SİRKÜLASYON ALANLARINDA YENİ BİÇİMLENMELER VE MÜZELER: QUAİ BRANLY MÜZESİ ÖRNEĞİ

 Modern Sonrası 1970’li yıllarda genel tipolojileri sorgulayan tasarım ve işlev açısından yenilikler getiren yapılar yapılmaya başlanmıştır. Mimarlar, özellikle 1980 sonrası müze tasarımlarında, hiç denenmemiş kütle arayışlarında bulundukları kadar, bu arayışı iç mekanda da sürdürmüş, plan ve kesit gibi ortografik araçlarla kolay algılanmayan, iç mekan kurguları tasarlamışlardır. Günümüz müzelerinde, sergilerin baştan sona okunan kitaplar olmadığı, insanların birçok yol arasından kendilerininkini seçip sergiyi kendi adımlarıyla gezebilmesi düşüncesiyle, yeni sirkülasyon kurgusu, bulmacamsı bir havayla insanlara bir anda, birden çok seçenek sunan sirkülasyon rotası sunmaktadır. Özellikle müze binalarında, iç mekan kurgusunda, sirkülasyon alanlarının tasarımındaki bu köklü algısal, mekansal değişimler ve mekansal senaryolar dikkat çekmektedir. Çalışmada sirkülasyon alanı kurgusunda bu çarpıcı değişime bir örnek teşkil eden daha yakın tarihli bir çalışma olarak Jean Nouvel’in Quai Branly Müzesi (2006), mekansal deneyimler, gözlemler, sentaktik analiz tekniği ve semantik irdelemeler kullanılarak analiz edilmiştir.

New Designs in Circulation Areas And Museums the Case of the Quai Branly Museum

During the Pre-Modern Era of 1970s; new buildings questioning general typologies and offering advances in terms of design and function are started to be built. Architects not only looked for unattempted block structures but also their quest for unattempted block structures were continued for internal places, too and internal implicit setups were designed using ortographic tools like plans and sections. In today’s museums; new and multiple circulation routes are designed; in which visitors do not read books from beginning to end but choose their own paths and walk through the exhibition as if in a labyrinth on their own. These radical perceptional, spatial changes and spatial scenarios are particularly emphasized in museum buildings. These new spatial arrangements in circulation areas are offering new spatial experiences with irregular gaps in sections, regular but non-geometric floor plans, vagueness of the borders, striking colors, patterns and materials, differentiated circulation parts (stairs, moving stairways, elevators, platforms, bridges). In the study; Jean Nouvel’s Quai Branly Museum (2006) which is a recent example of this striking change will be analyzed thorough spatial experiences, observations, syntactic analysis technique and semantic examinations.   

___

  • REFERENCES
  • Anonymous, (2002). Louis Kahn ve Tarih, Modern Mimarlığın Öncüleri, Boyut Yayın Grubu, İstanbul, 39.
  • Anonymous, (2011). Yılmaz, B., (ed.), Projeler Yapılar 5, Müzeler, YEM Yayın, İstanbul.
  • Arnheim, R., (1975). The Dynamics of Architectural Form, Univercity of California Pres.
  • Artun, A, (2006). Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2, Müze ve Eleştirel Düşünce, İletişim Yayınları.
  • Artun, A, (2012). Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 1 Müze ve Modernlik, İletişim Yayınları.
  • Atagök, T., (1999). Müze Mimarisi, Yeniden Müzeciliği Düşünmek, YTÜ Basımevi, İstanbul, 71-80, 131-137.
  • Ataoğlu, N.,C., (2009). Çağdaş Mimaride Bir Antitez: Sirkülasyon, Doktora Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ataoğlu, N. C., (2011). Modern Dönem Tasarımlarında Dolaşım Çözümleri, Yapı 361, YEM Yayın, 62-67.
  • Baker, G. H., (1984). Le Corbusier an Analysis of Form, Van Nostrand Reinhold, Hong Kong.
  • Barker, E., (1999). Postmodern Çağda Müze: Orsay Müzesi, Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2, Müze ve Eleştirel Düşünce, Ed: Artun, A., (2006), İletişim, İstanbul, 115-143.
  • Baudrillard, J., (2010). Sanat Komplosu, Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik 1, İletişim, İstanbul
  • Besset, M., (1987). Le Corbusier, The Architectural Pres Limited, London
  • Bilgin, İ., (2002). Mies van der Rohe’nin Sürdüğü İz, Mies van der Rohe ve Gökdelen, Boyut Yayın Grubu, İstanbul, 25.
  • Broto, C., (2013). New Concepts in Museum Architecture, LinksBooks, Spain
  • Canbakal, N., (2002). Konvansiyon ve Moda Kapsamı İçinde Müzeler, Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Canbakal, N., (2003). Moda ve Müzeler, Yapı 255, YEM Yayın, İstanbul
  • Clark, R. and Pause, M., (2005). Precedents in Architecture Analytic Diagrams, Formative İdeas and Parts, John Wiley&Sons, Canada.
  • Ching, F. D. K., (2002). Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen, YEM Yayın, İstanbul.
  • Cohen, J. L., (2013). Le Corbusier, Taschen.
  • Decq, O., (2007). Odile Decq’i Anlamak, Yapı 308, YEM Yayın, İstanbul, 50-51
  • Demeude, H., (2006).The Musee du Quai Branly Art Spaces, Scala Editions, Paris.
  • Duncan, C., and Wallach, A., (2004). The Universal Survey Museum, Messias, B., Carbonell, (ed), Museum Studies-an Anthology of Contexts, Oxford, Blackwell Publishing, (Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2, Müze Ve Eleştirel Düşünce, Artun, A. (ed). İletişim, 2006, İstanbul).
  • Eisenman, P., (2007) Piranesi as Designer, ed. Sarah E. Lawrrence vd. Cooper-Hewitt, National Design Museum Smithsonian İnstitution, New York, s.325,327; çev. Atmaca. V. Arredamanto Mimarlık, 2007/11, s. 69
  • Engels, V. and Meyer, U., (2001). Bauhaus Architecture, Prestel, München.
  • Erbay, M., (2011). Müzelerde Sergileme ve sunum tekniklerinin planlanması, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Fleming, D., (2001). Kentler, Müzeler ve Toplum, Kent, Toplum, Müze, Deneyimle-Katkılar, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul.
  • Foster, H., (2013). Sanat Mimarlık Kompleksi, İletişim, 2013, 47-79.
  • Gerçek, F., (1999). Türk Müzeciliği, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • Greenberg R., Ferguson, B. W., Nairne, S., (1996). Thinking About Exhibitions, Routledge, London.
  • Gülgönen, A., (2002). Louis Kahn ve Tarih, Modern Mimarlığın Öncüleri, Boyut Yayın Grubu, İstanbul.
  • Gür, Ş. Ö., (1996). Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 11-59-139.
  • Gür, Ş. Ö., Düzenli, H.İ., (2002) “Kent Makyajı” Yapı 252, YEM Yayın, 44-50
  • Gürel, H.N., (2002). Müzeler Ne İşe Yarar, Mimar.İst, Sayı 4, 97.
  • Habermann, K.J., (2003). Staircases Design and Construction, Birkhauser, Germany
  • Haan, R., (2000). Ulusal Müzeler ve Küreselleşme, Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar, Tarih Vakfı, İstanbul, 162.
  • Jenks, C., (1988). Architecture Today, Academy Editions, London.
  • Jodidio, P., (2011). Architecture Now! Museums, Taschen, 6-18.
  • Madran, B., (1999). Müze Türleri, Yeniden Müzeciliği Düşünmek, Der., Atagök, T., YTÜ Basımevi, İstanbul, 3-10.
  • Nouvel, J., (2006). Rasyonaliteyi Reddetmek, Yapı 300, S. 70-78.
  • O’Doherty, B., (2010). Beyaz Küpün İçinde, Galeri Mekanının İdeolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Pevsner, N., (1976). A History of Building Types, Princeton University Press, Princeton.
  • Piano R., and Rogers, R., (1998). The Centre National D’art Et de Culture Geoerges Pompidou, Towards a new Museum, Victoria Newhouse
  • Pietro S. S., and Gallo, P., (2006), Stairs Scale, Edizioni, L’Archivolto
  • Powell, K., (2006). Architecture of The Future Richard Rogers, Birkhauser, Basel.
  • Psarra, S., Wineman, J., Xu, Y., Kaynar, İ., (2007). Tracing The Modern: Space, Narrative and Exploration in the Museum of Modern Art, New York, 6. International Space Syntax Symposium, Proceedings, İstanbul, http://www.spacesyntaxistanbul.itu.edu.tr/paper February, 2014
  • Schittich, C., (2013). in Detail, Desingning Circulation Areas, Stairs, Ramps, Lifts, Routing Planning Principles, Edition Detail, Germany.
  • Slessor, C.,(2000). Contemporary Staircases, Octopus Publishing.
  • Stephens, S.,(1985). Building The New Museum, New York, 16.
  • Roth, L.M., (2000). Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 562-565.
  • Tietz, j., (2008). The Story of Modern Architecture, H. F. Ullmann.
  • Tzortzi. K., (2007). Museum Building Desing and Exhibition Layout: Patterns of Interaction, 6. International Space Syntax Symposium, Proceedings, İstanbul, http://www3.eng.cam.ac.uk/DesignOffice/cmt/resources/pdf/Tzortzi.pdf, (10.02. 2014)
  • Tzortzi. K. (2003). An approach of the microstructure of the gallery space: The Case of The Sainsbury Wings, 4. International Space Syntax Symposium, Proceedings, London, http://www.spacesyntax.net/symposia-archive/SSS4/fullpapers/67Tzortzpaper.pdf, (10.02. 2014)
  • Uffelen, C., V., (2011). Contemporary Museums, Architecture History Collections, Braun Publishing.
  • Unwin, S., (2003). Analysing Architecture, Second Edition.
  • Weston, R., (2004). Plan, Sections and Elevations, Key Buildings of the Twentieth Century, Laurence King Publishing.
  • Zevi, B., (1990). Mimariyi Görmeyi Öğrenmek, Birsen Yayınevi, İstanbul.
  • www.aboutflorence.com/.../uffizi-gallery.html, Erişim Tarihi: 28.11.2007, Uffuzi plan.
  • http://www.pitt.edu/~tokerism/0040/images2/294.jpg,Altes Museum, Plan.
  • www.sheldonartgallery.org/building/architect_...,Erişim Tarihi: 11.2.2008, Altes Museum, Section.
  • http://www.dehio.org/zeitschichten/downloads/berlin_altes_museum.jpg, Erişim Tarihi: 28.11.2007, Altes Museum Gallery.
  • http://en.wikiarquitectura.com/index.php/Ahmedabad_Museum. Erişim Tarihi: 12.02.2014,Ahmedabad Museum.
  • http://www.google.com/earth/, Erişim Tarihi: 10.02.2014.
  • http://www.quaibranly.fr/ , Quai Branly Museum, Official Website.
Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 2148-4147
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2002
  • Yayıncı: BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ > MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ