Cuma Namazında Cemaat Sayısı ile İlgili Rivayetlerin Değerlendirilmesi
Cuma namazı Medine’de farz olup cemaat halinde kılınması vacibtir. İslam hukuk
ekolleri cemaat halinde kılınması konusunda görüş birliği içerisinde olmuşlardır. Ancak
cemaat sayısı hususunda ihtilaf ettikleri görülmektedir. Bunun altında yatan neden sayı
hususunda farklı rivayetlerin olmasıdır. Cemaat sayısı ile ilgili Ka’b b. Malik’ten
nakledilen rivayet en çok şöhret bulandır. Araştırmamızda Hanefi mezhebinin Ka’b b.
Malik hadisini delil olarak kabul etmediği, Malikilerin bir görüşüne göre, Şafii ve Hanbeli
mezheplerinin bu hadisi delil edindikleri anlaşılmaktadır. Gerek Ka’b b. Malik’in rivayeti
ve gerekse diğer rivayetlerin değerlendirilmesi yapılarak, cuma namazında cemaat sayısı
gerçeği delilleriyle birlikte incelenecektir.
___
- AŞMAVİİ, Abdü'l-Bari b. Ahmed, Metnü'l-Aşmaviyye fi’l-fıkhi’l-Maliki, Şeriketu eş- Şummerli, Mısır.
‘AYNÎ, Ebû Muhammed Bedrüddin, Umdetu'l- kâri şerhu Sahihi’l-Buhari, Dâru ihyau’t- turas el-Arabi, Beyrut.
_______, Meğani’l-ahyar fi şerhi Esami Ricali Mea’ni’l-Asar, (thk. Muhammed Hasan Hasan İsmail), Dâru’l-kutubi’l-ilmiyye, Beyrut, 2006.
_______, el-Binaye şerh el-Hidaye, Dâru’l-kutub ilmiyye, Beyrut, 2000.
_______, Şerhu Süneni Ebû Dâvûd, (thk. Ebû’l-Munzir Halid b. İbrahim), Mektebetu’r-
Rüşd, Riyad, 1999.
BEĞAVİ, Ebû Muhammed b. el-Ferrâ, Şerhu’s-Sünne, (thk. Şuayb el-Arnavut ve Muhammed Züheyr eş-Şavuş), el-Mektebû’l-İslami, Beyrut-Dımaşk, 1983.
BEHUTİ, Mansur b. Yunus, Keşşafe’l-kinai’ ani’l-iknai’, Dâru’l-kutubi’l-ilmiyye. _______, er-Revdu'l-murbi' şerh Zadu'l-Mukni' fi İhtisari'l-Mukni', (thk. Said Muhammed
Lehham), Dâru'l-fikir, Beyrut.
BEKRİ, Osman b. Muhammed, İanetu't-talibin ala hili elfazi Fethi'l-Mu'in, Dâru'l-fikir, 1997.
BEYHAKİ, Ahmed b. el-Hüseyin, es-Sünenu'l-Kubra, Yay., Meclisü dairetu’l-me’arifi’n- nizamiyye, Haydarabad, 1344.
_______, Ma’rifetü’s-sünen ve’l-âsar, (thk. Abdü’l-Mu’ti Emin Kal’aci), Dâru’l-Kuteybe, 1991.
BEYDAVİ, Nasıruddin, Envâru't-tenzil ve esrâru't-tevil, (thk. Muhammed Abdurrahman el-Mer’aşli), Dâru’l-ihyai’t-turasi’l-Arabi, Beyrut, 1418.