Christopher Nolan’ın ‘Batman Üçlemesi’ Üzerine İdeolojik Bir İnceleme

Bu makalede bir süperkahraman anlatısı olarak Batman’in nasıl bir ideolojik anlamı olduğu sorgulanmaktadır. Bu amaçlaChristopher Nolan’ın çekmiş olduğu Batman Başlıyor (2005), Kara Şövalye (2008) ve Kara Şövalye Yükseliyor (2012) filmleri,altında yatan ideolojiyi ortaya serecek bir içerik analizine tabi tutulmaktadır. Bu incelemede, “kötülük” ile mücadeleetmek için neden bir Batman yaratıldığı, bunun nasıl bir amacının olabileceği, Batman’e kimin ihtiyaç duyduğu, kısacasıNolan’ın Batman üçlemesinin bize neyi öğütlediği tartışılmaktadır.Bir süperkahraman anlatısı olarak Batman, sistemde yanlış giden bir şeyler olduğunu kabul ederek başlıyor. Ancak dahasonra Batman sistemdeki bu yanlışlığı meşruiyeti kendinden menkul bir şiddetle düzeltmeye kalkıyor. Ayrıca Batman’insavunduğu sistem demokrasiden ziyade bir plütokrasiyi çağrıştırmaktadır. Çünkü o, toplumun ezilen sınıflarının isyan etmeihtimaline karşı düzen bekçiliği yapmaktadır. Kısaca Batman kapitalist bir süperkahramandır.

-

This article examines the ideological meaning of Batman as a superhero story. To this end, Batman Begins (2005), The Dark Knight (2008), and The Dark Knight Rises (2012), directed by Christopher Nolan, are analyzed in terms of content, revealing their underlying ideology. This study discusses why Batman was created to fight against evil, what is the aim of such a creation, who needs Batman and briefly what Nolan’s Batman trilogy advises us

___

  • Adorno, Theodor W. (2008). Kültür Endüstrsi, Kültür Yönetimi, çev. Nihat Ülner vd., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berkman, Alexander (1977). ABC of Anarchism, London: Freedom Press.
  • Bölükbaşı, Mustafa (2012). “Faşist Estetik: Leni Riefenstahl Filmleri Üzerine Bir İnceleme”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Colvile, Robert (2012). “How the Dark Knight Rises reveals Batman's Conservative soul”, The Telegraph, 17 Temmuz. http://www.telegraph.co.uk/culture/film/9405999/
  • How-the-Dark-Knight-Rises-reveals-Batmans- Conservative-soul.html, (10 Ağustos 2012).
  • Dellaloğlu, Besim F. (2012). Modernleşmenin Zihniyet Dünyası: Bir Tanpınar Fetişizmi, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • DiPaolo, Marc (2011). War, Politics and Superheroes: Ethics and Propaganda in Comics and Films, North Carolina: McFarland & Company.
  • Eco, Umberto (1972). “The Myth of Superman”, Diacritics, 2 (1): 14-22.
  • Fisher, Mark (2012). “Batman's political right turn”, The Guardian, 22 Temmuz.
  • http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/ jul/22/batman-political-right-turn, (10Ağustos2012).
  • Hardt, Michael ve Negri, Antonio (2008). İmparatorluk, çev. Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Jennings, Jeremy (1993). “Anarchism”, Contemporary Political Ideologies, ed. Roger Eatwell, Anthony Wright, London: Printer Publishers, s: 127-146.
  • Kymlicka, Will (2006). Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, çev. Ebru Kılıç, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Loeb, Jeph ve Morris, Tom (2005). “Heroes and Superheroes”, Superheroes and Philosophy: Truth, Justice, and the Socratic
  • Way, ed. Tom Morris, Mat Morris, Chicago: Open Court, s: 11-20.
  • Lombroso, Cesare (1911). Criminal Man, New York: G. P. Putnam’s Sons
  • Nozick, Robert (1974). Anarchy, State and Utopia, Oxford: Blackwell.
  • Rothbard, Murray (1978). “Society Without a State”, Anarchism: Nomos
  • XIX , ed. James Roland Pennock, John W. Chapman, New York: New York University Press, s: 191-207.
  • Şensöz, Ali Deniz (2012). “Nolan’ın Kara Şövalye’si Neden Bu Kadar Ciddi?”,
  • Altyazı, (119): 44-48.
  • Vollum, Scott, Adkinson, Cary D. (2003). “The Portrayal of Crime and Justice in the Comic Book Superhero Mythos”, Journal of Criminal Justice and Popular Culture, 10 (2): 96-108.
  • Žıžek, Slavoj (2012). “Dictatorship of the Proletariat in Gotham City”.
  • http://boitempoeditorial.wordpress.com/2012/08/08/
  • dictatorship-of-the-proletariat-in-gotham-city-slavoj-zizek-on- the-dark-knight-rises, (10 Ağustos 2012).