Pina Bausch Açısından Dansta Doğaçlama

Bireyin içinde yaşanan psikolojik, duygusal gerilimlerin, estetik değer taşıyan gövdesel hareketlerin doğaçlama biçimde bütünleştirilmesiyle, fiziksel bir dışavurum gerçekleşmektedir. Yaratıcılık, hayal gücü ve yaşantıya dayalı deneyimler, dansla harmanlanarak somutlaşmaktadır. Birey, elindeki kavramı sıkıca tutarak onu içselleştirerek hareketleri, jest ve mimikleri ile dansında uyumlu bir bütünlük oluşturmaktadır. Dansta doğaçlamanın Pina filmi (2011) kapsamında ele alınacağı araştırmada, Pina Bausch’un dans, koreografi, doğaçlama ile ilgili düşüncelerinin yansıdığı dans görüntülerinin insan, zaman, uzam çerçevesinde irdelenmesi amaçlanmaktadır. Elde edilen bulgular ışığında “Pina” filminde yer alan doğaçlama dans figürleri, göstergebilimsel analiz yöntemiyle çözümlenecektir.

Improvisation in Dance with regard to Pina Bausch

A physical manifestation takes place by integrating psychological, emotional tensions experienced inside of the individual with bodily movement carrying aesthetic value in an improvisation format. Experiences based on creativity, imagination and life, are embodied by being blended by dance. Individual constitutes an harmonic unity in his/her dance with the motions, gestures, and facial expressions by internalizing the concept and holding it tightly. In the research that the improvisation in dance will be discussed within the scope of Pina film (2011), it is aimed to investigate the dance images reflected Pina Bausch’s thoughts about dance, choreography, improvisation in the frame of human, time and space. Improvisation in dance film Pina (2011) As part of the research will be discussed, Pina Bausch’s dance, the dance of reflected images of human thinking about, time, aims to examine the space frame. In the light of the findings, improvised dance figures located in “Pina” film will be resolved with the semiotic analysis.