KANADALI VE TÜRK ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÖZ ANLAYIŞ, MERHAMET VE DUYGUSAL ZEKALARININ KARŞILAŞTIRILMASI

                                 Bu araştırma sosyo-demografik özelliklere göre Kanadalı ve Türk üniversite öğrencilerinin öz anlayış, duygusal zeka ve merhamet duygularının arasında fark olup olmadığını araştırmaktadır. Araştırma 10 yıldan fazla süredir eğitim gördükleri ülkede yaşamak koşuluna bakılarak; Kanada’da ve Türkiye’de eğitim gören  üniversite  öğrencileri arasında yapılmıştır. Araştırmada Kanadalı öğrencilere uygulama yapılırken Öz Anlayış ölçeği, Duygusal Zeka Ölçeği, Merhamet ölçeklerinin yabancı versiyonları kullanılmıştır. Türkiye’de ise Tükçeye adapte edilmiş, geçerliliği ve güvenirliği yapılmış ölçeklerin Türkçe versiyonları kullanılmıştır. Araştırma analizlerinde T-testi, Korelasyon analizi, Çok yönlü varyans analizi ve Manova yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları Türk üniversite öğrencilerinin öz anlayış düzeylerinin, Kanadalı üniversite öğrencilerinin öz anlayış düzeylerinden daha yüksek olduğu yönündedir. Aralarındaki fark istatiksel açıdan anlamlı bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin duygusal zeka ölçeği alt ölçeği olan sosyallik ülkeye göre farklılaşmaktadır. Türkiye’de yaşayan katılımcıların puan ortalaması Kanada’da yaşayan katılımcıların puan ortalamasından anlamlı derecede yüksektir. Merhamet Ölçeğinin alt ölçekleri; sevecenlik, umursamazlık, bağlantısızlık ve ilişki kesme yaşanılan ülkeye göre farklılaşmaktadır. Türkiye’de yaşayan katılımcıların sevecenlik alt ölçeği puan ortalaması Kanada’da yaşayan katılımcıların sevecenlik alt ölçeği puan ortalamasından anlamlı derecede yüksektir. Kanada’da yaşayan katılımcıların umursamazlık, bağlantısızlık ve ilişki kesme alt ölçekleri puan ortalaması Türkiye’de yaşayan katılımcıların umursamazlık, bağlantısızlık ve ilişki kesme alt ölçekleri ortalamasından anlamlı derecede yüksektir. This research examines; Canadian and Turkish university students’ differences in self-compassion, emotional intelligence and the level of compassion, due to their socio-demographic characteristics. Field research is made with students who are studying in Canada and Turkey with the required condition of more than 10 years living in the country that they are studying. The research used; Self-Compassion Scale, Emotional Intelligence Scale and Compassion Scale for Canadian students. While in Turkey, the Turkish adapted versions of same scales, with proven validity and reliability were used. in the analysis; T-Test, Correlation Analysis, Versatile Variants Analysis and Manova methods were used. The research shows that Turkish university students has higher level of self-compassion than Canadian university students. The difference between them are found statistically reasonable. The social sub-scale of emotional intelligence scale of university students differs by Country. The participants live in Turkey have significantly higher average points than the participants living in Canada. The sub-scales of Compassion Scale, namely kindness, recklessness, irritation and disengagement differs by Country. Average kindness sub-scale points of Turkish participants are significantly higher than Canadian participants. The participants from Canada have significantly higher points in; recklessness, irrelation and disengagement sub-scales than participants from Turkey. 

___

  • Akdeniz S. (2014) Farklı Merhamet Düzeylerine Sahip Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Anksiyete, Stres ve Duygusal Zekanın İncelenmesi, Doktora Tezi, Necbettin Erbakan Üniversitesi, Konya.Bolat, Z. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları ile öz-anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.Burger, Jerry M. (2006). Kişilik. 1. Baskı. İstanbul: Kaknüs Yayınları.Brody LR., & Hall JA. (1993). Gender and Emotion. Handbook of Emotions, M Levis, J Havilland (Ed), New York: Guilford.Caruso, D. R. ve Salovey, P. (2007). Yönetimde Duygusal Zeka. İstanbul: Crea Yayıncılık.Cassell, E. J. (2002). Compassion. In C. R. Snyder and Shane J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology, (pp. 434 - 445). New York: Oxford University.Davidson, R. & Harrington, A. (eds) (2002). Visions of Compassion: Western Scientists and Tibetan Buddhists Examine Human Nature. New York: Oxford University Press.Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., ve İzmirli, M. (2012). Öz-anlayış, yaşam doyumu, negatif ve pozitif duygu: türk ve diğer ülke üniversite öğrencileri arasında bir karşılaştırma.Erginsoy, Devrim, "Duygusal Zeka ve Kişiler Arası İlişkiler Tarzları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi", (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2002.Gilbert, P. (2005a). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9¬74). London: Routledge.Gilbert, P. & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology veamp; Psychotherapy,13, 353-379.
  • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford.Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S. L., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., & Devings, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice,11(3), 230–241. doi: 10.1093/clipsy.bph077Germer, C. K., & Siegel, R. D. (2012). Wisdom and compassion in psychotherapy: Deepening mindfulness in clinical practice. New York, NY: Guilford.Goleman, D. (1999). Duygusal Zeka: Neden IQ’dan Daha Önemlidir?. (12.Basım). (B.S. Yüksel, Çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.Gilbert, P. (2005). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9–74). London: Routledge.Iskender, M. (2009). The relationship between self-compassion, self-efficacy, and control beliefs about learning in Turkish university students. Social Behavior and Personality, 37, 711-720.Kabat-Zinn, J. (2003). “Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future.” Clinical Psychology: Science ve Practice 10(2): 144-156.Karabulutlu, Y. E., Yılmaz, S. ve Yurttaşı, A. (2011). The Relationship Between Emotional Intelligence Levels of Students and Problem Solving Skills. Journal of Psychiatric Nursing, 2(2), 75-79.Kızıl, Ş. (2014). Öğretmenlerin Duygusal Zekâları ile Örgütsel Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler EnstitüsüMarkus, H. R. ve Kitayama, S. 1991. Culture and self: implications for cognition, emotion and motivation. Psychological Review, 98 (2): 224-253Neff, K. D., & Harter, S. (2002a). The authenticity of conflict resolutions among adult couples: Does women’s other-oriented behavior reflect their true selves? Sex Roles, 47, 403–417. Neff, K. D., & Harter, S. (2002b). The role of power and authenticity in relationship styles emphasizing autonomy, connectedness, or mutuality among adult couples. Journal of Social and Personal Relationships, 19, 827–849. Neff, K. D., & Harter, S. (2003). Relationship styles of self-focused autonomy, other focused connectedness, and mutuality across multiple relationship contexts. Journal of Social and Personal Relationships, 20, 81–99. Neff, K. D. (2003a). Development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 223-250.Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85-102.Neff, K. D. (2004). Self-compassion and psychological well-being. Constructivism in the Human Sciences, 9, 27-37.Neff, K. D., Hseih, Y., & Dejitthirat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and Identity, 4, 263-287. Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S.S. (2007a). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of research in personality, 41 (1), 139-154Neff, K. D., Pisitsungkagarn, K., & Hseih, Y. (2008). Self-compassion and self-construal in the United States, Thailand, and Taiwan. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39, 267-285.Neff, K. D. & Vonk, R. (2009). Self-compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of Personality, 77, 23-50.Neff, K. D. & McGeehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9, 225-240.Neff, K. D. (2011). Self-compassion, self-esteem, and well-being. Social andPersonality Compass, 5, 1-12.Neff, K. D., & Germer, C. K. (2012). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program. Journal Of Clinical Psychology, 69(1), 28-44, Özden, B. (2015). Yönetim Bilimi Açısından Üstün Yetenekli Çocukların Duygusal Zeka Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gelişim Üniversitesi, İstanbul.Mikolajczak, M., Luminet, O., Leroy, C., & Roy, E. (2007). Psychometric properties of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire: Factor structure, reliability, construct, and incremental validity in a French-speaking population. Journal of personality assessment, 88, 338-353. doi: 10.1080/00223890701333431Pommier, E. A. (2011). The compassion scale. Dissertation Abstracts International,72. (UMI No. 3445994).Potter, R., Yar, K., Francis, A. J., & Schuster, S. (2014). Self-compassion mediates the relationship between parental criticism and social anxiety. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(1), 33-43.Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48, 757-761.Sprecher, S., Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 629-651. doi: 10.1177/026540750505643Sun, X., Chan, D. W., & Chan, L. K. (2016). Self-compassion and psychological well being among adolescents in Hong Kong: Exploring gender differences. Personality and Individual Differences, 101, 288-292.Wispe, L. (1991). The psychology of sympathy. New York: Plenum.Yarnell, L. M., Stafford, R. E., Neff, K. D., Reilly, E. D., Knox, M. C. & Mullarkey, M. (2015). Meta-analysis of gender differences in self-compassion. Self and Identity. Doi: 10.1080/15298868.2015.1029966.Yaşlıoğlu, M., Pekdemir I. ve Toplu, D. (2013). Duygusal Zeka ve Çatışma Yönetimi Yöntemleri Arasındaki İlişki ve Bu İlişkide Lider Üye Etkileşiminin Rolü, Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(22), 191-220.