FRANCİSCO GOYA’NIN KABUS RESİMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

İnsanlık tarihinde yaşanmış siyasi ve sosyal gelişmeler, büyük bunalımlar ve savaşlar beraberinde büyük yıkımları da getirmiştir.  Sosyolojik bir varlık olan insan ve dolayısıyla sanatçılar hem toplumsal hem de kişisel bunalımlarının yarattığı acı ve kaygılarla sanat tarihinde yaratım süreçlerine yön vermişlerdir. Nesnel dünyanın öznel yansıması olarak kabul edilen sanatta sanatçı toplumun ondaki yansımasını, kendi görüş ve tutumlarına göre eserine yansıtır. İnsanın psikolojik yapısı ve ruhsal edimleri sanatsal yaratımında etkilidir. Bu nedenle bu araştırmada sanat tarihinde derin etkiler bırakmış, 18. yüzyılın sonlarında ve 19. yüzyılın başında yaşamış önemli bir İspanyol sanatçı olan Francisco Goya’nın eserleri ve eserlerindeki imgeler sembolik açıdan irdelenerek değerlendirilmiştir. Sanatçının çalışmalarında korkunç bir rüyayı anımsatan gizemli atmosfer ve korkulu yüz ifadeleriyle acı içinde kıvranan imgeleri bu çalışmanın ana sorunsalını oluşturmaktadır. Bu araştırmanın yapılabilmesi için öncelikle kaynaklar taranmış, sanatçıyla ilgili önceki yıllarda yazılmış yazılar incelenmiş, konu bağlamındaki eserlerin neler olduğu tespit edilmiş ve orijinal eserler üzerinden incelemeler yapılmıştır.

___

  • AHMADİ, A. (2017). Kabus Resimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • BARANSEL, Z. (2012). Goya: Zamanının Tanığı- Gravürler ve Resimler" ya da Hayallere Özgürlük! http://www.e-skop.com/skopbulten/goya-zamaninin-tanigi-gravurler-ve-resimler-ya-da-hayallere-ozgurluk/811 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 10.09.2017)
  • COLOMBO, N. (2004). Goya, a cura di Tulliola Sparagni. Milano: Mazzotta. S. 12.
  • HİBBARD, H. (1980). The Metropolitan Museum of Art. London: John Calmann and King Ltd. s. 394.
  • İMOGA MUSEUM (2013). Baskı Teknikleri. https://imoga.org/pages/baski-teknikleri-techniques adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 10.10.2017)
  • JUNG, C G. (2017). İnsan ve Sembolleri. Çev. H.M. İlgün, İstanbul: Kitap Yurdu.
  • LEBLEBİTOZU. (2017). Francisco Goya’nın Eserleri ve Hayatı. http://www.leblebitozu.com/francisco-goyanin-eserleri-ve-hayati/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 10.10.2017)
  • SANCHEZ, A., PEREZ, E. & JULİAN, G. (1995). Goya, The Etchings and Lithographs: Munich. New York: Prestel.
  • ŞAHİN, D. 2014, Francısco Goya’nın Belge Niteliğindeki Baskı Resimleri, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, s. 151-169.
  • ORAL, S. (2012). Ben Goya’yım Acıyı Gördüm. http://www.taraf.com.tr/haber/ben-goya-yim-aciyigordum.htm adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 20.12.2013)
  • THE GUARDİAN. (2003). The unflinching eye. http://www.guardian.co.uk/artanddesign/2003/oct/04/art.biography adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 10.09.2017)
  • WİLKİNSON, K. (2011). Semboller ve İşaretler. Çev. Seda Toksoy, İstanbul: Alfa Basın Yayım Dağıtım Ltd. Şti.