VAR OLMAYAN YUGOSLAVYA SİNEMASI: VUKOVAR, JEDNA PRICA

Sinema, düşlerin perdeye yansıdığı bir sanattır. Bu sanat aracında insanlar hayallerini bulabiliyorken, sevinç ve hüzünlerini de yine burada paylaşmaktadırlar. Fakat düşleri yansıtan sinema, aynı zamanda ülke yönetimleri için de olmazsa olmaz bir iletişim aracıdır. Ulusal kimliklerini korumada, onları tekrar yapılandırmada ve ileriye aktarmada yine sinemadan yararlanılmaktadır. 1994 yılı Yugoslav, Amerikan ve İtalyan ortak yapımı Boro Draskovic’in yönettiği ‘’Vukovar, Jedna Prica’’ adlı film, göstergebilim temel alınarak çözümlenmektedir. Filmden görüntülerin seçilerek, Roland Barthes’in anlamlandırma ile Ferdinand de Saussure’ün gösterge anlayışları temel alınarak, göstergelerin ürettikleri anlamlar çözümlenmeye ve yorumlanmaya çalışılır. Çalışma, Yugoslavya’nın dağılması sonrası bölge sinemasına etkisi, ele alınan film örneğiyle birlikte göstergebilimsel film çözümlemesiyle ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır.

___

  • BARTHES, R. (2005). Göstergebilimsel Serüven, Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BENJAMIN, W. (1993). ‘’Tekniğin Olanakları ile yeniden üretildiği çağda sanat yapıtı’’, Pasajlar, Çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s. 45-76.
  • DAKOVIC, N. (2005). ‘’Savaşları Yansıtmak: Yugoslav Sineması’nda Yugoslav Savaşları’’, Çev. Hande Bilsel, Toplumbilim-Avrupa Özel Sayısı, Sayı: 18, s. 143-150.
  • EBERWEIN, T. F. (Şubat 1990). ‘’Yapısalcı Eleştiri: Christian Metz’’, Çev. Zafer Özden, Düşünceler, Yıl:4, Sayı:4.
  • GUIRAND, P. (1994). Göstergebilim, Çev. Mehmet Yalçın, 2. bs., Ankara: İmge Yayınları.
  • IORDANOVA, D. (2007). Balkan Sineması: Alevler İçinde Sinema, Çev. Burcu Erdoğan, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • İRİ, M. (2011). ‘’Hayali Cemaatin Hareketli Resimdeki Ha(ya)li: Ulusçuluk ve Sinema’’, M. İri (Der.) Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar, s. 287-296, İstanbul: Derin Yayınlar.
  • LOTMAN, Y. M. (2012). Sinemada Göstergebilimi, Çev. Oğuz Özügül. 3. bs., Ankara: Nirengi Kitap.
  • MONACO, J. (2005). Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı, 6. bs., Çev. Ertan Yılmaz, İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • ÖZDEN, Z. (2014). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi, 3 bs., Ankara: İmge Kitap Evi.
  • SILVERMAN, K. (1983). The Subjects of Semiotics, New York: Oxford University Press.
  • WOLLEN, P. (2017). Sinemada Göstergeler ve Anlam, Çev. Zafer Aracagök, Bülent Doğan, 5. bs., İstanbul: Metis Yayınevi.
  • YUVAL-DAVIS, N. (2010). Cinsiyet ve Millet, Çev. Ayşin Bektaş, İstanbul: İletişim Yayınları.