Konservatuvar Eğitiminin Felsefi Temellerinin Gelişim ve Değişiminde Sosyal Psikoloji Biliminin Yeri ve Önemi

Konser salonlarında bireylerin yer tercihleri müzik topluluğu üyelerinin, özellikle amatör toplulukların üyelerinin elbise tercihleri, genel, amatör ve profesyonel müzik eğitimi alan öğrencilerin üst seviye eser çalma istekleri, ülkemizdeki geleneksel veya evrensel oda müziği toplulukları sayısının azlığı, icra pratiklerindeki değişkenlikler, grup üyelerinin birbirleri hakkındaki düşüncelerinin, tutum ve davranışlarının topluluğa etkisi, bu etkilerin psikolojik temelleri, davranışa yön veren amaçlar, inançlar, çevreden etkilenen veya çevreyi etkileyen müzisyen davranışları ve daha birçok olay ve örnek. Sosyal psikoloji bu ve benzeri olayları bireysel, kişilerarası ve grup düzeyinde inceler ve açıklamaya çalışır. Tarihsel süreç içerisinde konservatuvar eğitimi alan öğrencilerden beklenen tek davranış biçiminin “çalacaksın ve söyleyeceksin” olduğunu söylemek pek de yanlış olmaz. Bununla birlikte bu anlayış ve buna bağlı olarak gelişen gelenek ve görenekler zaman içerisinde sıkıntıları da beraberinde getirmiştir. Oysa bireyin davranışları, ikna ediciliği, gücü, sosyal etkisi, itaat durumu, önyargıları, ayrımcılık yapıp yapmadığı, sosyal algısı, saldırganlık durumu, özgeci davranış özellikleri, tutumları ve tutumlarındaki değişimler, liderlik durumu, kitlesel davranışlarındaki rolü, diğer bireyler ve gruplarla ilişkileri gibi birçok konu konservatuvar eğitimi sürecinde ihmal edilmektedir. Bu ve benzeri konulara konservatuvar eğitimcilerinin, yöneticilerinin, öğrencilerin ve ailelerin yaklaşımı istenmeyen sonuçların ortaya çıkmasına yol açmaktadır. “Bu konular üzerinde durulması, bilimsel çalışmalar yapılması konservatuvar eğitiminin niteliğini artırabilir mi?” Bu problem üzerine kurgulanan çalışmanın kavramsal çerçevesinde, güdüsel, davranışçı ve bilişsel yaklaşımlar üzerinde durulmakta, bu yaklaşımların konservatuvar eğitimi ile ilişkisi kurulmaktadır. Nitel, betimsel ve tarama modelini esas alan çalışmada veriler yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmış ve nitel tekniklere göre analiz edilmiştir. Sosyal Psikoloji biliminin konservatuvar eğitimindeki rolü ve önemi üzerinde durulan çalışmanın alana özgü olduğu ve farklı bir bakış açısı ile ilgi çekeceği düşünülmektedir.

___

  • Altar, C.M. (1996). Sanat felsefesi üzerine, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Aronson, E., D.Wilson, T., Akert, M.A. (2012). Sosyal Psikoloji, Türkçesi: Okhan Gündüz, Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • Bilgin, N. (1988). Sosyal psikolojiye giriş, İzmir Kitaplığı, İzmir.
  • Günay, E. (2011). Müzik sosyolojisi, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Hargreaves, D.J., North, A.C. (1999). The social pschology of music, Oxford University Pres, Newyork.
  • Hayes, N. (2016). Sosyal psikolojinin temelleri, Atıf Yayınları, Ankara.
  • Kaplan, A. (2010). Sanat eğitiminde müziğe felsefe penceresinden bakmak, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 30, Sayı 1 (2010) 71-84, Ankara.
  • Lasserre, P. (1996). Nietzche’nin müzik üzerine düşünceleri, Çev: İlhan Usmanbaş, Pan Yayıncılık, İstanbul. Law, S. (2010). Felsefe, İnkılap Kitapevi, İstanbul.
  • Ridley, A. (2007). Müzik felsefesi, Dost Kitapevi, Ankara.