MODERN GRAFİK TASARIMDA FOVİZMİN ETKİSİ

Grafik tasarım, sokaktaki afişler, tabelalar, billboardlar hatta dijital ekranlar tarafından izleyiciye bir mesaj veya tüketiciye bilgi amacı güden görsellerin tümünü içeren bir güzel sanatlar dalıdır. Tarih boyunca sanat akımları heykel, resim, fotoğraf, mimari ve müzik gibi, grafik tasarımda da önemli izler bırakmıştır. Bu izlerin birikimiyle grafik tasarım günümüzdeki modern görünümüne kavuşmuştur. Kübizm, fütürizm, konstrüktivizm, bauhaus gibi uzun yıllar etkisini gösteren sanat akımlarında olduğu gibi her ne kadar kısa bir dönemde kendini göstermiş olsa da Fovizm sanat hareketinin etkisi de günümüze kadar yansımış ve grafik tasarımı etkilemiştir. Grafik tasarımın ana unsurlarından sayılan renk, çizgi ve biçim; Fovizm sanat hareketinin de en önemli öğeleridir. Bu nedenle modern grafik tasarımın Fovizmin izlerini taşıması kaçınılmazdır.

THE EFFECT OF FAUVISM IN MODERN GRAPHIC DESIGN

Graphic design is a branch of fine arts that includes a message to the viewer or all of the visuals intended for information to the consumer by posters, signs, billboards or even digital displays on the street. Throughout history, art trends have left important traces in graphic design, such as sculpture, painting, photograph, architecture and music. With the accumulation of these traces, graphic design has reached its modern look. Even though Fauvism has manifested itself in a short period of time, the impact of the art trend of Fauvism has also been reflected and influenced for long time by graphic design such as Cubism, Futurism, Constructivism and Bauhaus. Color, line and shape, which are considered as the main elements of graphic design; Also the most important elements of Fauvism trend. For this reason, it is inevitable that modern graphic design carries the traces of Fauvism.The purpose of this study; To evaluate the interaction between fauvism and graphic design, which meet at the common denominator of color, line and form, through case studies, and to examine the effect of fauvism in the period from the birth of fovism to the present day.

___

  • Ana Britanica Genel Kültür Ansiklopedisi (1994). Cilt: 12, İstanbul: Ana Yayıncılık.
  • Crepaldi, G. (2001). Art Book Matisse: Saf Rengin Ustası, Matisse. (Çev.). Sümer Beyza, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Cumming, R. (2008). Görsel Rehberler Sanat. (Çev.). A. Işın Önal & A. Çetinkaya, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Eren, M. (1981). Sanat Tarihi Ansiklopedisi (1-4). İstanbul: Görsel Yayınlar.
  • Eroğlu, Ö. (2007). Sanatın Tarihi. İstanbul: Kolaj Kitaplığı.
  • Farthing, S. (2013). Sanatın Tüm Öyküsü. (Çev.). Firdevs Candil Çulcu, İstanbul: Hayalperest Yayınları.
  • Grzymkowski, E. (2017). Sanat 101. (Çev.). O. Düz, Ankara: Say Yayınları.
  • Hodge, S. (2018). 50 Sanat Fikri. (Çev.). E. Gözgü, İstanbul: Domingo.
  • İpşiroğlu, N. & İpşiroğlu, M. (1993). Sanatta Devrim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Karakoç, Ö. (2018). 20. Yüzyıl Heykelinde İz Bırakan Fovist Bir Ressam: Henri Matisse. İdil Dergisi 7(44), 475-484.
  • Keser, N. (2005). Sanat Sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Little, S. (2016). İzmler, Sanatı Anlamak. (Çev.). Derya Nüket Özer, İstanbul: Yem Yayın.
  • Lionel, R. (1999). Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Sanat Akımları. (2006). Sanat Akımları-Fovizm (Fauvism). Erişim adresi: http://www.msxlabs.org/forum/sanat/12735-sanat-akimlari-fovizmfauvism.html. Erişim Tarihi: 13.01.2020.
  • Seçer, Ç. (2010). Fovizmin Doğuşu ve Henri Matisse. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 362456.
  • Şenyapılı, Ö. (2004). The Art Millennium Yirminci Yüzyıl. İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Yaman, İ. Ş., Ekim, T., Sungur, S. & Özer, C. (2012). Çağdaş Dünya Sanatı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Yıldız, H. (2014). 20. Yüzyıl Sanat Akımlarından Fovizm Akımının ‘‘Tek Desen” Tasarım Ofisinde Üretilen Perde Desenlerine Yansımaları. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 356654.
  • Yılmaz, Z. Ö. (2016). Fovizm Akımı ve Tekstildeki Yansımaları. (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi, 425026.