Bilişimle Üretim Pilot Uygulamasının 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ve Kodlamaya Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi

Bu çalışmada, Bilişimle Üretim Pilot Uygulaması kapsamında verilen kodlama ve 3B tasarım eğitimlerinin, 5. sınıf öğrencilerin problem çözme becerileri ve kodlamaya yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma nicel ve nitel verilerin bir arada kullanıldığı karma yöntemden faydalanılarak yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Türkiye genelinde Bilişimle Üretim Pilot Uygulaması için seçilmiş 150 okuldan biri olan Tokat Fevzi Çakmak Ortaokulunun 5. sınıfında öğrenim gören 130 öğrenci ile gerçekleşmiştir. Nitel boyutu ise, aynı pilot uygulama okulunda öğrenim gören ve deneysel sürece katılmış 5.sınıf öğrencilerinden 10 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler 2019-2020 eğitim öğretim yılı içerisinde Bilişimle Üretim Pilot Uygulaması kapsamında verilen 36 haftalık eğitim öncesinde ve sonrasında toplanmıştır. Ayrıca eğitimler sonucunda gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler ile öğrencilerin süreç hakkındaki görüşleri derinlemesine anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda Bilişimle Üretim Pilot Uygulaması kapsamında verilen eğitimler sonrasında öğrencilerin problem çözme becerileri istatistiksel olarak anlamlı bir biçimde artarken kodlamaya yönelik tutumlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık görülmemiştir. Buna göre, Bilişimle Üretim Pilot Uygulamasının 5. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerini olumlu yönde artırdığı, buna karşın kodlamaya yönelik tutumlarında anlamlı artışın sağlanmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda ise Bilişimle Üretim Pilot Uygulaması kapsamında verilen kodlama ve 3B tasarım eğitimlerinin öğrencilerin problem çözme ve algoritmik düşünme becerilerini geliştirdiği, kodlama ve 3B tasarım konusundaki önyargılarını olumlu yönde değiştirdiği ve öğrencilerin gelecek hayatlarında insanlara fayda sağlayacak tasarım veya yazılım yapma düşüncesi kazandırdığı anlaşılmıştır. Buna göre, Bilişimle Üretim Pilot Uygulamasının öğrenciler üzerinde olumlu etkisinin olduğu ve olumlu katkılar sağladığı belirlenmiştir.

The Effect of Producing with IT Project Pilot Scheme on 5th-Grade Students' Problem-Solving Skills and Attitudes towards Coding

This study aimed to examine the effect of coding and 3D design education given within the scope of Producing with IT Project Pilot Scheme on 5th-grade students' problem-solving skills and attitudes towards coding. The research was carried out using the mixed method in which both quantitative and qualitative data were used together. The quantitative part of the research was conducted with 130 5th-grade students at Tokat Fevzi Çakmak Secondary School, one of the 150 schools selected for Producing with IT Project Pilot Scheme across Turkey by the Ministry of National Education. On the other hand, the qualitative part of the research was carried out with 10 5th-grade students who were studying at the same school and participated in the experimental process. In the research, data were collected before and after the 36-week training period within the scope of the Producing with IT Project Pilot Scheme in the 2019-2020 academic year. In addition, the views of the students about the training were analyzed in depth through the semi-structured interviews carried out. As a result of the research, it was found that the problem-solving skills of the students statistically increased. However, there was no statistical difference in their attitudes towards coding. Hereunder, it was concluded that Producing with IT Project Pilot Scheme improved the problem-solving skills of the 5th-grade students positively yet there was no statistical increase in their attitudes towards coding. As a result of the interviews, it was revealed that the coding and 3D design training given within the scope of Producing with IT Project Pilot Scheme developed the problem-solving and algorithmic thinking skills of the students, changed their prejudices about coding and 3D design in a positive way, and gave the students the idea of creating designs or software that will be beneficial for people in their future lives. Accordingly, it was revealed that Producing with IT Project Pilot Scheme had positive effects on students and contributed to them positively.

___

  • Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, No. 41, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/218525261154
  • Alp, Y. (2019). Blok tabanlı programlama öğretiminin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerisine ve bilgisayara yönelik tutumuna etkisi [The effects of block-based programming on the problem solving ability and attitude towards computer for secondary school students] (Unpublished master’s thesis). İnönü University.
  • Amir, A., & Ihmuddin, I. (2021). “Cabri 3d software” technology: students ‘problem solving skills with problem based instruction model approach. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2237-2253. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4096
  • Arabacıoğlu, T., Bülbül, H. İ., & Filiz, A. (2007, January 31- February 02). Bilgisayar programlama öğretiminde yeni bir yaklaşım [A New Approach to Computer Programming Teaching] [Conference presentation]. Akademik bilişim Konferansı, Kütahya, Türkiye.
  • Atasoy, B., Yüksel, A. O., & Özdemir, S. (2019). 3B tasarım uygulamalarının uzamsal beceriye etkisi: Hackidhon örneği [Impact of 3D design on spatial ability: Hackidhon case]. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 341-371. https://doi.org/10.17152/gefad.428172
  • Aytekin, A., Çakır, S. F., Yücel, Y. B., & Kulaözü, İ. (2018). Geleceğe yön veren kodlama bilimi ve kodlama öğrenmede kullanılabilecek bazı yöntemler[Coding science directed to future and some methods to be available and coding learned] . Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(5), 24-41.
  • Balanskat, A., & Engelhardt, K. (2015). Computing our future: Computer programming and coding-priorities, school curricula and initiatives across Europe. European Schoolnet. http://www.eun.org/documents/411753/817341/Coding+initiative+report+Oct2014/2f9b35e7-c1f0-46e2-bf72-6315ccbaa754
  • Balcı, H., Korkmaz, Ö., Çakır, R., & Erdoğmuş, F. U. (2020). Görsel programlama ortamlarında yapılan oyun geliştirme etkinliklerinin öğrencilerin programlamaya dönük tutumları ve öğrencilerin kodlamaya yönelik öz-yeterlilik algılarına etkisi [Effectiveness of game development activities in visual programming environments]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 57, 52-73. https://doi.org/10.21764/maeuefd.589111
  • Bardakçı, S., & Keser, H. (2017). Bilişim teknolojilerinin eğitime entegrasyonu [Integration of information technologies into education]. Nobel.
  • Bennedsen, J., & Caspersen, M. E. (2008). Bennedsen, J., Caspersen, M.E. (2008). Exposing the Programming Process. In J. Bennedsen, M. E. Caspersen, & M. Kölling, (Eds.), Reflections on the Teaching of Programming (pp. 6-16). Lecture Notes in Computer Science, vol 4821. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-540-77934-6_2
  • Brown, Q., Mongan, W., Kusic, D., Garbarine, E., Fromm, E., & Fontecchio, A. (2008, June 22-25). Computer aided instruction as a vehicle for problem solving: Scratch boards in the middle years classroom [Conference presentation]. 2008 Annual Conference & Exposition, Pittsburgh, Pennsylvania, USA.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research method]. Pegem Akademi
  • Calder, N. (2010). Using Scratch: An integrated problem-solving approach to mathematical thinking. Australian Primary Mathematics Classroom, 15(4), 9-14.
  • Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Sage.
  • Çakır, B. (2020). Ortaokullarda kodlama eğitiminin öğrencilerin yaratıcı problem çözme ve bilişüstü farkındalıklarına etkisi [Impact of coding training on metacognitive awareness and creative problem-solving skills of secondary school students] (Unpublished master’s thesis). Aydın Adnan Menderes University.
  • Doboli, S. (2011, October 12-15). Work in progress—Computing for middle-school students: The experience of teaching computers for 7th grade students [Conference presentation]. 2011 Frontiers in Education Conference, Rapid City, SD, USA. https://doi.org/10.1109/FIE.2011.6143062
  • Doğan, U., & Kert, S. B. (2016). Bilgisayar oyunu geliştirme sürecinin, ortaokul öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine ve algoritma başarılarına etkisi [The effect of computer game development process to the critical skills and academic success of secondary school students]. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 33 (2), 21-42.
  • Ersoy, H., Madran, R. O., & Gülbahar, Y. (2011, February 02-04). Programlama dilleri öğretiminde bir model önerisi: Robot programlama [A model proposed for teaching programming languages: Robotic programming] [Conference presentation]. XIII. Akademik Bilişim Konferansı, Malatya, Türkiye.
  • Field, E. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: SAGE.
  • Genç, Z., & Karakuş, S. (2011, September 22-24). Tasarımla öğrenme: eğitsel bilgisayar oyunları tasarımında Scratch kullanımı [Learning through design: using scratch in instructional computer games design] [Conference presentation]. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Elâzığ, Türkiye.
  • Gomes, A., & Mendes, A. J. (2007, September 3-7). Learning to program-difficulties and solutions [Conference presentation]. International Conference on Engineering Education, Coimbra, Portekiz.
  • Grout, V., & Houlden, N. (2014). Taking computer science and programming into schools: The Glyndŵr/BCS Turing project. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141(25), 680– 685. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.119
  • Gül, D., Çetin İ., & Özden, Y. (2019, October 31 – November 01). Bir ölçek geliştirme çalışması: Ortaokul öğrencilerinin programlamaya yönelik tutumları [A scale development study: Middle school students' attitudes towards programming] [Conference presentation]. 7. International Instructional Technology & Teacher Education Symposium (ITTES), Antalya, Türkiye.
  • Güven, B., & Karataş İ. (2005), Dinamik geometri yazılımı Cabri ile geometri öğrenme: öğrenci görüşleri [Learning geometry with dynamic geometry software Cabri: student views]. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2(2), 67-78.
  • İleritürk, D., Çelik Ercoşkun, N., & Kıncal, R. (2017). Farklı ülkelerin PISA 2012 problem çözme becerileri sonuçlarının karşılaştırılması [A comparison of PISA 2012 problem solving skills results of different countries]. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(43), 406-422. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.12023
  • Kalelioğlu, F., & Gülbahar, Y. (2014). The effects of teaching programming via Scratch on problem solving skills: A discussion from learners’ perspective. Informatics in Education, 13(1), 33-50.
  • Kukul, V., & Gökçearslan, Ş. (2014, September 18-20). Scratch ile programlama eğitimi alan öğrencilerin problem çözme becerilerinin incelenmesi [Investigating the problem solving skills of students attended scratch programming course] [Conference presentation]. 8. International Computer & Instructional Technologies Symposium, Edirne, Türkiye.
  • MEB. (2019). Blok tabanlı robotik ve kodlama kurs programı [Block-based robotics and coding course program].http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kurslar/Bili%C5%9Fim%20Teknolojileri_Blok%20Tabanl%C4%B1%20Robotik%20ve%20Kodlama%20KursProgram%C4%B1%20Kurs%20Program%C4%B1.pdf
  • MEB. (2007). Yeni uygulamaya konulan ilköğretim kurumları derslerine ait öğretim programları ve haftalık ders saatleri çizelgesine ilişkin hususlar [Issues related to the curriculum of the newly introduced primary school courses and the weekly course hours schedule]. http://e-okul.meb.gov.tr/Dokumanlar/2007_ogrt_yili_ilkogretim_kurumlari_derslerine_iliskin_hususlar.pdf
  • Mıhcı Türker, P., & Pala, F. K. (2018). Ortaokul öğrencilerinin, öğretmenlerin ve öğrenci velilerinin kodlamaya yönelik görüşleri [Opinions of secondary school students, teachers and parents about coding]. Elementary Education Online, 17(4), 2013-2029. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506939
  • Nam, D., Kim, Y., & Lee, T. (2010, November 29 – December 03 ). The effects of scaffolding-based courseware for the Scratch programming learning on student problem solving skill [Conference presentation]. 18th International Conference on Computers in Education, Putrajaya, Malaysia.
  • Oh, J., Lee, J., & Kim, J. (2013). Development and application of steam based education program using scratch: focus on 6th graders’ science in elementary school. In Park, J., Ng, JY., Jeong, HY., & Waluyo, B. (Eds.), Multimedia and Ubiquitous Engineering. Lecture Notes in Electrical Engineering (pp. 493-501). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6738-6_60
  • Özmen, B., & Altun, A. (2014). Undergraduate students' experiences in programming: difficulties and obstacles. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(3), 9-27. https://doi.org/10.17569/tojqi.20328
  • Pakman, N. (2018). 8-10 yaş grubu öğrencilerine uygulanan temel düzey kodlama, robotik, 3D tasarım ve oyun tasarımı eğitiminin problem çözme ve yansıtıcı düşünme becerilerine etkisi [The effects of basic level coding, robotic, 3D design and game design education on the 8–10 years old students' problem solving and reflective thinking skills] (Unpublished master’s thesis). Bahçeşehir University.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2011). 21st century skills map. ERIC Number: ED543032. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED543032.pdf
  • Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., ... & Kafai, Y. (2009). Scratch: programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67. https://doi.org/10.1145/1592761.1592779
  • Sarıkoz, A., & Alpan, G., B. (2019). Öğrenci ve öğretmen bakış açısıyla bilişim teknolojileri ve yazılım eğitimi [Information technologies and software courses through the perspectives of students and teachers]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27 (4), 1595-1607. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3159
  • Sayın, Z., & Seferoğlu, S. S. (2016, February 03-05). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi [Conference presentation]. Akademik Bilişim Konferansı, Aydın, Türkiye.
  • Shin, S., Park, P., & Bae, Y. (2013). The effects of an information-technology gifted program on friendship using Scratch programming language and clutter. International Journal of Computer and Communication Engineering, 2(3), 246- 249. https://doi.org/10.7763/IJCCE.2013.V2.181
  • Sırakaya, M. (2018). Kodlama eğitimine yönelik öğrenci görüşleri [Student views on coding training]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 79-90. https://doi.org/10.7822/omuefd.394649
  • Şahin, G. (2018). Ortaokul seviyesinde programlama öğretimi için bir yöntem önerisi [A methodology for teaching programming at middle school level] (Unpublished master’s thesis). Karadeniz Teknik University.
  • Şahutoğlu, N. G. (2018). EBA kodlama modülü kullanımının ortaokul öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlik inançlarına etkisi ve modüle ilişkin öğrenci görüşleri [The effects of using EBA coding module on middle school learner’s beliefs about their self-efficacy on programming and the views of learners about the module] (Unpublished master’s thesis). Gaziantep University.
  • Tağci, Ç. (2019). Kodlama eğitiminin ilkokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Research of effects of coding education on primary school students] (Unpublished master’s thesis). Afyon Kocatepe University.
  • Toklu, E. (2019). Üstün yetenekli 9-11 yaş grubu öğrencileri için oyun tasarımı ve kodlama eğitimi- kodu game lab örneği [Game desing and coding training for 7-11 year old gifted students - Kodu game lab example] (Unpublished master’s thesis). Bursa Uludağ University.
  • Totan, H. N. (2021). Blok tabanlı kodlama eğitiminin ortaokul öğrencilerinin bilgi işlemsel düşünme becerileri ve kodlama öğrenimine yönelik tutumlarına etkisi: Blocky örneği [The effect of block based coding education on the students' attitudes about the secondary school students' computational learning skills and coding learning: Blocky sample] (Unpublished master’s thesis). Necmettin Erbakan University.
  • Ünsal, K. (2019). Ortaokul ve lise okul yöneticilerinin kodlama eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Bağcılar ilçesi örneği) [Investigation of secondary and high school pirincipals' opinions on coding training (Sample of Bagcilar district)] (Unpublished master’s thesis). Marmara University.
  • Vatansever, Ö. (2018). Scratch ile programlama öğretiminin ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi [Examining the effects of using Scratch programming on 5th and 6th graders' problem solving skills] (Unpublished master’s thesis). Uludağ University.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
  • Yardi, S., & Bruckman, A. (2007, September 15-16). What is computing? Bridging the gap between teenagers' perceptions and graduate students' experiences [Conference presentation]. 3th International Workshop on Computing Education Research, Atlanta, Georgia, USA. https://doi.org/10.1145/1288580.1288586
  • YEGITEK (2019a). Bilişimle Üretim eğitimi çalıştayı Ankara'da başladı [Producing with IT Project training workshop started in Ankara]. https://yegitek.meb.gov.tr/www/bilisimle-uretim-egitimi-calistayi-ankarada-basladi/icerik/2780
  • YEGITEK (2019b). Bilişimle Üretim Projesi pilot uygulaması değerlendirme raporu (4, 5 ve 7. sınıflar) [Producing with IT Project pilot schme evaluation report (4th 5th and 7th grades)]. https://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_10/21171539_ BilisimleuretimPilotUygulamasidegerlendirmeRaporu2019.pdf