the Turkish state and principalities in the region. Especially the first one on the Islamic world, the fourt on the eastern Christians continued for two centuries of the Crusades that has caused huge devastation. Crusades led significantly destruction and power less in the Islamic World. It has become a profitable shape that For the western world to get rid of the internal problems as well as learned a lot about science and technology from the Muslims and as moved to the West ">

HAÇLI SEFERLERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI VE (DOĞU-BATI DÜNYALARI AÇISINDAN) DOĞURDUĞU SONUÇLAR

Üç ilahî din açısından da kutsal kabul edilen Kudüs'ün Müslümanlar tarafından fethedilmesinden sonra başlayan ve XI. yy'da İslâm dünyasına yönelen büyük çaplı askerî müdahaleye Haçlı seferleri denmiştir. Bu seferler görünüşte Kudüs'ü kurtarmak maksadına yönelik olsa da, Avrupa'nın o dönemdeki siyasî, sosyal ve dinî problemlerine çözüm bulmak maksadıyla başlatılmıştır. Özellikle Hıristiyanlar arasındaki mezhep ihtilafları ve güç mücadeleleri için bir kılıf olarak kullanılmıştır. Bu seferler, sonradan gerçek amacından saparak emperyalist bir amaca yönelmiş ve İslam dünyası açısından tam bir yıkıma dönüşmüştür. Haçlılara karşı en büyük mücadele de bölgedeki Türk devleti ve beyliklerince verilmiştir. İki asır boyunca devam eden Haçlı seferlerinden özellikle birincisi İslâm dünyası, dördüncüsü ise Hıristiyan dünyası açısından büyük yıkıma sebep olmuştur. Haçlı seferleri İslam dünyasında önemli ölçüde güç kaybı ve tahribata yol açarken, Batı dünyası açısından hem iç problemlerden kurtulma, hem de Müslümanlardan bilim ve teknoloji konusunda birçok şey öğrenerek Batı'ya taşıma sonucunda karlı bir şekle dönüşmüştür

THE EMERGENCE OF THE CRUSADES AND (IN TERMS OF THE EAST-WEST WORLD) THE CONSEQUENCES

The large-scale military intervention was called the Crusades that turning to the Islamic world in the 11th century and after considered as sacred to three religions that Kudüs was conquered by Muslim. These expeditions were initiated European political, social and religious problems to find solutions in that period that though apparently for the purpose of recovering Jerusalem. It was especially used as a sheath for power struggle and sectarian conflicts between Cristians. These expeditions has turned into a complete destruction that subsequently deviated from the true purpose and directed a imperialist goal. The biggest challenge against the Crusaders was given by the Turkish state and principalities in the region. Especially the first one on the Islamic world, the fourt on the eastern Christians continued for two centuries of the Crusades that has caused huge devastation. Crusades led significantly destruction and power less in the Islamic World. It has become a profitable shape that For the western world to get rid of the internal problems as well as learned a lot about science and technology from the Muslims and as moved to the West

___

  • Abû'l-Farac, Gregori (1987). Abû'l-Farac Tarihi. I. Cilt. Çev. Ö. R. Doğrul. Akara: TTK Yayınları.
  • Alptekin, Coşkun (1985). Dimaşk Atabeğliği. İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Alptekin, Coşkun (1989). "Türkiye Selçukluları" Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi. VIII. Cilt. Ed. H.Dursun Yıldız. İstanbul: Çağ Yayınları. 209-380.
  • Altınay, Ahmet Refik (2007). Haçlılar (1095-1291). Çev. Gülay Kırpık. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Ayönü, Yusuf (2009). "Dördüncü Haçlı Seferi'nin Batı Anadolu'nun Türkleşme sürecine Etkisi", Tarih İncelemeleri Dergisi 24: 5-20.
  • el-Azimî, Ebû Abdullah Muhammed (1988). Azimî Tarihi. Çev. A. Sevim. Ankara: TTK Yayınları.
  • Barthold, W.- M.Fuad Köprülü,(1977). İslâm Medeniyeti Tarihi. Ankara: Diyânet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Cahen, Claude (1994). Osmanlılardan Önce Anadolu'da Türkler. Çev. Yıldız Moran. İstanbul: e Yayınları.
  • Cahen, Claude (1990). İslâmiyet Doğuşundan Osmanlı Devletinin Kuruluşuna Kadar. Çev. E.Nermi Erendor. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Çelik, Mehmet (1987). Süryani Kilisesi Tarihi. I. Cilt. İstanbul: Yaylacık Matbaası.
  • Dehlân, Seyyid Ahmed b. Zeynî (tsz.). el-Futuhâtu'l- İslâmiyye. I. Cilt. Kâhire: Mevsuatu'l-Halebî.
  • Demirkent, Işın (1990). Urfa Haçlı Kontluğu Tarihi. I. II. Cilt. Ankara: TTK Yayınları.
  • Durant, Will (tsz.). İslâm Medeniyeti. Çev. Orhan Bahaeddin. İstanbul: Tercüman Yayınları.
  • Dvornik, Francis (1990). Konsiller Tarihi İznik'ten II. Vatikan'a. Çev. Mehmet Aydın. Ankara: TTK Yayınları.
  • Ebûl-Fidâ, İmâdu'd-Dîn İsmail (1907). el-Muhtasar fî Ahbâri'l-Beşer. II. Cilt. Kâhire: Mektebetü'l-Metînî.
  • Gibb, Hamilton A.R. (1991). "Selahaddin'in Başarıları" İslâm Medeniyeti Üzerine Araştırmalar. Çev. K.Durak, A. Özkök vd. İstanbul: Endülüs Yayınları.
  • Goldlevski, V. (1988). Anadolu Selçuklu Devleti. Çev. Azer Yaran. Ankara: Onur Yayınları.
  • Hammâde, M. Mâhir (1408/1988). Dirâsetün Vesikıyyetün li't-Tarihi'l-İslâmî. Beyrut: Müessesetü'r-Risâle.
  • Hasan, Hasan İbrahim (1987). İslâm Tarihi. V.Cilt. Çev. İ.Yiğit- S. Gümüş. İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Hitti, Philip (1981). Siyâsî ve Kültürel İslam Tarihi. IV. Cilt. Çev. Salih Tuğ. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Honigmann, E. (1970). Bizans Devletinin Doğu Sınırı. Çev. F. Işıltan. İstanbul: İ.Ü.Edebiyat Fakültesi Yayınları. el-İbâdî, Ahmet Muhtar (tsz.). Fi't-Tarihi'l-Abbâsî ve'l-Fâtımî. Beyrut: Daru'n-Nehdeti'l-Arabiyye.
  • İbn Cübeyr, Ebu'l-Hasan Muhammed b. Ahmed b. Cübeyr (1986). Rıhletu İbn Cübeyr. Beyrut: Mektebetü'l-Hilâl.
  • İbn Şeddâd, Bahâuddîn Yûsuf (1415/1994). en-Nevâdiru's-Sultaniyye ve Mehâsinu'l-Yûsufiyye. Tah. Cemâleddîn eş-Şeyyâl. Kâhire: Mektebetü'l-Hâncî.
  • İbnu'l-Adîm, Kemâluddîn Ebu'l-Kâsım Ömer (1976). Buğyetu't-Taleb fî Tarihi Haleb. Nşr. Ali Sevim. Ankara. TTK Yayınları.
  • İbnu'l-Cevzî, Ebu'l-Ferec Abdurrahman b. Ali b. Muhammed (1359). el- Muntazam fî Tarihi'l-Mülûkive'l-Umem. IX. Cilt. Haydarabad.
  • İbnu'l-Esîr, İmâduddîn Ebu'l-Hasan Ali b. Ebî Bekr eş-Şeybânî (1399/1989). el-Kâmil fi't-Tarih. IX. X. Cilt. Beyrut: Dâru Sâdır.
  • İbnu'l-Kalânisî, Ebû Ye'lâ Hamza b. Esed et-Temîmî (1908). Zeylu Tarihu Dımeşk. Beyrut.
  • el- Kalkaşandî, Şihâbuddîn Ahmed b. Ali (1407/1987). Subhu'l-A'şâ fî Sinâati'l-İnşâ. II.Cilt. Tah. M.Hüseyn Şemseddîn. Beyrut.
  • Kanat, Cüneyt- Devrim Çıplak (2013). Sorularla Haçlı Seferleri. İstanbul: Yeditepe Yayınevi.
  • Kâsım, Abduh Kâsım (1990). Mâhiyetü'l-Hurûbi's-Salibiyye, es-Sekâfetü ve'l-Fünûn ve'l-Âdâb, Küveyt.
  • Khoniates, Niketas (1995). Historia. Çev. Fikter Işıltan. Ankara: TTK Yayınları.
  • Köymen, M. Altay (1989). Selçuklu Devri Türk Tarihi. Ankara: TTK Yayınları.
  • Küçük, Abdurahman- Günay Tümer (1988). Dinler Tarihi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Lewis, Bernard (1979). Tarihte Araplar. Çev. Hakkı Dursun Yıldız. İstanbul: İ.Ü.Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Maalouf, Amin (2007). Arapların Gözünden Haçlı Seferleri. Çev. Ali Berktay. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Mahmud, H. Ahmed-, A. İbrahim eş-Şerif (tsz.). Alemu'l-İslâm fi'l-Asri'l- Abbâsî. Kâhire: Dâru'l-Fikri'l-Arabî.
  • Maksudoğlu, Mehmet (2001). Osmanlı Tarihi. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. el-Mesûdî, Ebu'l-Hasan Ali (1391/1973). Murûcu'z-Zeheb ve Meâdinu'l- Cevher. I. Cilt. Tah. Muhammed Muhyiddîn Abdulhamîd. Riyâd: Mektebetü'r-Riyâdi'l-Hadîse.
  • Miguel, Andre (1991). İslâm ve Medeniyeti Doğuştan Günümüze. II. Cilt. Çev. Ahmet Fidan. İstanbul: Birleşik Dağıtım Kitabevi Yayınları.
  • Ocak, Ahmet (2002). Selçukluların Dinî Siyaseti (1040-1092. İstanbul: Tarih ve Tabiat Vakfı Yayınları.
  • Ocak, Ahmet (2009). "Selçuklu Hâkimiyeti Karşısında Oluşan Şiî (Bâtınî)-Haçlı İttifakı ve Doğurduğu Sonuçlar", Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi 181: 95-110.
  • Ostrogorsky, Georg (1995). Bizans Devleti Tarihi, Çev. F. Işıltan. Ankara. TTK Yayınları.
  • Özaydın, Abdulkerim (1994). "Afdal b. Bedr el-Cemâlî", DİA X. Cilt: 330.
  • Runciman, Steven (1989). Haçlı Seferleri Tarihi. I. II. Cilt. Çev. F. Işıltan. Ankara: TTK Yayınları.
  • Sevim, Ali (1989). Suriye ve Filistin Selçukluları Tarihi. Ankara: TTK Yayınları.
  • Şâkir, Mahmûd (1411/1991). et-Tarihu'l-İslâmî. VI. Cilt. Beyrut. el- Mektebu'l-İslâmî.
  • Şenel, Alâeddin (1991). Siyasal Düşünceler Tarihi. Ankara: V Yayınları.
  • Şeşen, Ramazan (1983). Salâhaddîn Devrinde Eyyûbîler Devleti. İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Turan, Osman (1971). Selçuklular Zamanında Türkiye. İstanbul: Turan Neşriyat Yurdu.
  • Turan, Osman (1965). Selçuklular Tarihi ve Türk İslâm Medeniyeti. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Urfalı Mateos (1987). Vekayi-Nâme(925-1136) ve Papaz Grigor'un Zeyli (1131-1162). Çev. H. D. Andreasyan. Ankara: TTK Yayınları.
  • Usta, Aydın (2008). Çıkarların Gölgesinde Haçlı Seferleri. İstanbul. Yeditepe Yayınevi. Uzunçarşılı, İsmail Hakkı (1982). Osmanlı Tarihi. I. Cilt. Ankara: TTK Yayınları.
  • Üçok, Bahriye (1979). İslâm Tarihi Emevîler-Abbasîler. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Watt, Montgomery (1986). İslâm'ın Avrupa'ya Tesiri. Çev. Hulusi Yavuz. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Yıldırım, Suat (1988). Mevcut Kaynaklara Göre Hıristiyanlık. Ankara: Diyânet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Yinanç, Mükrimin H. (1944). Türkiye Tarihi Selçuklular Devri I. İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • ez-Zehebî, Şemsuddîn Ebû Abdullah (1405/1985). el-İber fî Haberi men Ğaber. II. Cilt. Tah. M.S. Zağlûn. Beyrut: Dâru'l-Kitâbi'l- İlmiyye.
  • Zekkâr, Süheyl (1416/1995). el-Mevsuatu'ş-Şâmiyye fî Târihi'l-Hurûbi's- Salibiyye. VI-X. Cilt. Dımaşk: Dâru'l-Fikr.
Academic Researches Index - FooterLogo