ŞAMANİZM

Bu yazıda “Şamanizm” S. A. Tokarev tarafından bir bütün olarak ele alınıyor ve dünyanın diğer milletlerindeki “şaman”ın karşılığı olan kavramlar orijinal şekilleriyle aktarılıyor. Yazının en önemli tarafı, “Şamanizm”in kökenini ortaya çıkarmış olmasıdır. Yazar, “Şamanizm”in bir din biçimi olduğunu söylüyor, ama onun dinin en erken biçimi olmadığını vurguluyor ve daha sonra onun diğer inanç sistemleri ve dinlerle bağlantısını açıklıyor. Bu yazıda diğer önemli bir husus şudur: Sibirya Türklerinin “Şamanizm”i için genel bir çerçeve çiziliyor. Ve böylece yazar, bu alanda çalışmak isteyenler için bir yol haritası oluşturuyor. Son olarak yazar, konuyla ilgili bu denemenin bir başlangıç olduğunu ve daha pek çok çalışma yapılması gerektiğini söylüyor.

-

In this article “Shamanism” is taken as a whole by S. A. Tokarev and “shaman” concept in other nations of the world is transferred in their original forms. The most important aspect of the article, “Shamanism” is that it reveals the origin. The author says that “Shamanism” is the form of religion, but he emphasizes that it is not the earliest form of religion; and later he is explains the connection with other belief systems and religions. In this paper, another important consideration is this: a general framework for the shamanism of Siberian Turks are being drawn. And so the author is setting a roadmap for those who want to work in this area. Finally the author says that this essay is a starter on the subject and more many studies must be done.

___

  • ADAM J. (1928). Die Kubus. Mitteilungen der Anthropologischen Gesellschaft in Wien. 58 (5). BANZAROV D. (1846). Çernaya Vera ili Şamanstvo U Mongolov. Sanktpeterburg: İAN.
  • BOGORAZ V. G. (1910). K Psihologii Şamanstva u Narodov Severo-Vostoçnoy Azii. Etnografiçeskoe Obozrenie. No: 1 (2).
  • BOGORAZ V. G. (1939). Çukçi. Leningrad: İzdatelstvo Glavsevmorputi.
  • CATLIN G. (1866). Illustrations of the Manners, Customs, and Condition of the North American Indians. London: Henry G. Bohn.
  • CODRINGTON R. H. (1957). Melanesians. New Haven: HRAF Presss.
  • DYAÇKOV G. (1883). Anadır Memleketi. Vladivostok: Sibirskogo Flotskogo Ekipaja.
  • ELIADE M. (1957). Schamanismus und Archaische Ekstasentechnik. Zürih-Stuttgart: Rascher Verlag.
  • FINDEISEN H. (1957). Schamanentum. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag.
  • GEOGRI I. G. (1777). Opisanie Vseh v Rossiyskom Gosudarstve Obitayuşih Narodov. Spb: IAN.
  • GMELIN J. G. (1751). Reise durch Sibirien. Göttingen: Vandenhoeck.
  • GONDATTI N. L. (1880). Sledı Yazıçeskih Verovaniy u Manzov. İzvestiya Obşestva Lubiteley Estestvoznaniya, Antropologii i Etnografii. T. 48, Vıp. 2.
  • GRABNER F. R. (1924). Das Weltbild der Primitiven. München: Verlag Ernst Reinhardt.
  • HAGEN B. (1908). Die Orang-Kubu auf Sumatra. Frankfurt: Main Gravenhage.
  • HARUZIN N. N. (1905). Etnografya, Lektsii, Çitannıe.... Sanktpeterburg: Gosudarstvennaya Tipografiya.
  • HOWITT A. W. (1904). The Natives Tribes of South-East Australia. London: Cambirdge University Press.
  • IAKINF (Biçurin) N. Ya. (1848). Kitay v Grajdanskom i Nravstvennom Sostoyanii. Sanktpeterburg: İAN.
  • JOCHELSON W. (1926). The Koryak. Jesup North Pasific Expedition. V (VI), Part 1.
  • JOCHELSON W. (1926). The Yukagir. Ibid.
  • JUNOD H. A. (1927). The Life of a South African Tribe. London: California Üniversity.
  • KSENOFONTOV G. V. (1929). Kult Sumasşestviya v Uralo-Altayskom Şamanizme. İrkutsk.
  • LANDTMAN G. (1905). The Origin of Priesthood. Ekenaes: Ekenaes Printing.
  • LOPATIN I. A. (1922). Goldı Amurskie, Ussuriyskie i Sungariyskie. Vladivostok: RGO.
  • LÖBBOK C. (1875). Naçalo Tsivilizatsii. Sanktpeterburg: İz-vo Knijnogo Magazina.
  • MIHAYLOVSKIY V. M. (1890). Şamanstvo. Moskva: Vısoçayşe Utverjdennoe Tvorçestvo.
  • MITSKEVIÇ S. I. (1929). Menerik i Emeryaçene, Formı İsterii v Kolımskom Kraye. Leningrad: İz-vo Akademik Nauk.
  • Molodaya Gvardiya. 1929. No: 6.
  • NOVITSKIY Gr. (1884). Kratkoe Opisanie O Narode Ostyatskom. Sanktpeterburg: İAN.
  • OHLMARKS A. J. (1939). Studien zum Problem des Schamanismus. Kopenhang: Lund.
  • PALLAS P. S. (1788). Puteşestvie po Raznım Provintsyam Rossiyskogo Gosudarstva. Sanktpeterburg: İAN.
  • POTANINA A. V. (1895). İz Puteşestviy Po Vostoçnomu Tibetu i Kitayu. Moskva: Tipografiya Elvadetı Gerbek.
  • RADLOFF W. (1884). Aus Siberien. Leipzig.
  • RIÇKOV K. M. (1917-1922). Eniseyskie Tungusı. Moskva: Zemlevedenie.
  • SAMOKVASOV D. Ya. (1876). Sbornik Obıçnogo Prava Sibirskih İnorodtsev. Varşava: Tipografii İvana Nockovskago.
  • SCHMIDT W. (1922). Der ursprung der Gottesidee. Münster: Eine Historich-kritische und Positive Studie.
  • SEROŞEVSKIY V. L. (1896). Yakutı. Sanktpeterburg: İAN.
  • SKEAT W.- BLAGDEN Ch. (1960). Pagan Races of the Malay Peninsula. London: Folklore Enterprises.
  • ŞEBESTA P. (1928). Sredi Karlikov Malakki. Leningrad: İz-vo P. P. Soykin.
  • ŞIROKOGOROV S. (1919). Opıt İzuçeniya Osnov Şamanstva u Tungusov. Vladivastok: Uç. Zap. İstoriko-Filol. Fakulteta.
  • ŞTERNBERG L. Ya. (1936). Pervobıtnaya Religiya v Cvete Etnografii. Leningrad: İnstitut Narodov Severa.
  • TOLSTOV S. P. (1960). Osnovnıe Teoretiçeskie Problemı Sovremennoy Sovetskoy Etnografii. Sovetskaya Etnografiya. No: 6
  • TROŞANSKIY V. (1902). Evolutsiya Çernoy Verı y Yakutov. Kazan.
  • VERBITSKIY V. I. (1893). Altayskie İnorodtsı. Moskva: Kniga po Trebovaniyu.
  • ZELENIN D. K. (1936). Kult Ongonov v Sibirii. Moskva: İz-vo AN SSSR.