TAKSİM CUMHURİYET ANITI’NDA RUS – TÜRK YAKINLAŞMASININ SEMBOL FİGÜRÜ

Milli Mücadele’nin kazanılmasının ardından Mustafa Kemal Atatürk tarafından Türkiye Cumhuriyeti kurulur.Bu dönemde Türkiye’nin ilk cumhurbaşkanı olan Mustafa Kemal yüzünü her yönüyle batıya çevirir. Ülkedeher alanda olduğu gibi heykel sanatının da yaşama girmesi Atatürk sayesinde olur. Yeni kurulan TürkiyeCumhuriyeti’ne yaptırılacak anıtlar için Pietro Canonica davet edilir. Kendisi ilk olarak Ankara’da EtnografyaMüzesi önüne dikilecek Atlı Atatürk Anıtı’nı 29 Ekim 1927 de, Ankara’da Sıhhıye Zafer Meydanı’nda MareşalAtatürk Anıtı’nı 4 Kasım 1927’de tamamlar, Taksim Meydanı’na yapılacak olan Cumhuriyet Anıtı için İstanbulBelediyesi’nden sipariş alır. Yapılan eser, 1928’de kaidesinin üzerine yerleştirilir. Türkiye’deki son eseri, Roma’daüretilip 1932’de yerine yerleştirilen İzmir’deki Atlı Atatürk Anıtı’dır. Başlangıçta İstanbul’da Taksim’de Atatürkheykelinin yapılması planlanır. Daha sonra Pietro Canonica’nın önerisiyle h eykel fikri, anıta dönüşür. TaksimCumhuriyet Anıtı’nın yapılacağı yer ve anıtın içinde yer alan heykeller süreç içerisinde belirlenir. Anıtta yeralan Rus heykeli, o dönem Türk -Rus ilişkileri açısından da önemlidir.

___

  • Akşin, Aptülahat, (Emekli Büyükelçi),Atatürk’ün Dış Politika İlkeleri ve Diplomasisi, Türk Tarih Kurumu
  • Basımevi,Ankara,1991.
  • Aleksandr,Kolesnikov, Atatürk Dönemi Türk –Rus İlişkileri, Atatürk Araştırma Merkezi,Çev. İlyas Kamalov,
  • Ankara, 2010.
  • Alptekin Müderrisoğlu, Kurtuluş Savaşının Mali Kaynakları, Yapı ve Kredi Bankası Yayınları, 1981.
  • Alsan, Cevdet Türk Sovyet Halklarının Kardeşliği, Sorun Yayınları,İstanbul,1976.
  • Aralov, S. İ. , Vospominaniya Sovetskogo Diplomata, Moskva,1960.
  • Aralov, S.İ, Bir sovyet Diplomatının Anıları, Cumhuriyet Kitapları, çev.Hasan Ali Ediz İstanbul, 1997.
  • Aslan, Yavuz, Mustafa Kemal-M. Frunze Görüşmeleri, Türk Sovyet İlişkilerinde Zirve, Kaynak
  • Yayınları,İstanbul,2002.