Towards A Conception of Super-Deterministic Meta-Ontology in The Universe: An Islamic Perspective

Öz Kozmolojik ince ayar durumları ile kurulabilecek varoluşsal senkronizasyon, her türden iyi-oluş ile ilişkilidir; bu önerme ile uyumlu bir biçimde ortaya konulan çalışmamız kozmolojik aktiflik (cosmological agency) kavramının yanı sıra meta-ontolojik ve ince-ayar mekanizmalarına gömülü transandantal fenomenlerin yanı sıra, kozmik düşünceye dayanan bir yaradılışçılık fikrinin sağlıklı bir biçimde anlaşılması sonucunda ortaya çakabilecek ve tanık olunabilecek paradigmalara dayanarak gerçekleştirilmiştir. Bu tür bir düşünüş biçimi ancak İslami ontoloji ile uyumlu kozmik düzen ve akıllı tasarım fikrinin benimsenmesi ve doğuştan yerleşik ilahi mukadderat ile tanımlanan bir meta-ontolojik kavramsallaştırmayla elde edilebilebilecektir. Gerek İnsanoğlunun gerekse diğer her türlü kozmik varlık veya fenomenin yaşamsal, varoluşsal döngüsü içerisinde, ontolojik kapasitenin ötesinde ve dışında her türlü kozmik varlık veya fenomen için önceden belirlenmiş varoluş yasalarının dışında bir düşüncenin benimsenmesi, Kuantum Mekaniği bağlamında, Termodinamiğin İkinci Yasasında da en iyi bir biçimde tanımlandığı üzere, düzensizlik, kaos ve öngörülemezliğe neden olacaktır; bu durum evrenin yaratılışı ve işleyişinde değişmez bir yasa olarak yansıyan ve önceden belirlenmiş ince-ayar mekanizması ve kozmik denge düşüncesiyle de uyumlu bir öncül ya da önerme olarak kabul edilmektedir. Başka bir deyişle, biyolojik ya da biyolojik olmayan varlıkların herhangi bir alanı düzleminde, evrende Allah (SWT) tarafından önceden belirlenmiş ontolojik ya da kozmik denge ya da ölçü kavramı doğru bir biçimde kabul edilerek dikkate alınmazsa, İslam'ın öz-referansiyel kaynakları olan Kur'an ve Sünnet’ te de en iyi bir biçimde ifade edilerek karşılık bulduğu üzere, çoklu boyut ya da katmanlarla karakterize kaos, kargaşa ve parçalanmışlık ile tanımlanan durumların ortaya çıkması mukadder olacaktır. Bu öncülden hareketle, insanların yukarıda bahsedilen kozmik ince-ayar, nihai denge ve ilahi yasaları benimsemeyi ihmal ettiklerinde gerek yerküresinde gerekse evrendeki herhangi bir varlık aleminde açıkça gözlemlenebilen entropi, dekadans, karmaşıklık, öngörülmezlik ve kaos ile karakterize edilen mevcut küresel konjonktüre de açıklık getirecek çok katmanlı problematik bir takım neden - sonuç durumlarının ortaya çıkması da mukadder olacaktır

Towards A Conception of Super-Deterministic Meta-Ontology in The Universe: An Islamic Perspective

Abstract Existential synchronization with the cosmological fine-tuning is linked to any kind of ontological well-being; in tune with this premise, our study was conducted for and based upon the concept of cosmological agency as well as super - deterministically postulated transcendental phenomena embedded in meta-ontological and fine-tuning mechanisms and processes manifested and witnessed after an adequate understanding of an idea of creationism based on the idea of cosmic order and intelligent design compatible with our self referential Islamic ontology is adopted, and after an innately-embedded and divinely - predetermined meta-ontological conceptualization is achieved. Thus, the adoption of any ontological premise or conceptualization beyond the absolute truth related with the divinely-predetermined fine-tuning mechanisms innately incorporated into the nature of human beings is doomed to cause disorder and unpredictability, a postulate best described in the Second Law of Thermodynamics within the context of Quantum Mechanics, all of which are ideas considered to be compatible with the concept of fine-tuning, cosmic equilibrium and divine measure predetermined by Allah (SWT) in the universe, across any nishes of biological or non-biological entities, best described in the self-referential sources of Islam, chief among them the Holy Qur’an and the Sunnah. Countering against this premise will have multi-dimensional implications in any of the state of affairs characterized by decadence, complexity and chaos clearly observable in any realms in our modern world, if human beings recklessly neglect to adopt the above-mentioned postulates or laws of the cosmic fine-tuning, ultimate balance and divine equilibrium pre-determined for any kind of cosmic entities or phenomena implicated and manifested in the bulk of the creation and the machinery of the universe

___

  • Bibliography Badri, M. (2018). Contemplation:: An Islamic Psychospiritual Study (New Edition). International Institute of Islamic Thought (IIIT). Chiroma, H., Gital, A. Y. U., Rana, N., Abdulhamid, S. I. M., Muhammad, A. N., Umar, A. Y., & Abubakar, A. I. (2019, April). Nature inspired meta-heuristic algorithms for deep learning: recent progress and novel perspective. In Science and Information Conference (pp. 59-70). Springer, Cham.
  • Dali, N. M. (2019). An evaluation model using the maqasid-al-shariah framework towards liveable city. ISO 690
  • Demir, M. Ş., Aykaç, Ö. A., Kasap, S., Görmez, A,,Yayla, A., Aladağ, C., (2022, October). Towards A Conception Of Super-deterministic Meta-ontology In The Universe: An Islamic Perspective [Abstract]. A presentation delivered in VI. International Congress of Creation In The Light Of Sciences, Van Yüzüncü University, Van.
  • Lamido, A. A. (2016). Maqasid al-Shari’ah as a framework for economic development theorization. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies, 2(1), 27-49
  • Golshani, M. (2016). Islam can give a proper orientation to science and technology development. In Islamic Perspectives on Science and Technology (pp. 119-130). Springer, Singapore.
  • Khalil, A. I. A. E. F. (2016). The Islamic perspective of interpersonal communication. Journal of Islamic Studies and Culture, 4(2), 22-37.
  • Rehman, A. U., & Basharat, T. (2021). God’s Existence: Philosophical Discourse Between New Atheists and Muslim Scholars. Pakistan Journal of Islamic Philosophy, 3(2), 1-16. ISO 690
  • Sloan, P. R. (2002). Performing the Categories: Eighteenth-Century Generation Theory and the Biological Roots of Kant's A Priori. Journal of the History of Philosophy, 40(2), 229-253.
  • Greenfield, S. (2015). Mind change: How digital technologies are leaving their mark on our brains. Random House