Deri ve Örgünün Giysi Tasarımlarında Kullanılması (Yelek Örneği)

Deri insanoğlunun günlük hayatında kullanmaya başladığı ilk materyallerden biridir. M.Ö. 6000’li yıllardan itibaren Anadolu’da derinin kullanıldığını günümüze ulaşan arkeolojik verilerden bilmekteyiz. Günümüzde ise giyimin yanında ev deklarasyon sektöründen otomobil sektörüne kadar pek çok alanda kullanılmaktadır. Örgü tekniğinin tarihçesine bakıldığında ise deri kullanımında olduğu gibi insanoğlunun kullandığı ilk birleştirme tekniklerden olduğunu tarih öncesi kalıntılardan günümüze kadar ulaşan hasır izlerinden anlaşılmaktadır. Genel anlamda tasarım, kişinin gözlem yapma, algılama, görsel not alma, duyumsama, düşünme, eleştirme, yaratma, dışa vurum, değerlendirme gibi tüm duygusal ve düşünsel süreçlerini bütünsel bir şekilde çalıştırarak, çevre ve objeler arasında görsel ilişki kurması sonucunda birtakım eşdeğer formlar yaratması sürecinden oluşur. Bu çalışmada ise, çağımızda son derece gelişmiş deri materyalini örgü tekniğiyle birleştirerek süsleyip farklılık oluşturarak, genellikle ceket içine giyilen, bele veya daha aşağıya kadar uzanan kolsuz ve kısa giysi olan yelek tasarımı yapılmıştır. Çalışmada tasarım aşamaları, yapım teknikleri ve ürünün bitmiş resimleri eklenmiştir. Çalışmanın amacında ise; hızla ilerleyen hazır giyim sektörüyle birlikte, unutulmaya yüz tutan el sanatlarımızı gelecek nesillere akademik bir bakış acısıyla aktarmak ve alternatif aile bütçesine katkı sağlama fikri olması istemektir.
Anahtar Kelimeler:

Tasarım, Giysi, Deri, Örgü

___

  • Barandır, S., (2005). “Deri Artık Her Yerde”. Art Dekor Dergisi. İstanbul. Doğan Ofset Matbaacılık. Sayı: 143.
  • Çağdaş, M., (2000), Kadın Giyiminde Kapanma Payı ve Yaka Çizim Teknikleri, Atlas Kitapevi, Konya.
  • Doğan, A., Asil, N., (1996). Deri Giyim Sanayisinde Faaliyet Gösteren Üç İşletmede Bir Verimlilik Göstergesi Olarak Kayıp Zamanlar 59 s. Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları. Yayın No: 582, Ankara.
  • Erdal, S. (2004). Gazi Ünv. M.E.F. Dek. Ürünler Ana Bilim Dalında Uygulanan Deri Eğitiminin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Ertuğrul, İ., (2000). Ankara Piyasalarında Bulunan Dekoratif Deri Ürünler. Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Evcil, N., (2014), Herkes için Tasarım, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • Gökçesu, Z., ( 2002). Deri Teknikleri. İstanbul: Ya-pa Yayınları.
  • Kanbay, H., (1993). “Derinin Öyküsü”. Art Dekor Dergisi. Sayı:7.
  • Karaoğlan H., (2018). Tunç Çağı’n Da Dericilik Ve Deri Ürünleri (Arkeolojik Veriler Işığında). III. Uluslararası Türk Coğrafyası Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi, 247-256. (Tam Metin Bildiri/Sözlü Sunum) (Yayın No:4513110)
  • Kayabaşı, N., Özdemir, M., (2004). “Derinin El Sanatları İçerisindeki Yeri ve Kullanım Alanları”. I. Ulusal Deri Sempozyumu. İzmir.
  • Kula, M., (2006). Türk Moda Giyim Endüstrisinde Deri Tasarımların Gelişim Ve Değişim Parametreleri Üzerine Bir Araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Tekstil Ana Sanat Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi İzmir.
  • Megep, (2006). Mesleki Eğitim Ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. Giyim Üretim Teknolojisi Model Araştırmaları, Ankara.
  • Megep, (2009)., (Mesleki Eğitim Ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi) Giyim Üretim Teknolojisi Erkek Deri Yelek Dikimİ-III TC. Milli Eğitim Bakanlığı Ankara.
  • Saldıray, S., (1998). Gözlemsel ve Çözümsel Yöntemlerle Yeni Düzen Yeni Biçim. Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını No: 57, İstanbul.
  • Özçel_K, Remzi, “Örtünmeden Giyinmeye: Terzilik ve Modanın Dünü, Bugünü ve Yarını”, Seminer, Mega Ajans, _stanbul, 2003.
  • Özlen, M. (2003).”Tasvir Yapımı”. Karagöz Oyunları Hakkında Bilgi.http://www.karagozhacivat.com/Makaleler.htm-Karagöz-Oyunları-Hakkında.