BEDEN SANATI ÇERÇEVESİNDE ACININ DİLİ OLAN BEDEN

20. yüzyılın ikinci yarısında bilindik kurallara karşı çıkan ve aynı zamanda toplumsal kabulleri de sorgulayan böylece sanatın sınırlarını ortadan kaldırmayı amaçlayan sanatçılar, sanat eserlerinde yeni ve alternatif yöntem ve teknikler geliştirmeye başlamışlardır. Beden sanatı da bu süreçte ortaya çıkan alışılmışın dışında beliren bir ifade biçimidir. Bu noktada beden hem hükmeden hem de hükmedilen konumda sanatsal anlatılarda yeni yerini almıştır. 1960‘lı yıllarda başlayan ilk hareketler günümüzde çoğu sanatsal eylemlerde yoğunlukla bedenin kendisini ve bedene yüklenen değerleri etik, estetik ve form olarak kullanmayı alışkanlık haline getirmiştir. Medyanın ve medyatik olan her şeyin ifade aracı olarak kullanıldığı günümüzde, tüm sanat dallarında bedeni araç, zaman zaman da amaç olarak görmek olası bir hal almıştır. Öyle ki kadına yüklenen anlamlar bütününün kadın bedeni üzerinden metalaştırılması da son yıllarda karşımıza sıkça çıkmakta hatta polemik haline getirilmektedir. Şiddetin, acının, psikolojik baskının (mobbing); beden, özellikle kadın bedeni üzerinden medyatik bir hale büründürülmesinin yanı sıra sanatsal ifade biçimi olarak da kullanıldığı sanat tarihinden örneklerle sabitlenmiştir. Bu çalışmada beden genelinde, kadın özelinde bedenin sanat nesnesi olarak kullanıldığı alanlar, temsilcileri ve yarattığı etki ele alınıp, güncel sanattan alınan çeşitli görseller üzerinden acıya dair okumalar gerçekleştirilecektir.

The Body Is The Language Of Paın In The Framework Of Body Art

In the second half of the 20th century, artists who opposed the usual rules and questioned social acceptance at the same time, thus aiming to eliminate the boundaries of art, started to develop new and alternative methods and techniques in their works of art. Body art is also an unusual form of expression that emerged in this process. At this point, the body has taken its new place in artistic narratives in both the dominating and the dominated position. The first movements, which started in the 1960s, have made it a habit to use the body itself and the values attributed to the body as ethical, aesthetic and form in most artistic actions today. In today's world, where the media and everything mediatic are used as a means of expression, it has become possible to see the body as a tool and sometimes as a goal in all branches of art. So much so that the commodification of all the meanings attributed to women over the female body has been frequently encountered in recent years and even turned into a polemic. It is fixed with examples from the history of art that violence, pain, psychological pressure (mobbing) is used as a form of artistic expression as well as making it mediatic over the body, especially the female body. In this study, the areas where the body is used as an art object, its representatives and the effect it creates will be discussed, and readings about pain will be made through various images taken from contemporary art.
Keywords:

body, art, artist, body art,

___

  • Akkol, Nuray (2018). “Acıyı Deneyimleme: Gina Pane Performansları”. İdil, 1229-1233.
  • Altunöz, Aysun (2020). “Bir Doğru Üzerinde İki Zıt Yön”. Akdeniz Sanat Dergisi, 1307 - 9700.
  • Antmen, Ahu (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Arı, Bahar Başak (2020). “Güncel Sanatta Beden ve Acı”, Sanat ve İnsan Dergisi, 7-18.
  • Aydemir, Sümeyye (2018). “Gina Pane’nin Performanslarında Nesneleşen Acı”, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 295-307.
  • Çarmıklı, Banu (2015). Herkes İçin Sanat: Gilbert & George - Yazan: Banu Çarmıklı. Art Tv.
  • Emre, Oktay (2015). “Tuvalden Fırlayan Performans Sanatçıları: Viyana Aksiyonistleri”, Görünüm, 1: 14-19.
  • Hakan Verdu Martinez, Ezgi (2014). “20. ve 21. Yüzyılda Sanatta Malzeme Olarak Beden; Performans Sanatı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 180-201 .
  • İşleyen, Fatih ve Avşar Karabaş, Pelin (2016). “Performans Sanatının Doğuşu ve Günümüze Yansımaları”, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 340-350.
  • Koşar, Özüm (2020). “İzleyicinin Değişen Konumu: Katılımcı Sanat Pratikleri ve İktidarın Paylaşımı”, GSED, 170-180.
  • Yılmaz Özge, (2011). “Türk Çağdaş Sanatında Sanat Nesnesi Olarak Beden Kullanımı”, Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • URL-1:https://www.sothebys.com/en/articles/the-radical-nudes-of-yves-kleins-anthropometries (Erişim Tarihi: 5-10-2023)
  • URL-2:https://peteandkaldor.wordpress.com/about/gilbert-george/(Erişim Tarihi: 5-10-2023)
  • URL-3: https://esikdergi.bilgi. org.tr/?p=14863 (Erişim Tarihi: 5-10-2023)
  • URL-4:https://www.e-skop.com/skopbulten/joseph-beuys-saman-mi-sarlatan-mi/2677 (Erişim Tarihi: 5-10-2023)
  • URL-5:https://florilegesjournal.com/2021/03/13/gina-pane-et-francoise-masson-une-collaboration-entreperformances-et-photographies-autour-de-lexemple-dazione-sentimentale/(Erişim Tarihi: 5-10-2023)
  • URL-6:http://sanatokuma.blogspot.com/p/vucut-sanat-govde-sanat-body-art.html (Erişim Tarihi: 5-10- 2023)
  • URL-7https://locchiodelproperzio.wordpress.com/2018/01/27/parole-vs-immagini-limmagine-che-havinto-balkan-baroque-di-marina-abramovic/(Erişim Tarihi: 5-10-2023)
  • URL-8: https://saltonline.org/tr/738/rhythm-0-marina-abramovic (Erişim Tarihi: 5-10-2023)
  • URL-9: Kaynak: https://www. dreamideamachine.com/ en/?p=22319, (Erişim Tarihi: 5-10-2023)
  • URL-10: http://yatooi. com/61146?ckattempt=1 (Erişim Tarihi: 05-10-2023)
  • URL-11: https://www.izinsizgosteri.net/asalsayi37/Kubilay.Akman_37.html (Erişim Tarihi: 5-10-2023)