Türkiye’de Cumhuriyet Sonrası Kültür-Sanat Atılımlarının Karşı-Propaganda Perspektifiyle Yeniden Değerlendirilmesi

Makalenin ilk kısımlarında kara propaganda ve yeni Türkiye konusu ele alınmış, M. K. Atatürk’ün bu husustaki vizyonu ortaya konmuştur. İkinci bölümdeyse ağırlıklı olarak kurumsallaşmadan bahsedilmiş, kültür ve sanat çalışmalarının adı geçen olgu içindeki yerine değinilmiştir. Yine ilgili kurumların karşı propaganda adına ülkeye sağladıkları katkıya yer verilen bu bölümde açıklamalara yardımcı olması amacıyla örnekler sunulmuştur. Üçüncü bölüme gelirsek burada daha çok İ. İnönü dönemi irdelenirken, İkinci Dünya Savaşı evvelinde propagandayı bir bilim dalı haline getiren Almanlarla kurulan ilişki ve bu ilişkinin getirileri kaleme alınmıştır. Sonuç bölümünde de karşı propaganda çerçevesine alınan girişimlerin totalde ülkeye hangi yönde fayda sağladığı aktarılmıştır.

Reassessment of Culture-Art Progresses In Turkey After Republic With Counter Propaganda Perspective

Subject of black propaganda and new Turkey have been mentioned inside the first section of the article, vision of Mustafa Kemal Atatürk on this topic was set forth. In the second section institutionalization is mentioned mainly and place of culture and work of arts in this fact is addressed. Again in this part where relevant institutions contributed to the country for counter propaganda, examples in order to support statements have been presented. As for the third section, while the period of İsmet İnönü has been researched thoroughly, relation established with Germany which had propaganda turn into a discipline before Second World War and outcomes of this relation have been mentioned and written out. In the conclusion, attempts which were involved in the framework of counter propaganda have been quoted in order to reveal in which way they provided benefit to the country in total.

___

  • Akkaya, B. (2012). İnönü Dönemi Kültür Politikalarında Hümanizm, History Studies v. 4/1: 1-13.
  • Ardıç, K. (1990). Atatürk İle Çağdaşlaşmak, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 18 (Temmuz 1990): 677-696.
  • Biryıldız, E. (1994). Atatürk ve Sinema, Marmara İletişim Dergisi 7 (Temmuz): 251-256.
  • Giritli, İ. (1986). Atatürk ve Barış, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 6 (Temmuz ): 607-613.
  • Gökçe, G. (1990). “Sanat Kurumlarının Oluşmasında Atatürk’ün Rolü”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 18 (Temmuz): 707-713.
  • Enginsoy, C. (1989). A.B.D. Kaynaklarına Göre Atatürk, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 16 (Temmuz): 75-92.
  • Kaynar, R. (1986). Atatürk’ün Kültür ve Eğitim Anlayışı, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 6 (Temmuz): 579-584.
  • Önder, M. (1989). Müzeler ve Atatürk, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 16 (Temmuz): 63-74.
  • Özkaya, Y. (1989). Atatürk Biyografisinden Sayfalar I, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 16 (Temmuz): 93-153.
  • Öztürk, S. (2004). Erken Cumhuriyet Yıllarında Sinema Konusunda Başarısız Kalmış İki Girişim: Çekilmeyen İki Propaganda Filmi (1939) ve İbret Yerleri Projesi (1923), Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi 3, 3: 77-82.
  • Tansuğ, S. (1990). Ankara Etnografya Müzesi, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi 18 (Temmuz): 659-663.
  • Ulusan, Ş. (2008). Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne (Cemiyet-i Akvam) Girişi / Öncesi ve Sonrası, ÇTTAD, VII/16-17: 237-258.
  • Ulusoy, B. (2004). Milli Mücadele, Propaganda, Atatürk ve Basın, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 20: 55-64.
  • Yılmaz, M. (2007). Atatürk Dönemi Emniyet Genel Müdürlüğü Raporlarında Nazi Propagandası, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 40: 693-705.
  • (1962). Psychological Operations. United States of America: Department of the Army
  • (2002). Skopje Capital of Seven Gates. Skopje Department for Local Economic Development.