FOTOĞRAFIN BULUNUŞU VE SONRASINDA OLUŞAN TEKNİK GELİŞMELER

Fotoğrafın bulunuşu önemli görevler üstlenmiş ve insan yaşamında sıkı ilişkiler geliştirmiştir. Bu anlamda, fotoğrafın bilim ve sanat alanındaki kopmaz bağları uluslararası ilişkilerde sağlam bir zemin hazırlamıştır. Günümüz sanatçıları sanatın her alanında, fotoğraf aracılığı ile kendilerini ifade edebilmektedirler.Rönesans dönemindeki gelişmeler, Camera Obscura, optik, perspektif ve bilimsel düşüncedeki gelişmeler fotoğrafın bulunuşuna katkı sağlamıştır. Fotoğrafın Fransa’da bulunmasıyla birlikte, Avrupa ve Amerika da Daguerretip, Kalotip gibi teknik yöntemle, en çok portre fotoğrafçılığı gelişerek Dünyanın her tarafına yayıldı. Daguerretip atölyeler Osmanlı topraklarına da girmiştir fakat bugüne kadar Daguerretip örneğine rastlanmamıştır. Eski tekniklerdeki uzun poz süresinin olumsuzlukları yeni arayışlara yönelme zorunluluğunu doğurdu. 1871’de Richard L. Maddox’un gümüş bromürle jelatin kaplama deneyimleri, poz sürelerindeki uzunluğa çözüm bulur. 1889’da G. Eastman, Kodak şirketini kurarak Brownie Camera ile birlikte filmi piyasaya sürer.Fotoğrafın teknoloji ile birlikte günümüzde bilim, sanat ve kitle iletişim araçlarında kullanılmasının önemi, özellikle dijital fotoğrafçılık teknolojisi gittikçe artmaktadır. Fotoğrafın bulunuşu ve sonrasında oluşan teknik gelişmeler konusunda, sayısal fotoğraf kısmı hariç tutulmuştur. 

___

  • AYVAZOĞLU, Beşir (1993), Aşk Estetiği, Ötügen yayın. İstanbul.
  • ATASOY, Nurhan, (2007), Yadigâr-i, Sunuş yazısı, Akkök yayın, İstanbul.
  • BERKES, Niyazi, (1973),Türkiye'de Çağdaşlaşma, Ankara; “İlk Türk Matbaası Kurucusunun Dinî ve Fikrî Kimliği”, Belleten, c.26, Sayi:104 (1962)
  • BAYHAN, Mehmet, (2000.), Yayımlanmamış ders notları, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • BAJAC, Quentın, (2005), Karanlık Odanın Sırları, Çeviren: Ali Berktay, Yapı Kredi Yayın, İstanbul.
  • DORA, Serkan, (2003), Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji, Babil yayın, İstanbul.
  • DÖLEN, Emre, (1999), Fotoğraf Tarihi Ders Notları, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • ERTAN, Güler, (2008), Fotoğraf Dergisi. Sayı 34, İstanbul.
  • FIRAT, Kamil, (1998), Yayımlanmamış ders notları, Mimar Sinan Üniversitesi, İstanbul.
  • LEPPERT, Richard, (2009), Sanatta Anlamın Görüntüsü, Ayrıntı yayınları, İstanbul
  • GOMBRİCH, E,H, (1992 ), Sanatın Öyküsü, Çev: Bedrettin Cömert, Remzi yayınevi. İstanbul.
  • ÖZTUNCAY, Bahattin, (2003), Dersaadet’in Fotoğrafçıları, Koç Kültür Sanat AŞ, İstanbul.
  • ÖZENDES, Engin, (2013), Osmanlı İmparatorluğunda Fotoğrafçılık, Yem Yayın, İstanbul.
  • TÜFEKÇİ, Tunç, (1999),Tarihsel Süreç İçinde Resim-Fotoğraf Etkileşimi, M. S. Ü - G. S. F, İstanbul.
  • TANSUĞ, Sezer, (1986), Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • TURANİ, Adnan, (1983), Dünya Sanat Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.