Einstein, Siyonizm ve İsrail: Doğrudan Bağlantı Kurma

Albert Einstein, İsrail Devleti'nin kurulmasına rehberlik eden Siyasi Siyonizm'i destekledi mi? Daha sonra, Siyonist İsrail Devleti'ni siyasi olarak ölümüne kadar savundu mu? Bu türden sorulara verilecek popüler cevaplar kesinlik ifade etmeyebilir. Aslında, cevaplar alışılageldik bir 'MİT' , ya da en azından, bir yanlış algılama ve yorumlama yaratır.Öyleyse nedir? Aynı Einstein'dan mi söz ediyoruz? O, 1929'da kendisini "keskin bir Siyonist fikri müdafii" olarak kabul etmedi mi? Bir toplantıda hitap ederken, şöyle başlamamış mıydı konuşmasına: " 10 yıl önce, ilk kez, Siyonist gaye adına size hitap etme hazzını tadarken..."? 1938'de Einstein değil miydi "Siyonizm'e borcumuz" adlı bir konuşma yapan? Tüm bu suallere cevaplar,"evet" tir. O haİde, bu, nasıl bir mit ya da yanlış anlama olabilir? Şu halde, bu bir deneme mevzuudur. Tek ricam; vicdan sahibi ve soruşturmacı akıllar, bu denemeyi tam olarak tetkik edinceye kadar hükme varmasınlar. Bu denemenin konusu önemlidir ve sırf tarihi gerçeklikle değil; aynı zamanda, asli önemi haiz mantık ile alakalıdır. Einstein'ın bir bilim adamı olarak büyüklüğü ve etkisi herkesçe çok iyi bilinir. Bununla birlikte, bir insanoğlu ve filozof olarak zamanımızın bir çok önemli meselelerine görüş ve katkıları hala araştırmaya ve üzerinde etraflıca düşünmeye değer. Bu mevzuunun, halihazırda devam eden Ortadoğu çatışması ile alakalı başka bir özel tarafı vardır. Geçmişte vuku bulmuş şeylerin ötesine bakmayı arzu etsek bile, Yahudi ve Yahudi olmayan, Arap ve Arap olmayan, Müslüman ve Müslüman olmayan, Batılı ya da Doğulu bizler, bu büyük Hümanist ve, onun kendi sözüyle, " hakikat ve adalet" in bir hizmetkarı'nın öngörü, vizyon ve değerlerinden faydalanabiliriz.

Einstein, Zionizm andIsrael: Connecting Directly

Did Albert Einstein, support the Political Zionizm which guided the foundation of Israel? Did he defend Zionist Israel politically till his death? Giving popular answers to this kind of questions may not be absoîute. In fact, the answers create a usual myth or a misunderstanding. So what's it? Are we talking about the same Einstein? Didn't he admit himself as "a sharp defender of Zionist idea" in 1929? Didn't he start his speech with these words: "While I was feeling the pleasure of appealing to you on behalf of Zionist aim, 10 years ago, for the first time..." ? Wasn't he Einstein who gave a speech named " Our debt to Zionism" in1938? All the answers for these questions are "yes". In that case, how can it be a myth or a misunderstanding? Actually, this is a subject of essay. The minds shouldn't reach a jugement unless they examine this essay; this is my request. The subject of this essay is important and it is not only related to the historical fact but also a fundemantal logic. It is known by everybody that Einstein is a great scientist . Besides, his opinions and contributions, as a human being and philosoph, to the issues of today, are still worth to research and think. This subject has got a private part, which is related to the Middle East conflict continuing nowadays. Even though we'd like to discover the further side of the things happened in the past, jewish or not, Arabic or not, Muslim or not, Western or Eastern: all of us can benefit from his foresight, vision and valuations.

___

  • Eugene Borowitz. Yahudi Etiğini Tetkik'ten Alıntılar, Vaade Uyma Sorumluluğuna Dair Evrak (Detroit: Wayne Eyalet Üniv.,1990) (Excerpts from Exploring Jewish Ethics,) Papers on Covenant Responsibility (Detroit: Wayne State University, 1990): S.. 26-36, Metinsel Muhakeme Bülteni'nde (in the Journal of Textual Reasoning), Cilt. 1, 1 Temmuz 1991.
  • Denis Brian. Bilinmeyen Einstein: İkon'un Ardındaki Gerçek Adam(The Unexpected Einstein: The Real man Behind the Icon) [John Wiley, 2005]
  • Ronald W. Clark. (Einstein: The Life and Times) [New York: The World Publishing Company, 1971]
  • Albert Einstein. Fikirler ve Görüşler (Ideas and Opinions) [New York: Bonanza Books, 1986]
  • Albert Einstein. Sonraki Yıllarıma Dair(Out of My Later Years) [New York: Philosophical Library, 1950]
  • Nahum Goldmann. Yahudi Paradoksu (The Jewish Paradox) [New York: Fred Jordan, 1978]
  • Siegfried Grundmann. Einstein Dosyaları: Bilim ve Siyaset—Einstein'ın FBI Dosyası Üzerine bir İlave Bülümle Einstein'ın Berlin Dönemi (The Einstein Dossiers: Science and Politics - Einstein's Berlin Period with an Appendix on Einstein's FBI File) [Springer, 2006]
  • Gerald Holton and Yehuda Elkana (eds.). Albert Einstein: Tarihi ve Kültürel Bakışaçıları: Kudüs'teki Yüzüncüyıl Sempozyumu [Princeton Üniv. Yay.1982] (Albert Einstein: Historical and Cultural Perspectives: The Centennial Symposium in Jerusalem) [Princeton University Press, 1982]
  • Fred Jerome. Einstein Dosyası: J.Edgar Hoover'ın Dünyanın En Ünlü Bilimadamı'na Karşı Savaşı (The Einstein File: J. Edgar Hoover's Secret War Against the World's Most Famous Scientist) [St. Martin's Press, 2002]
  • Fred Jerome and Rodger Taylor. Irk ve Irkçılık Üzerine Einstein(Einstein on Race and Racism) [Rutgers University Press, 2005]
  • Henry Kissinger. Beyazsaray Yılları (White House Years) [Little Brown, 1979]
  • Alfred Lilienthal. Siyonist Akrabalık: Barış'ın Bedeli Nedir?(The Zionist Connection: What Price Peace? )[New York: Middle East Perspectives, 1979]
  • Otto Nathan and Heinz Norden (eds.). Barış'a Dair Einstein(Einstein on Peace)[New York: Avenel Books, 1968]
  • John Stachel. 'B'den 'Z'ye Einstein (Einstein from 'B' to 'Z') [Boston: Birksauser, 2002]