Macar besteci ve etnomüzikolog Zoltán Kodály (1882-1967) ve Alman besteci Carl Orff(1895-1982) geliştirmiş oldukları farklı 2 öğretim metodundan dolayı 20. yüzyılda müzik eğitimialanında en etkili 2 kişi olarak anılmaktadırlar. Kodály çocukların şarkı söyleyebilmeleri vedeşifre yapabilmeleri için el işaretleri metodu (gezici Do) geliştirmiş, Orff ise vurmalı çalgılarınkullanımı ile çocukların yaratıcılıklarını geliştirmeyi hedef edinmiştir. Her ne kadar her ikibesteci de küçük yaştaki çocukların müzik eğitimine odaklanmış olsa da aralarındaki en önemlifark Kodálynin el işaretlerinin kullanımı ile ses ve koro eğitimine odaklanması Orffun ise esasyaklaşımının hareket, konuşma ve (özellikle vurmalı) çalgılarla müzik yapmasıdır. Son olarak,Orff Metodunda müziksel yaratıcılık esas hedeftir, ancak Kodály Metodunun ana noktası yazılımüziğin söylenmesidir.
The Hungarian composer and ethnomusicologist Zoltán Kodály (1882-1967) and theGerman composer Carl Orff (1895-1982) are considered two of the most influential personalitiesin the arena of music education during the twentieth-century due to two distinct teaching methodsthat they developed under their own names. Kodály developed a hand-sign method (movable Do)for children to sing and sight-read while Orff s goal was to help creativity of children through theuse of percussive instruments. Although both composers focused on young children s musicaltraining the main difference between them is that Kodály focused on vocal/choral training withthe use of hand signs while Orff s main approach was mainly on movement, speech and makingmusic through playing (particularly percussive) instruments. Finally, musical creativity viaimprovisation is the main goal in the Orff Method; yet, Kodály s focal point was to dictate writtenmusic. ">
[PDF] Kodály and orff: A comparison of two approaches in early music education | [PDF] Kodály ve orff: erken müzik eğitiminde kullanılan iki metodun bir karşılaştırması
Macar besteci ve etnomüzikolog Zoltán Kodály (1882-1967) ve Alman besteci Carl Orff(1895-1982) geliştirmiş oldukları farklı 2 öğretim metodundan dolayı 20. yüzyılda müzik eğitimialanında en etkili 2 kişi olarak anılmaktadırlar. Kodály çocukların şarkı söyleyebilmeleri vedeşifre yapabilmeleri için el işaretleri metodu (gezici Do) geliştirmiş, Orff ise vurmalı çalgılarınkullanımı ile çocukların yaratıcılıklarını geliştirmeyi hedef edinmiştir. Her ne kadar her ikibesteci de küçük yaştaki çocukların müzik eğitimine odaklanmış olsa da aralarındaki en önemlifark Kodálynin el işaretlerinin kullanımı ile ses ve koro eğitimine odaklanması Orffun ise esasyaklaşımının hareket, konuşma ve (özellikle vurmalı) çalgılarla müzik yapmasıdır. Son olarak,Orff Metodunda müziksel yaratıcılık esas hedeftir, ancak Kodály Metodunun ana noktası yazılımüziğin söylenmesidir. ">
Macar besteci ve etnomüzikolog Zoltán Kodály (1882-1967) ve Alman besteci Carl Orff(1895-1982) geliştirmiş oldukları farklı 2 öğretim metodundan dolayı 20. yüzyılda müzik eğitimialanında en etkili 2 kişi olarak anılmaktadırlar. Kodály çocukların şarkı söyleyebilmeleri vedeşifre yapabilmeleri için el işaretleri metodu (gezici Do) geliştirmiş, Orff ise vurmalı çalgılarınkullanımı ile çocukların yaratıcılıklarını geliştirmeyi hedef edinmiştir. Her ne kadar her ikibesteci de küçük yaştaki çocukların müzik eğitimine odaklanmış olsa da aralarındaki en önemlifark Kodálynin el işaretlerinin kullanımı ile ses ve koro eğitimine odaklanması Orffun ise esasyaklaşımının hareket, konuşma ve (özellikle vurmalı) çalgılarla müzik yapmasıdır. Son olarak,Orff Metodunda müziksel yaratıcılık esas hedeftir, ancak Kodály Metodunun ana noktası yazılımüziğin söylenmesidir.
The Hungarian composer and ethnomusicologist Zoltán Kodály (1882-1967) and theGerman composer Carl Orff (1895-1982) are considered two of the most influential personalitiesin the arena of music education during the twentieth-century due to two distinct teaching methodsthat they developed under their own names. Kodály developed a hand-sign method (movable Do)for children to sing and sight-read while Orff s goal was to help creativity of children through theuse of percussive instruments. Although both composers focused on young children s musicaltraining the main difference between them is that Kodály focused on vocal/choral training withthe use of hand signs while Orff s main approach was mainly on movement, speech and makingmusic through playing (particularly percussive) instruments. Finally, musical creativity viaimprovisation is the main goal in the Orff Method; yet, Kodály s focal point was to dictate writtenmusic. ">
Kodály and orff: A comparison of two approaches in early music education
Macar besteci ve etnomüzikolog Zoltán Kodály (1882-1967) ve Alman besteci Carl Orff(1895-1982) geliştirmiş oldukları farklı 2 öğretim metodundan dolayı 20. yüzyılda müzik eğitimialanında en etkili 2 kişi olarak anılmaktadırlar. Kodály çocukların şarkı söyleyebilmeleri vedeşifre yapabilmeleri için el işaretleri metodu (gezici Do) geliştirmiş, Orff ise vurmalı çalgılarınkullanımı ile çocukların yaratıcılıklarını geliştirmeyi hedef edinmiştir. Her ne kadar her ikibesteci de küçük yaştaki çocukların müzik eğitimine odaklanmış olsa da aralarındaki en önemlifark Kodálynin el işaretlerinin kullanımı ile ses ve koro eğitimine odaklanması Orffun ise esasyaklaşımının hareket, konuşma ve (özellikle vurmalı) çalgılarla müzik yapmasıdır. Son olarak,Orff Metodunda müziksel yaratıcılık esas hedeftir, ancak Kodály Metodunun ana noktası yazılımüziğin söylenmesidir.
Kodály ve orff: erken müzik eğitiminde kullanılan iki metodun bir karşılaştırması
The Hungarian composer and ethnomusicologist Zoltán Kodály (1882-1967) and theGerman composer Carl Orff (1895-1982) are considered two of the most influential personalitiesin the arena of music education during the twentieth-century due to two distinct teaching methodsthat they developed under their own names. Kodály developed a hand-sign method (movable Do)for children to sing and sight-read while Orff s goal was to help creativity of children through theuse of percussive instruments. Although both composers focused on young children s musicaltraining the main difference between them is that Kodály focused on vocal/choral training withthe use of hand signs while Orff s main approach was mainly on movement, speech and makingmusic through playing (particularly percussive) instruments. Finally, musical creativity viaimprovisation is the main goal in the Orff Method; yet, Kodály s focal point was to dictate writtenmusic.
Liess, Andreas (1966), Carl Orff, Translated by Adelheid & Herbert Parkin, Calder & Boyars, London.
Madden, James A. (1983), Zoltán Kodály and Carl Orff: Implications for Program Development in Elementary Instrumental Music Education, Unpublished Doctor of Education thesis, Temple University.
Morgan, Robert P. (1991), Twentieth-Century Music, W. W. Norton, New York.
Nash, Grace (1968), ―Kodály and Orff‖, Clavier, Vol. 2, September 1968, 18-19, Evanston, Illinois, Instrumentalist Co.
Orff, Carl (1977), Music for Children: Orff-Schülwerk American Edition, Vol. 2 primary, Schott Music Corp, U. S. A.
Richards, Mary Helen (1966), Hand Singing and Other Techniques, Fearon Publishers, Belmont.
Saliba, Konnie K. (1991), Accent on Orff: An Introductory Approach, Prentice Hall, New Jersey.
Some Great Music Educators: A Collection of Essays (1976), (ed. Kenneth Simpson), Novello, Kent.
Strunks Source Readings in Music History: The Twentieth Century (1998), Vol. 7, (ed. Robert P. Morgan), W. W. Norton, New York.
Szönyi, Erzsébet (1973), Kodálys Principles in Practice: An Approach to Music Education through the Kodály Method, Boosey & Hawkes, London.
The Eclectic Curriculum in American Music Education: Contributions of Dalcroze, Kodály, and Orff (1990), (ed. Polly Carder), Music Educators National Conference, Virginia.
Wade-Matthews, Max (2003), The Encyclopedia of Music: Instruments of the Orchestra and the Great Composers, Anness Publishing, London.
Warner, Brigitte (1991), Orff-Schulwerk: Applications for the Classroom, Prentice Hall, New Jersey.
Wheeler, Lawrence and Raebeck, Lois (1977), Orff and Kodály Adapted for the Elementary School, Wm. C. Brown Company, Iowa.
Young, Percy M. (1964), Zoltán Kodály: A Hungarian Musician, Connecticut, Greenwood Press.
Zemke, Lorna (1974), The Kodály Concept: Its History, Philosophy and Development, Mark Foster, Champaign.
―Zoltán Kodály‖ (2001), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, (ed. Stanley Sadie), Vol. 13, W. W. Norton, New York, 716-726.