Bond Kadınlarının Uzantı, Uzam ve Mekânları

Dünya çapında yaygınlığının yanısıra, 1962’den günümüze (Skyfall, 2012) değin gelebilen bir film dizisi de olarak üstünde çalışılacak bir basın-yayın kazıbilim sahası olarak saptanmış olan James Bond filmlerindeki Bond Kadınlarının uzantı, uzam ve mekânları üzerinden, yaygın ekindeki(/popüler kültürdeki) kadın temsillerindeki dönüşümlerin betimlenebilmesine, oldukça eril olan Bond bakış açısını gözler önüne sererek katkı sağlamayı amaçlar. Mimarlık ve tasarımın oyunculaştığı Bond filmlerindeki, amaçlı örnekleme yöntemi ile işbu mekânsal temsil dönüşümlerinin saptanabilmesine ışık tutabilecek Bond Kadını, Bond kadınları ve de Kurulu Düzen/müesses nizam kadınları mekânlarının seçilerek irdelendiği bu çalışma ile yaygın ekindeki kadın temsillerinin, toplumsal ve teknolojik dönüşümlerle olan koşutluklarının da irdelenebilmesi hedeflenmiştir.

Bond Women’s Extensions, Spaces and Places

The article aims to depict James Bond films in relation to Bond woman's presence, through Bond’s ‘male gaze’ within the spatial context of a confined environment, extended space, or a stretched milieu, in order to designate the transformations with respect to representations of woman in popular culture in general. Aside from its worldwide popularity James Bond movies from 1962 to 2012 might be identified as a media archaeology site. In James Bond movies architecture and design are the main actors as protagonists/antagonists. In order to reveal the parallel between sociological and technological transformations and those of the woman representations in popular culture, purposive sampling method was employed regarding Bond woman’s, the Establishment women's and the 'Bond Woman's spatial representations.

___

  • [1] MGM., 2007. Seçenekler. James Bond Ultimate Collector’s Set [DVD]. ABD: MGM.
  • [2] Eco, U., 1979. Narrative Structures in Fleming. İçinde: Lindner, C. (ed.) (200 ). The James Bond Phenomenon: A Critical Reader. (s. 34-55) Manchester: Manchester University Press.
  • [3] Pelizzo, R., 2010. Between Presence and Absence: Spatial Disjunction and Innovation in Detective Stories. Alındığı yer: https://works.bepress.com/riccardo_pelizzo/13.
  • [4] Boyd, A., S., 1967. The Devil With James Bond. Richmond, VA: John Knox Press. Erişim adresi: http://archive.org/stream/devilwithjamesbo008995mbp/devilwithjamesbo008995mbp_djvu.txt
  • [5] Frayling, C., 2005. Mad, Bad and Dangerous: The Scientist and the Cinema. Londra: Reaktion Books.
  • [6] Wilson, G. M., Broccoli, B., (Yapımcılar) 1995. GoldenEye [DVD], ABD: 20th Century Fox Home Entertainment.
  • [7] Sontag, S., 1966. Against Interpretation. New York, NY: Farrar, Straus & Giroux.
  • [8] Robbet-Grillet, A., 1963/1989. Yeni Roman. (Bezirci, A., Çev.). İstanbul: ara yayıncılık.
  • [9] Preciado, B., 2004. Pornotopia. İçinde: Colomina, B., Brennan, A., Kim, J. (Ed.) Cold War Hot Houses: Inventing Postwar Culture From Cockpit to Playboy. (s. 216-153) New York, NY: Princeton Architectural Press.
  • [10] Teyssot, G., Seavitt, C., 1996. Boredom and Bedroom: The Suppression of the Habitual. Assemblage, 30, 44-61. Erişim adresi: http://www.jstor.org/stable/3171457 .
  • [11] Özemir, S., 2014. 1950’den Günümüze Popüler Kültür Mekânları: James Bond Filmleri. İTÜ Mimarlık Fakültesi. İstanbul.
  • [12] Colomina, B., 1996. Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media. Cambridge, MA: MIT Press.
  • [13] Saltzman, H. ve Broccoli, A. R. (Yapımcı) ve Hamilton, G. (Yönetmen), 1974. The Man With The Golden Gun [Sinema], ABD, United Artists.
  • [14] Brett, D., 1989. The Eroticization of Domestic Space: A Mirror by C. R. Mackintosh. The Jorunal of Decorative and Propaganda Arts, 10, 6-1 . Erişim adresi: https://www.jstor.org/stable/1504014
  • [15] Broccoli, A. R. (Yapımcı) ve Gilbert, L. (Yönetmen), 1977. The Spy Who Loved Me [Sinema], ABD, United Artists.
  • [16] Broccoli, A. R. (Yapımcı) ve Glen, J. (Yönetmen), 1983. Octopussy [Sinema], ABD, United Artists. [17] Batchelor, D., 2000. Chromophobia. Londra: Reaktion.
  • [18] Kinchin, J., 1996. Interiors: Nineteenth-Century Essays on the ‘Masculine’ and the ‘Feminine’ Room. İçinde: Taylor, M. ve Preston, J. (ed.) (2006). Intimus: Interior Design Theory Reader (s. 323- 334). West Sussex: John Wiley & Sons.
  • [19] Broccoli, A. R. ve Wilson, M. G. (Yapımcı) ve Glen, J. (Yönetmen), 1985. A View To A Kill [Sinema], ABD, United Artists.
  • [20] Özemir, S., 2015. 1962’den Günümüze Değin Görüntüleme Uygulayımları, Görsel Ekin ve Mimarlık. Megaron Cilt 10, Sayı 4. Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi E-Dergisi, İstanbul.
  • [21] Saltzman, H. ve Broccoli, A. R. (Yapımcı) ve Young, T. (Yönetmen), 1963. From Russia With Love [Sinema], ABD, United Artists.
  • [22] Sparke, P., 1995. The Things Which Surround One. İçinde: Taylor, M. ve Preston, J. (ed.) (2006). Intimus: Interior Design Theory Reader (s. 323-334). West Sussex: John Wiley & Sons.
  • [23] Freud, S., 1917. Introductory Lectures on Psycho-Analysis. İçinde: Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Vol. 16. (James Strachey, Çev.). Londra: Hogarth Press.
  • [24] Chippendale, T., 1754. The gentleman and cabinet-maker's director: being a large collection of the most elegant and useful designs of household furniture in the Gothic, Chinese and modern taste. Digital Library for the Decorative Arts and Material Culture. Erişim tarihi 04.02.2010, http://digicoll.library.wisc.edu/cgi-bin/DLDecArts/DLDecArts-idx?id=DLDecArts.ChippGentCab
  • [25] Özemir, S., Özer, F., 2014. James Bond Filmlerinde Kimlik Temsilleri Açısından Mekân Örgütlenmesi: M’nin Mekânı. Mühendislik Bilimleri Dergisi, Cilt , Sayı 2. TC Niğde Üniversitesi.
  • [26] Broccoli, A. R. ve Wilson, M. G. (Yapımcı) ve Campbell, M. (Yönetmen), 1995. GoldenEye [Sinema], ABD, United Artists.
  • [27] Wilson, M. G. Ve Broccoli, B. (Yapımcı) ve Mendes, S. (Yönetmen), 1995. Skyfall [Sinema], ABD, United Artists.