DERGİ KAPAKLARI STRATEJİBİLİM İZLEĞİ OLABİLİR Mİ?: THE ECONOMİST DERGİSİ’NE DAİR BİR ÇÖZÜMLEME DENEMESİ

Geç ve genç bir disiplin olarak stratejibilim disiplinlerarası bir özellik taşır. Birçok disiplin müdahil olur, ve/fakat özellikle sanat disiplininden yapılan müdahalelere pek rastlanmaz. Oysa sanat disiplininin stratejibilim için değerlendirme potansiyeli yüksektir. Bu amaçla makalede sanat disiplinin içinde değerlendirilen ve görsel sanat ürünü olarak dergi kapakları konu edilmiştir. Bu yönde The Economist Dergisi’nin 2018 yılbaşı kapağının stratejibilim izleği araştırılmış ve “akademik çözümlenmesi” yapılmıştır. Akademik çözümlemesinde Alman asıllı sanat tarihçisi profesör Erwin Panofsky’in “sanat eleştiri yaklaşımı” kullanılmıştır. Buna göre makale üç ana bölümlü düzenlenmiştir: Birinci bölüm genel olarak dergi/cilik faaliyetleri ve dergi kapaklarına yönelik temel bilgileri içermektedir. İkinci bölümde dergi kapağının akademik inceleme konusu yapma konusu gerekçelendirilerek, stratejibilim için değeri tanıtlanmaktadır. Son bölümde The Economist Dergisi’nin 2018 yılbaşı kapağının stratrejibilim açısından çözümlemesi ve elde edilen bulgularla artırılmış çözümlemesi yapılmaktır.

CAN MAGAZINE COVERS BE THE MAIN ORIENTATION OF STRATEGOLOGY?: AN ATTEMPT AT ANALYSIS ON THE ECONOMIST MAGAZINE

As a late and young discipline, strategology has an interdisciplinary feature. Many disciplines are involved and/but interventions from the arts discipline are rare. However, the evaluation potential of the art discipline for strategology is high. For this purpose, magazine covers, which are evaluated within the art discipline and as a visual art product, are discussed in the article. In this direction, the strategology main orientation of the 2018 New Year's cover of The Economist Magazine was researched and its "academic analysis" was made. German-born art historian professor Erwin Panofsky's "art criticism approach" was used in his academic analysis. Accordingly, the article is organized in three main sections: The first section contains basic information about magazine activities in general and magazine covers. In the second part, the issue of making the magazine cover the subject of academic study is justified and its value for strategology is demonstrated. In the last part, the analysis of the 2018 New Year's cover of The Economist Magazine in terms of strategology and augmented analysis with the obtained findings is made.

___

  • Adorno, T. (2016). Negatif Diyalektik (çev. Şeyda Öztürk). İstanbul: Metis Ya.
  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi: Kültür Yönetimi (çev. Nihat Ülner, Mustafa Tüzel), İstanbul: ‎İletişim Ya.
  • Alexander, R. J. (1986). Article Headlines in The Economist: An Analysis of Puns, Allusions and Metaphors, Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik, 11, 2: 159-177.
  • Altuner, H. (2014). Marc Chagall’ın “Ben Ve Köy” Adlı Eserinin Akademik Eleştiri Yöntemiyle İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 54, 2: 49-72.
  • Ambrose, G. (2011). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü (çev. Bilge Barhana). İstanbul: B. 2, Literatür Ya.
  • Ana Britannica Genel Kültür Ansiklopedisi (1997). https://global.britannica.com.
  • Arslan, H. (2002b). Hermeneutik ve Hümaniter Disiplinler. İstanbul: Paradigma Ya.
  • Arslan, H. [der.] (2002a). Retorik Hermeneutik ve Sosyal Bilimler. İstanbul: Paradigma Ya.
  • Bacaksız, T. (2010). Medya Okuryazarlığı Dersinde Gazete ve Dergi Kullanımı: İzmir’de Medya Okuryazarlığı Dersinin Öğrencilerin Gazete ve Dergi Okuma Alışkanlıklarına Olan Etkisi. Ankara: Gazi Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Barca, M. (2005). Stratejik Yönetim Düşüncesinin Evrimi: Bilimsel bir Disiplinin Oluşum Hikayesi, Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(1): 7-38.
  • Batuhan, H. (1996), Bilim ve Şarlatanlık, İstanbul: B. 3, YKY. Cogito No. 20.
  • Baudrillard, J. (1993). Kötülüğün Şeffaflığı: Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme (çev. Emel Abora, Işık Ergüden). İstanbul: Ayrıntı Ya. No. 117/61.
  • Baudrillard, J. (2005). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Eğemenliği (çev. Oğuz Adanır). Ankara: Doğubatı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Hermenötik ve Sosyal Bilimler (çev. Hüseyin Oruç). İstanbul: Ayrıntı Ya.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Ya.
  • Bıçakcı, B. (2013). Dergi Kapak Tasarımlarında Tipografik Öğelerin Analizi ve Görsel Algı İlkelerine Göre Değerlendirilmesi. İstanbul: Arel Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Boydaş, N. (2007). Sanat Eleştirisine Giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Brown, J. A. C. (2012). Beyin Yıkama (çev. Behzat Tanç), İstanbul: Boğaziçi Ya.
  • Burnett, R. (2006). İmgeler Nasıl Düşünür? (çev. Güçsal Pusar). İstanbu: Metis Ya.
  • Bursa, Ü. (2019). Hat Sanatının Seramik Form ve Yüzeylerdeki Çağdaş Yorumu ve Kişisel Uygulamalar. Ankara: Hacettepe Ünv. Güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik Anasanat Dalı.
  • Castillon, C. J. (2007). Dünyanın Efendileri: Bir Komplo Teorisi Tarihi (çev. Sakıp Murat Yalçın). İstanbul: Koridor Ya. No. 65.
  • Cömert, B. (2010). Mitoloji ve İkonografi. Ankara: B. 3, De Ki Basım Ya.
  • Donsbach, W. [edt.] (2008). The International Encyclopedia of Communication. Blackwell, Oxford içinde; King, A., “International history of magazines”: 2748-2752.
  • Vaughan, D. (2020). Analytical Skills for AI and Data Science. USA: O'Reilly Media, Inc
  • Eagleton, T. (2005). İdeoloji: Bir Giriş (çev. Muttalip Özcan). İstanbul: Ayrıntı Ya.
  • Furrer, O., Thomas, H.A., Goussevskaia, A. (2008). The Structure and Evolution of the Strategic Management Field: A Content Analysis of 26 years of Strategic Management Research, International Journal of Management Reviews, 10 (1): 1-23.
  • Gezgin, U. B. (2021). Psikolojiden Sanata Doğru: Sanat Psikolojisi ve Ötesi. İstanbul: Töz Ya.
  • Gönenç, A. Y. [edt.] (2013). Dergicilik Üzerine. İstanbul: Koyu Kitap No. 06/02.
  • Güllülü, S. (1988). Toplumsal Tabakalaşma Teorileri ve Theodor Geiger. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları. Gültekin, M. (2020), Algı Yönetimi ve Manipülasyon. İstanbul: B. 11, Pınar Ya. No. 375.
  • Hall, M. P. (2009). The Secret Teachings Of All Ages (edt. Mario Lampic), San Francisco, USA: H.S. Crocker Company, Incorporated.
  • Horkheimer, M., Adorno, T. W. (2011). Sosyolojik Açılımlar (çev. M. Sezai Durgun, Adnan Gümüş). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Hoskisson, R. E., Hitt, M. A., Wan, W. P., Yiu, D. (1999). Theory and Research in Strategic Management: Swings of a Pendulum, Journal of Management, 25 (3): 417-456. http://graphicdesign.about.com/od/layout/a/grid_system.htm https://tr.wikipedia.org/wiki/Londra_Ekonomi_Okulu https://www.birgun.net/haber/liberal-manifesto-tarihi-maddecilik-ve-insan-haklari-231318 https://www.economist.com
  • Koçabaşoğlu, U. (1984). Cumhuriyet Dergiciliğine Genel Bir Bakış: Türkiye’de Dergiler, Ansiklopediler. İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Kosik, Karel (2015). Somutun Diyalektiği: İnsan ve Dünya Sorunları Üzerine Bir İnceleme (çev. Ezgi Kaya). İstanbul: Yordam Ya.
  • LaPlante, A. (2019). What Is Augmented Analytics?. USA: O'Reilly Media, Inc.
  • McLellan, D. (1985). Karl Marx: His Life and Thought. London: The Macmillan Press.
  • McLuhan, M. (1999). Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsan Oluşumu (çev. Gül Çağalı Güven). İstanbul: Yapı Kredi Ya.
  • Merleau-Ponty, M. (2012). Algının Fenomolojisi (çev. Emine Sarıkartal, Eylem Hacımuratoğlu). İstanbul: İthaki Ya. No. 1230.
  • Miandji, A. (2019), Türkiye’de Sözdebilim Uygulamaları Üzerine Bir Çalışma, Ankara: Ankara Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Mijksenaar, P. (1997). Visual function: An Introduction to Information Design. New York: Princeton Architectural Press.
  • Moran, B. (2002). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Ya.
  • Mütercimler, E. (2005), Komplo Teorisi. İstanbul: Alfa Ya. No. 1575/69.
  • Mütercimler, E. (2007), Akıl Oyunları. İstanbul: Alfa Ya. No. 1819/84.
  • Oberholzer-Gee, F., Bharat, N. A., Gomez, L. (2010). The Economist: Harvard Business School Case, Harvard Business Review, (July): 1-23.
  • Ötgün, C. (2008). Sanat Yapıtına Yaklaşım Biçimleri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1, 2 (Aralık): 159-178.
  • Özdemir, E. (1997). Eleştirel Okuma. Ankara: Ümit Ya.
  • Özkaya, Ö. (2013). Zihin Kontrol: İnsan Beynini Kontrol Altına Alma Yöntemleri, İstanbul: Pegasus Ya.
  • Özlem, D. (1998). Bilim Tarih ve Yorum. İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Özpolat, K. (2013). Görsel İletişim Tasarımı Bağlamında Bir Eğitim Dergisi Tasarımı İçin Öneri. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Panofsky, E. (2012). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar (çev. Orhan Düz). İstanbul: Pinhan Ya.
  • Panofsky, E. (2013). Perspektif-Simgesel Bir Biçim (çev. Yeşim Tükel). Ankara: Metis Ya.
  • Panofsky, E. (2015). Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe (çev. Erşn Akyürek). İstanbul: Kabalcı Ya.
  • Payne, S. L. (2001). Applying More Integrative Potentials for IDS Program Planning and Development”, Issues in Integrative Studies, 19: 149-169.
  • Polmer, R. E. (2008). Hermenötik (çev. İbrahim Görener). İstanbul: Ağaç Kitapevi Ya.
  • Popper, K. (1989). Tarihselciliğin Sefaleti (çev. Sabri Orman). İstanbul: İnsan Ya.
  • San, İ. (1968). Heinrich Wölfflin-Hayatı ve Eserleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 1: 147-150.
  • San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Ya.
  • Schimmel, A. (1991). Sayıların Gizemi (çev. Mustafa Küpüşoğlu). İstanbul: Kabalcı Yayınevi No. 123-23 [kitabın İngilizcesi Schimmel, Amnemarie (1993). The Mystery Of Numbers. New York: Oxford Oxford University Press.]
  • Sevindik, O. (2016). Dergi Kapak Tasarımlarının Sosyolojik Bağlamda Değerlendirilmesi ve Tecimsel Yönü. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 1, 1 (Kış): 73-84.
  • So What's The Secret of The Economist?, The Independent, London. 26 February 2006.
  • Spanish Institute for Strategic Studies (2018). Strategic Panorama 2018. Ministry of Defense, Spanish Official Publications Catalogue (March) http://publicacionesoficiales.boe.es/
  • Suiçmez, M. (2009). Dergi Haberciliği ve Nokta Dergisi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Şenocak, A. (2014). Dergi Tasarımında Tasarım Sorunları ve Tasarımda Doğruluk İlkeleri. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Şentürk, L. V. (2012). Analitik Resim Çözümlemeleri. İstanbul: B. 1, Ayrıntı Ya. No. 626/30.
  • Terkan, B. (2005). Gündem Oluşturma: Medya ve Siyasi Gündem Üzerine Bir Çalışma. Konya: Tablet Ya. No. 45.
  • Tolman, W. H. (1909). Social Engineering: A Record of Things Done By American Industrialists Employing Upwards of one and One-half Million of People. McGraw-Hill Book Company.
  • Tönnies, F. (1905). The Present Problems of Social Structure, The American Journal of Sociology, 10 (5): 569-688.
  • Tufan, G. (2018). Pazarlama Aracı Olarak Dergi Kapakları. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi, 1, 1 (Mart): 84-97.
  • Tükel, U. (2005). Resmin Dili, İkonografiden Göstergebilime. İstanbul: Homer Ya.
  • West, K. (2015). The Economist Becomes A Family Affair. The Guardian, 15 August 2015.
  • Why does The Economist Call Itself A Newspaper?. The Economist, 1 September 2013. https://www.economist.com/the-economist-explains/2013/09/01/why-does-the-economist-call-itself-a-newspaper
  • Wölfflin, H. (2015). Sanat Tarihinin Temel Kavramları (çev. Ahmet Cemal). İstanbul: Hayalperest Ya.
  • Wölfflin, H. (1968), Sanat Tarihinin Temel Kavramları Yakın Zamanlarda Sanattaki Üslup Gelişmesi Sorunları (çev. İnci San). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 1: 131-145.
  • Zedeli, A. R. (2014). İnfografiklerin Görsel ve İçeriksel Açıdan Dergi Tasarımındaki Yeri. İstanbul: Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Zizek, S. (2011). Olumsuzla Oyalanma (çev. Hakan Gür), Ankara: İmge Ya.