EVRENSEL ve YEREL ARASINDA BİR OKUMA DENEMESİ; MODERN MİMARLIĞIN BEŞ İLKESİ ve CORBUSİER KONUTLARI

Modern mimarlığın kurucularından biri sayılan Corbusier, sanayi devrimi ve ikinci dünya savaşı sonrası toplumları için işlevsel, ekonomik ve fakat çağın gerekliliğine uygun biçimde yeni bir üslup yaratmayı amaçlamıştı. Özellikle Şark Seyahati ve bu seyahati sırasında az gelişmiş olarak saydığı toplumların ürettiği mimarlıktan oldukça etkilenen mimar, hayatının geri kalanında bu teknikleri, yeni bir standartlar sistemi kurup, bu sistemi evrensel alanda yaymaya adamıştır. Corbusier’in bu yerellik okuması, çoğu zaman, yerele bir övgü gibi sayılır ve yerellik kavramı, Corbusier ile birleştirilerek yüceltilir. Bu nedenle bu çalışma Corbusier bağlamında iki soruyu tartışmaya açıp yanıt aramanın peşindedir. Biri, yerellik ve evrensellik mefhumlarının Corbusier düşüncesindeki yeridir. İkincisi ise yerelden yola çıkarak kurduğu standartlar sisteminin, evrensel sahnede bulduğu yankının izini sürmektir. Bu bağlamda Corbusier’in konutları bulunduğu coğrafyalar ile beş ilke bağlamında karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır.

___

  • Aureli, P. V. (2014). The Dom-ino Problem: Questioning the Architecture of Domestic Space. Anyone Corporation, No. 30((Winter 2014)), 153–168.
  • Benjamin, W. (2016). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. In Pasajlar (p. 277). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Colomina, B. (2011). Mahremiyet ve Kamusalık Kitle İletişim Olarak Modern Mimri (1. Baskı). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Corbusier, L. (2010). Bir Mimarlığa Doğru. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Corbusier, L. (2014a). Modulor. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Corbusier, L. (2014b). Modulor 2. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Corbusier, L. (2017). Katedraller Beyazken. İstanbul: Daimon Yayıncılık.
  • Corbusier, L. (2019a). Folklor Geleneklerin Canlı İfadesidir. In B. Demirhan (Ed.), Le Corbusier, Kendi Penceresinde bir Adam (pp. 131–139). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Corbusier, L. (2019b). Mimarlık ve Pürizm. In B. Demirhan (Ed.), Le Corbusier, Kendi Penceresinde bir Adam (pp. 47–55). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Corbusier, L. (2019c). Modern Mimarlığın Ödevleri Üzerine Prensip Bildirgesi. In B. Demirhan (Ed.), Le Corbusier, Kendi Penceresinde bir Adam (pp. 183–198). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Corbusier, L. (2019d). Modulor, Mimarlıkta ve Mekanikte Evrensel Olarak Uygulanabilir, İnsan Ölçeğinde Bir Armonik Ölçü. In B. Demirhan (Ed.), Le Corbusier, Kendi Penceresinde bir Adam (pp. 175–181). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Corbusier, L. (2019e). Sondaki Notlar. In B. Demirhan (Ed.), Le Corbusier, Kendi Penceresinde bir Adam. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Çelik, Z. (2005). Şark’ın Sergilenişi 19 Yüzyıl Dünya Fuarlarında İslam Mimarisi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Eisenmann, P. (1979). Aspects of Modernism: Maison Dom-ino and the Self-Referential Sign. Oppositions, 30(15/16), 139–151. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
  • Foundation, L. C. (n.d.). Le Corbusier Projects.
  • Jeanneret, P. (1991). Le Corbusier/ Pierre Jeanneret: Yeni Bir Mimarlığa Doğru Beş Nokta. In U. Conrads (Ed.), 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar (p. 169). İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
  • Le Corbusier. (2000). Şark Seyahati. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Le Corbusier. (2019). Paul F. Damaz’ın L’art Dans L’architecture Moderne En Europe Kitabına Önsöz. In B. Demirhan (Ed.), Le Corbusier, Kendi Penceresinde bir Adam (pp. 201–205). İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Loos, A. (2014). Süsleme ve Suç. In Mimarlık Üzerine (pp. 163–175). İstanbul: Janus Yayıncılık.
  • Said, E. (2016). Oryantalizm. İstanbul: Metis Yayınları.