“FOLKLOR VE İSLAM” PROBLEMİNE ARKAİK-MİTOLOJİ DÜŞÜNCE KONTEKSİNDE BAKIŞ

“Folklor ve İslam” sorunu, araştırma konusu gibi karmaşık sorunları, özellikle de metodolojik yaklaşımları kapsar. Bu alandaki materyalist ve idealist yaklaşımlar birbirini reddeder. Din ve folklor - her ikisi de kamu bilinci olduğu için onlara felsefi yaklaşımda her zaman günceldir. Mitoloji, halk bilincinin tarihinde ilk aşama olarak kabul edilir. Mitolojik bilincin parçalanması ile ondan bir çok bilinç biçimleri gelişir. Din ve folklor da mitolojik bilinçten güncel değişme uğrayarak bağımsız tarihsel bilinç biçimlerine dönüşür.Mitoloji ve din birbirinden ayrılmaz fenomenlerdir ve onlar hem diakronik-tarihi, hem de sinkronik düzlemde aynı  yaratılış gerçeğini kabul ederler. Folklor da mitoloji ve din gibi bir halk bilinci kavramıdır. Din, yaratılış ideolojisi, bakış açısı ve sosyal-kültürel davranış sistemi gibi folklor ile yakından bağlantılıdır. Vahiy dinleri, ilahi-kanonik olaylardır. Vahiy metinlerinin sözlü anlatımla tebliği  onun folklor düzeyini oluşturur.

A VIEW TO THE PROBLEM “FOLKLORE AND ISLAM” IN THE ARCHAIC-MYTHOLOGY THINKING CONTEXT

The problem of “Folklore and Islam” covers the complex issues,especially the methodological approaches as the research theme. The materialist andidealist approaches in this area deny one another. As the religion and folklore - both areof public consciousness, the philosophical approach to them is always actual. Mythologyis considered the first stage in the history of public consciousness. Many of the forms ofconsciousness are developing through the division of mythological consciousness.Religion and folklore are transformed into the forms of independent historicalconsciousness by actual membership in mythological consciousness. Mythology andreligion are inseparable phenomena, and they confirm the truth of the same creation inboth diachronically-historical and synchronous stages. Folklore is a concept of publicconsciousness like mythology and religion. Religion is closely linked to folklore, such asthe ideology of creation, its outlook and the social-cultural system of behavior.Revelation is the divine-canonical phenomenon. The propagation of the revelation textsby oral verbalism constitutes the level of folklore

___

  • 1. Mehdiyev N., Orta Çağ Azerbaycan Kültürünün Bazı Etnik Esasları, Azerbaycan filololojisi Sorunları, 2. Yayını, Bakü, 1984, s. 236-241
  • 2. Rzasoy S., Nizami “Yeddi Güzül”i Metninde Modellşen Dünya ve Semiotik Mifoloji Fonksiyonlu İsimler, Genç Edebiyatçıların Respublika Konferansı (tezisler), Bakü, “İlm”, 1992, s. 50-51
  • 3. Rzasoy S., Şüurun İnkişaf Merhaleleri: Mitoloji ve Tarihi Bilinç, Azerbaycan Şifahi Halk Edebiyatına Dair Tetkikler, XLI kitap, Bakü, “İlm ve Tahsil”, 2013, s. 168-2014. Введение в философию, В 2-х частях, Часть 1, Москва, 1989, c. 291 5. Гуревич А.Я., Категории средневековой культуры, Москва: Наука, 1984, c. 350
  • 6. Иванов Вяч. Вс., Топоров В.Н., Славянские языковые моделирующие семиотические системы (древний период), Москва, Наука, 1965,c. 246
  • 7. Леви-Строс К., Структурная антропология, Москва, Глав. Ред Вост. Лит., 1985, c.536
  • 8. Стеблин-Каменский М.И., Миф, Ленинград, Наука, 1976, c.121
  • 9. Элиаде М., Аспекты мифа, Москва, Академический проект, 2001. c. 240