Yüksek Ziraat Enstitüsünde tarihi bir gelenek: Ant içme*

İnsanlık tarihinin en eski geleneklerinden biri olan "ant içme"; herhangi bir duruma ilişkin duygu ve düşüncelerde inandırıcılığın sağlanması amacıyla bazı değerler üzerine yemin edilmesi şeklinde günümüze dek uygulanagelmiştir. Kendi kendine söz vermeden, kutsal bilinen bir şeyi ya da bir kişiyi tanık göstererek yemin etmeye kadar çoğu kez ritüeller eşliğinde yapılan bu uygulama; gerekleri yerine getirilmediğinde psiko-sosyolojik etki ve tepkilere yol açabileceği gibi bazı durumlarda da yasal yaptırımlara başvurulmasına neden olabilmektedir. Hititler zamanına dek izleri sürülen askeri antlardan, Hipokrat'tan bugüne dek varlığını sürdüren hekim antlarına, özel birliklere, topluluklara ya da kurumlara adım atılırken yapılan bağlılık yeminlerinden, törenleri ile göz dolduran yurttaşlık antlarına kadar geçmişten bugüne ant içme geleneğinin sayısız örneği uygulanagelmiştir. Bu çalışma ile Türkiye'de 173 yıllık veteriner hekimliği öğretiminin Yüksek Ziraat Enstitüsü çatısı altında geçen 15 yıllık zaman diliminde, "Baytar Fakültesi" öğrencileri de dahil olmak üzere Enstitünün tüm öğrencilerine bir törenle içtirilen antların metinleri ve bu törenlere ilişkin bilgilere ulaşılmıştır. Gerek Yüksek Ziraat Enstitüsü Baytar Fakültesi öğrencilerini kapsaması gerekse de uygulama şekliyle Türkiye'deki benzer törenlerin en eski örnekleri arasında yer alması dikkate alındı- ğında, bu uygulamanın hem veteriner hekimliği tarihi hem de bilim tarihi notlarına kazandırılmayı hakettiği düşünülerek bu çalışma hazırlanmıştır.

A historical tradition of the Higher Institute of Agriculture: Oath-taking

As one of the oldest traditions of the history of mankind, "oath-taking" has survived todayin the form of swearing upon moral values with an aim to establish conviction in emotions and thoughts relating tosituations. This practice, which may vary from committing oneself to something, to swearing by giving evidence to a sacred object or person, is mostly accompanied by rituals. If its requirements are not met, the practice of oath-taking may trigger psycho-sociological actions and reactions, and in some cases, may even result in legal sanctions being applied.From the military oaths dating back to the Hittites and the oaths of the medical profession administered ever since the Hippocrates' erato the pledges of allegiance taken when entering special unions, communities or institutions, as well as to the oaths of citizenship sworn at grand ceremonies, the deep-rooted tradition of oath-taking continues to be followed today. In this study, the texts of the oaths taken by the students of the Higher Institute of Agriculture, including the students of the "Faculty of Veterinary Medicine", during the first 15 years of the 173-year-history of scientific veterinary education in Turkey, were unearthed, and valuable information was obtained on the ceremonies organized at the Higher Institute of Agriculture for oath-taking. As this practice involved the students of the Faculty of Veterinary Medicine of the Higher Institute of Agriculture and given that it constitutes one of the oldest examples of oath-taking in Turkey, in view of the way it was performed, it was concluded that this practice merited reference in both the history of veterinary medicine and the history of science, thus this study was prepared

___

  • 1.Anonim (1935): Fakültelerimizde Kayıd ve Kabul Merasimi. Türk Baytarlar Cemiyeti Mecmuası. 5(1): 97-102.
  • 2.Anonim (1936): Yüksek Ziraat Enstitü- sü Fakültelerinde Kaydı Kabul Töreni, Türk Baytarlar Birliği Dergisi, 6(1):135-141.
  • 3.Anonim (1944): 1944 Mezunlarına Diplo- ma Verme Töreni, Ankara Yüksek Ziraat Ens- titüsü Dergisi, 2(4): 948-952.
  • 4.Anonim (1945): Fakülte Talebelerinin And içme Töreni, Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsü Dergisi, 2(6): 905-907.
  • 5.Anonim (1981): 100. Yıl Mezuniyet Töreni. AÜ Vet. Fak. Derg. 28(1-4):285.
  • 6.Anonim (2011): Veteriner Hekim Meslek Yemini.Türk Veteriner Hekimleri Birliği Dergisi. (1-2): 46.
  • 7. Arslan ES, Başağaç RT, Öztürk R (2001): Veteriner Hekim Andına Etik Bir Bakış, II. Ulusal Tıbbi Etik Kongresi Bildiri Kitabı. Türkiye Biyoetik Derneği, s.89-96.
  • 8. Bekman M (1940): Veteriner Tarihi. Ankara Basım ve Cildevi, Ankara, s117.
  • 9. Erk N (1978): Veteriner Tarihi, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, s.212.
  • 10. Erk N, Dinçer F (1970): Türkiye'de Veteriner Hekimlik Öğretimi ve Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Tarihi. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Yayınları: 259, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara.
  • 11. Karakurt D (2011): Türk Söylence Sözlüğü, 1. Baskı.e-Kitap. ISBN: 978-605-5618- 03-2. s.31.
  • 12. Koçak K (2011): Eski Türklerde Devlet Gelenekleri ve Törenleri (Tarih Öncesi Devirlerden Türklerin İslam Dini Medeniyetine Girişine Kadar). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi.
  • 13. Melikoğlu B, Özgür A, Osmanağaoğlu Ş (2012): Osmanlı Devletinde Veteriner Hekimliği Mezuniyet Belgeleri. Kafkas Univ Vet Fak Derg, 18(1):7-14.
  • 14. Özbudun S (1997): Ayinden Törene-Siyasal İktidarın Kurulma ve Kurumsallaşma Sürecinde Törenlerin İşlevleri, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul, s.138.
  • 15. TC Resmi Gazete (1994): Veteriner Hekimliği Deontoloji Yönetmeliği, 9 Temmuz 1994, Sayı: 21985. Başbakanlık Basımevi, Ankara.
  • 16. Türk Dil Kurumu (2011): Türkçe Sözlük. Atatürk, Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu Yayınları: 549, Ankara, 2011.
  • 17. Ülman YI (2002): Mekteb-i Tıbbiye'nin 1850-1851 Öğretim Yılı Faaliyet Raporu ve Mezuniyet Töreni, Osmanlı Bilimi Araştırmaları, IV (1):57-64.
Veteriner Hekimler Derneği Dergisi-Cover
  • ISSN: 0377-6395
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1930
  • Yayıncı: Veteriner Hekimler Derneği