HABERMAS’IN BURJUVA KAMUSAL ALANI KAVRAMI BAĞLAMINDA MODERN DİSİPLİN TOPLUMLARINDA YABANCILAŞMA VE KİMLİK SORUNUNA EKONOMİ POLİTİK BİR BAKIŞ

Tarihsel süreç içerisinde Eski Yunan dönemine kadar gerilere giden Kamusal Alan-Özel Alan kavramları dijitalleşmeyle birlikte yeni tartışmaların önünü açmaktadır. Kamusal alanın yapısal dönüşümü süreci içerisinde kültürel bir varlık olarak yaşayan insanın doğasındaki değişimlerin özünü oluşturan psikanaliz çalışmaları bireyin kendisini ontolojik bağlamda nasıl var ettiğini anlamamızı kolaylaştırmaktadır. Üretim ilişkileri bağlamında kendi doğasına ve emeğine yabancılaşan birey modern zamanlarda kimlik bunalımıyla da karşılaşmaktadır. Dolayısıyla dijital çağın ivme kazandığı günümüzde birey kendisini yeni tartışmalara sebep olan sanal arenalarda kurmaktadır.

THE PROBLEM OF ALIENATION AND IDENTITY IN MODERN DISCIPLINE SOCIETY IN THE CONTEXT OF HABERMAS’S CONCEPT OF THE BOURIOUS PUBLIC SPACE

In the historical process, the concepts of Public Space-Private Space, which go back to the Ancient Greek period, pave the way for new discussions with digitalization. Psychoanalysis studies, which constitute the essence of the changes in the nature of the human being living as a cultural entity in the process of structural transformation of the public sphere, make it easier for us to understand how the individual creates himself in an ontological context. The individual, who is alienated from his own nature and labor in the context of production relations, also faces identity crisis in modern times. Therefore, today, when the digital age gains momentum, the individual establishes himself in virtual arenas that cause new discussions.

___

  • Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. (M. T. Nihat Ülner, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Akşit, E. E. (2009). Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye’de Kamusallık Kavramının Dönüşümü ve Dışladıkları. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 2.
  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu. (B. S. Şener, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arendt, H. (2006). Şiddet Üzerine. (B. Peker, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bacık, G. (2003). Devlet ve Birey Aşınırken Kamusal Alanı Düşünmek. Sivil Toplum Dergisi, 1(2), 28-29.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu. (F. K. Hazal Deliceçaylı, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu. (H. D. Keskin, Çev.) İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Betül Aydın, F. B. (2014). Eğitim Psikolojisi Gelişim, Öğrenme, Öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bon, G. L. (2020). Kitleler Psikolojisi. (F. Karaküçük, Çev.) İstanbul: Kapra Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (1995). Pratik Nedenler. (H. Tufan, Çev.) İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Castanet, H. (2017). Lacan’ı Anlamak. (B. Aslan, Çev.) İstanbul: Encore Yayınları.
  • Cevizci, A. (2019). Felsefe Tarihi Thales’ten Baudrillard’a. İstanbul: Say Yayınları.
  • Dönmez, M. (2020, 01 29). https://akilfikir.net/oznel-akil-ve-nesnel-akil/. 05 07, 2021 tarihinde Akıl Fikir Müessesesi: https://akilfikir.net/oznel-akil-ve-nesnel-akil/ adresinden alındı
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu. (M. A. Kılıçbay, Çev.) Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, A. (2010). Modernite ve Bireysel Kimlik-Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum. (Ü. Tatlıcan, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • Habermas, J. (2003). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. (M. S. Tanıl Bora, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Habermas, J. (2018). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü . (M. S. Tanıl Bora, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Heidegger, M. (2004). Varlık ve Zaman. (A. Yardımlı, Çev.) İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Horkheimer, M. (1998). Akıl Tutulması. (O. Koçak, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Karl Marx, F. E. (2013). Alman İdeolojisi. (O. G. Tonguç Ok, Çev.) Evrensel Basım Yayın.
  • Keskin, F. (2015). İktidarın Gözü, M. Foucault, Seçme Yazılar 4. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Lacan, J. (2013). Psikanalizin Dört Temel Kavramı. (N. Erdem, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Mardin, Ş. (2013). İdeoloji. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Marx, K. (2003). Kapital Kapitalist Üretimin Eleştirel Bir Tahlili (Cilt 1). (A. Bilgi, Çev.) İstanbul: Eriş Yayınları.
  • Marx, K. (2003). Yabancılaşma. (A. K. Kenan Somer, Çev.) Ankara: Sol Yayınları.
  • Onat, N. (2013). Kamusal Alan ve Sınırları Hannah Arendt ve Jürgen Habermas’ın Yaklaşımları. İstanbul: Durak İstanbul Dizisi 1.
  • Ölçer, H. (2019). Pierre Bourdieu Sosyolojisinde Simgesel Şiddet Sorunsalı ve Biçimleri. Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 2, 34-39.
  • Özsöz, C. (2009, 01 20). Pierre Bourdieu Sosyolojisi ve Simgesel Şiddet. Ankara, Ankara, Türkiye.
  • Rousseau, J. J. (2013). Toplum Sözleşmesi. (V. Günyol, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sennett. (2013). Kamusal İnsanın Çöküşü. (A. Y. Serpil Durak, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sennett, R. (2013). Kamusal İnsanın Çöküşü. (A. Y. Serpil Durak, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Swain, D. (2013). Yabancılaşma Marx’ın Teorisine Bir Giriş. (H. T. Urbarlı, Çev.) İstanbul: Durak İstanbul.
  • Şimşek. (2002). Günümüzün Kimlik Sorunu ve Bu Sorunun Yaşandığı Temel Çatışma Eksenleri (Cilt 3). Denizli: Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Şimşek, S. (2002). Günümüzün Kimlik Sorunu ve Bu Sorunun Yaşandığı Temel Çatışma Eksenleri. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi , 3(3), 29-39.
  • Şimşek, S. (2002). Günümüzün Kimlik Sorunu ve Bu Sorunun Yaşandığı Temel Çatışma Eksenleri (Cilt 3). Denizli: Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Taylor, C. (2006). Modern Toplumsal Tahayyüller. (H. Koyukan, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları. TDK. (2021). Kamu. www.tdk.gov.tr Theodor Adorno, M. H. (2014). Aydınlanmanın Diyalektiği. (E. Ö. Nihat Ülner, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayıncılık. Uluç, M. A. (2020). Karl Marx ve Yabancılaşma: Sosyolojik Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 26-38.