MÜZİK EĞİTİMİ ANABİLİM DALLARINDA GÖREV YAPAN SES EĞİTİMCİLERİNİN KULLANDIKLARI SES EGZERSİZLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Bu araştırmanın amacı, müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapan ses eğitimcilerinin kullandıkları ses egzersizlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan bütüncül tek durum deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu müzik eğitimi anabilim dallarında görev yapan 16 ses eğitimcisi oluşturmuştur. Ses eğitimcileri ile yapılan online görüşmelerden elde edilen ses egzersizleri notaya alınmış, nota yazım programı ile yazılmıştır. Bu çerçevede, araştırma verileri araştırmacılar tarafından oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Ses eğitimcilerinin tamamının derslerinde öğrencilerine ses egzersizleri yaptırdığı, geçmişten bu yana kendi hocalarından öğrendikleri ses egzersizlerini kullandıkları ve piyanoyu etkili kullandıklarını ifade ettikleri anlaşılırken; büyük çoğunluğunun 5’li aralıkta Majör dizilerde ses egzersizlerini kullandıkları saptanmıştır. Ses eğitimcilerinin; yapısında majör-minör değişimlerin olduğu, sıralı ezgiler yerine farklı aralıkların harmanlandığı ezgilerle oluşturulmuş egzersizleri kullanmaları önerilmektedir.

A RESEARCH ON THE VOCAL EXERCISES USED BY VOICE TRAINERS WORKING IN THE DEPARTMENTS OF MUSIC EDUCATION

The aim of this research is to reveal the vocal exercises used by voice educators working in music education departments. The research was conducted with a holistic single-case design, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consisted of 16 voice educators working in music education departments. The vocal exercises obtained from online interviews with voice educators were notated and written with a note-writing program. In this framework, the research data were obtained through a semi-structured interview form created by the researchers and analyzed descriptively. While it was understood that all of the voice educators had their students perform vocal exercises, used the vocal exercises they had learned from their own teachers in the past, and stated that they used the piano effectively; it was found that the majority of them used vocal exercises in major scales in the interval of 5. It is recommended that vocal educators should use exercises with melodies that have major-minor changes in their structure and that blend different intervals instead of sequential melodies.

___

  • Akgöl, Ö. (2019). Egzersiz Yapan Yetişkinlerin Egzersize Olan Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (27. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Blaylock, T. R. (1999). Effects of Systematized Vocal Warm-Up on Voices With Disorders of Various Etiologies. Journal of Voice 13 (1), 43-50.
  • Çelik, S. (2020). How To Sing. EurasianJournal of Music and Dance, (16), 378-382.
  • Çevik, S (1999) Koro Eğitimi ve Yönetim Teknikleri. Ankara: Yurt Renkleri Yayınları.
  • Deniz, T. (2019). Vokal Patolojisi Bulunmayan Profesyonel Ses Kullanıcılarında Ses Terapisinin Etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü .
  • Frisell, A. (2007). The Baritone Voice. Boston: Branden Publishing Company.
  • Gerçeker, M., Yorulmaz, İ. ve Ural, A. (2000). Ses ve Konuşma. K.B.B. ve Baş Boyun Cerrahisi Dergisi 8(1); 71-78. Gish, A., Kunduk, M., Sims, L. ve McWorther, A. J. (2010). Vocal Warm-Up Practises and Perceptions in Vocalists: A Pilot Survey. Journal of Voice 26(1); 1-10.
  • Guthmiller J. H. (1986). The Goals of Vocalization: Developing Healthy Voices and the Potential for Expressive Singing, The Choral Journal, 26 (7); 13-15.
  • Gürel, S. (2021). Güzel Sanatlar Liselerinde Kullanılan Bireysel Ses Eğitimi Kitabındaki Alıştırma ve Eserlerin Hedef Davranış İlişkisinin İncelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11 (18), 1-15.
  • Öztürk, F. G. (2003). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Ses Eğitiminin Önemi ve Bireysel Ses Eğitimi Dersi. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (1), 79-85.
  • Öztürk, F. G., Akgün, G. (2007). Ses Eğitimi ve 3 R Kuralı. Kastamonu Eğitim Dergisi 15 (1), 423-426.
  • Kartal, M. (2009) Konuşmacılar ve Şarkıcılar için Ses Teknikleri. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Kurt, F. (2004). Bedensel ve Zihinsel Gelişme Tekniklerinin Ses Eğitiminde Kullanılabilirliği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lapine, P. R. (2008). The Relationship between the Physical Aspects of Voice Production and Optimal Vocal Health. Music Educators Journal, 94 (3), 24-29.
  • Moorcroft, L., Kenny, D. T. (2012). Singer and Listener Perception of Vocal Warm-Up. Journal of Voice, 27 (2), 258-271.
  • Olkun, C. (2019). Türk Makam Müziği Ses Egzersizleri İçin Bir Yöntem Önerisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Otacıoğlu, S. (2020). Ses Eğitiminde Register Algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (3) , 1295-1311.
  • Öner, A. (2020). Klâsik Türk Mûsikîsinde Ses Açma Egzersiz Teknikleri, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 9 (5), 4043-4058.
  • Polat, S. (2017). Ses Eğitiminin Temel Ögelerinin Ve Çeşitli Söyleme Tekniklerinin Kazandırılmasında Makamsal Ezgilere Dayalı Egzersizlerin Kullanılabilirliği. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 3 (1), 1-18.
  • Sabol, J., Lee, L. ve Stemple, J. C. (1995). The Value of Vocal Function Exercises in the Practice Regimen of Singers. Journal of Voice, 9 (1), 27-36.
  • Sağer, T., Şakalar, A. (2018). Türkiye’deki Şan Öğretiminde Modernleşme ve Yerellik. Journal of İnterdisciplinary and Interculturel Art.3 (6), 1-9.
  • Sevinç, S., Şimşek, G. (2004). Müzik Eğitimi Bölümlerinde Ses Eğitimi (Şan) Dersine Ayrılan Sürenin Yeterli Olup Olmadığı Üzerine Bir Araştırma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 207-216.
  • Subaşı, M., Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Şenyayla, R. S. (2006). Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı Klasik Türk Müziği Bölümü Ses Eğitimi Dersinde Uygulanan Ses Araştırmalarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Talay, D. (2019). Vokal Patolojisi Bulunmayan Profesyonel Ses Kullanıcılarında Ses Terapisinin Etkililiği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tepe, C. (2021). Müzik Öğretmeni Adaylarının Güzel Sanatlar Lisesi Bireysel Ses Eğitimi Dersi Kazanımlarına Ulaşma Düzeyleri. EJMD 2022 (21), 31-49.
  • Uçman Karaçalı, P. (2012). Profesyonel Ses Sanatçılarının Ses Üretiminde Karşılaştıkları Teknik Sorunlara Yönelik Yeni Öneriler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Uğurtay, Ö. (2006). Ses Kısıklığı Yakınması Olan Hastalarda Tedavinin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yener Kekeç, D. (2006). Müzik Öğretmeni Anabilim Dallarında Uygulanan Bireysel Ses Eğitimi Derslerinde Türk Müziğine Dayalı Ezgilerin Kullanımına İlişkin Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, N. (2012). Profesyonel Ses. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (3), 955-964.