AVRUPA'DA YAŞAYAN TÜRKLER’DE DİNİ KİMLİK VE AİDİYET ALGISI: SANDIKLI ÖRNEĞİ

Makale, 1960’lı yıllardan itibaren başlayan, 1970’li yıllarda hız kazanan ve günümüzde de hâlâ devam eden göç akışı sonrasında Avrupa’ya yerleşen Türk göçmenlerin dini kimlik, aidiyet algıları ve karşı karşıya kaldıkları temel toplumsal problemleri Sandıklılı göçmenler örnekleminde ele almayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, Avrupa’da hayatlarını devam ettiren Sandıklılı Türklerin; dini kimlik ve aidiyet kavramlarına yükledikleri anlamlara ve entegrasyon, islamafobi, ötekileştirme, aile-akrabalık ilişkileri, günlük yaşamda İslam’ın referans değeri, dini eğitim, evlilik ve Türkiye’ye dönme düşüncesi konularına odaklanılmıştır. Nitel araştırma deseni ile kurgulanan çalışmada veriler, 15 erkek ve 7 kadın olmak üzere toplam 22 kişiyle mülakat yapılarak elde edilmiştir. Araştırmada Avrupa’da yaşayan Sandıklılı bireylerin, dini kimlik ve aidiyet dokularında her iki kültürden kodlar görmek mümkündür.

___

  • Abadan Unat, N. (2002). Bitmeyen Göç, Konuk İşçilikten Ulus-Ötesi Yurttaşlığa. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (2005). Almanya’da Yaşayan Türklerin Aile Yapıları ve Sorunları. Ankara: Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Alpagu, H. (2015). Göç Ekonomisi. Sosyoloji Divanı, 6 (3), 55-66.
  • Alptekin, D. (2011). Toplumsal Aidiyet ve Gençlik: Üniversite Gençliğinin Aidiyeti Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Aşkın, D. (2014). Göçmen Gençlerde Kültürel Dönüşüm Üzerine Sosyolojik Bir Analiz: İnegöl Huzur Mahallesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bayri, H. (2008). Türkiye'de Kimlik Siyaseti Sorunu ve Ulusal Kimlik, (1980 Sonrası Döneme Sosyo-politik Bir Bakış). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Bilgin, N. (2007). Kimlik inşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
  • Coşkun, A. (2003). Din ve Kimlik. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1 (24), 5-23.
  • Çelik, E. ve Efe, A. (2018). Çocukların Suça Sürüklenmesinin Önlenmesinde Aile Kurumu ve Dinin Önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23 (4), 1425-1432.
  • Çelik, E. (2019). Diyanet İşleri Başkanlığı’nda Çalışan Din Görevlilerin Modernite Algısı (İzmir/Aliağa Örneği). İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 297-316.
  • Demirağ, D. (2012). ‘‘Yaralı Bellek: Kent ve Unutma’’. Murat Şentürk (Ed), Göç, Kentleşme ve Aidiyet Ekseninde Esenler’i Anlamak. s. 45-82, İstanbul: Esenler Belediyesi Şehir Düşünce Merkezi Şehir Yayınları.
  • Ertürk, M. (2012). Batı Avrupa’da Türk Diaspora Kimliğinin İnşası: Stk’lar Örneği. Uzmanlık Tezi. Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Ankara.
  • Göregenli, M. (2010). Çevre Psikolojisi: İnsan-Mekân İlişkileri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Hıdır, Ö. (2012). Avrupa’da Müslüman Olmak. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • İpek, N. (2017). Değer, Kimlik ve Göç. Osman Köse. (Ed.), Geçmişten Günümüze Göç III Samsun: Kültür Yayınları.
  • Kaldık, B. (2015). Göç mekânlarındaki gençlerin Kimlik inşası: Sultangazi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karslı, N. (2013). İslamofobi’nin Psikolojik Olarak İncelenmesi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi,13 (3), 75-100.
  • Kızılçelik, S. ve Erjem, Y. (1994). Açıklamalı Sosyoloji Terimler Sözlüğü. Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Kongar, E. (1982). Kültür Üzerine. İstanbul: Çağdaş Yayınları.
  • Köktaş, M. E. (1993). Türkiye’de Dini Hayat. İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Kurt, A. (2017). Din Sosyolojisi. İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Martıkainen, T. ve Özmen, N. (2014). Din, Göçmenler ve Entegrasyon. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 0 (38), 263-276.
  • Sözer, M. A. (2019). Göç, Toplumsal Uyum ve Aidiyet. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi. 14 (28), 418-431.
  • Şahin Kütük, B. (2015). Türkiye’den Batı Avrupa’ya İşçi Göçünün Sosyolojik Çalışmalara Yansıması. Sosyoloji Konferansları, No 52 (2015-2)/609-654.
  • Tosun, A., Yorulmaz, A., Tekin, İ., Yıldız, K. (2018). Mülteci Öğrencilerin Eğitim Sorunları, Eğitim ve Din Eğitiminden Beklentileri: Eskişehir Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 19 (1), 107-133.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2007). Göçün Aile Üzerindeki Etkisi. Zeki Dilek, M. Akbulut, Z. Bağlan Özer, R. Gürses, B. Karababa Taşkın. (Ed.), 38 ICANAS Çevre, Kentleşme Sorunları ve Çözümler. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu.
  • Sarıkan, Ü. (2019). Göç Kavramı Üzerinden Kültürel Etkileşim, Erişim Tarihi, 10.05.2020 https://www.academia.edu/38530888/G%C3%96%C3%87_KAVRAMI_%C3%9CZER%C4%B0NDEN_K%C3%9CLT%C3%9CREL_ETK%C4%B0LE%C5%9E%C4%B0M
  • Türkiye Cumhuriyeti Dış İşleri Bakanlığı Verileri Yurtdışında Yaşayan Türk Vatandaşları, Alınma Tarihi,10.04.2020, http://www.mfa.gov.tr/yurtdisinda-yasayan-turkler_.tr.mfa