Martin Hidegger Felsefesinde Ölüm Problemi

Martin Heidegger’e göre ölüm-için-varlık düşüncesi bizi bilinçlendirmekte ve yönlendirmektedir. Çünkü ölümlü-varlık veya ölümle yüzleşme düşünce ve kaygısı Dasein’in dünya-içinde-varlık olmasını sağlar. Diğer bir ifadeyle ölüm kendini kaygıda bulur ve temellendirir. Ölümün kendisiyle tüm olanaklar biter. Dolayısıyla Dasein’in burada oluşunun her anı, her dakikası ölümle biçimlenir ve şekillenir. Çünkü ölüm Heidegger’e göre yaşamı birlik ve bütünlük haline getirmekte özellikle etkinliğini ve önemini daha da pekiştirmektedir. Kısaca Heidegger’e göre her Dasein ölümle iç içe olduğundan ölümün genel özü yoktur. Başkasına devredilemeyen özelliğe sahip olan ölüm, Dasein tarafından yaratılmakta ve yaşama anlam kazandırmaktadır.

According to Martin Heidegger, the thought of death for existence makes us conscious and directs us. Because mortal existence or the thought and anxiety of facing death provides Dasein an existence in the world. In other words, death finds itself in anxiety and establishes itself firmly. All possibilities come to an end with death itself. So, each moment and minute of Dasein’s presence here takes a form and it takes on a shape. Since death brings life as a unity and wholeness according to Heidegger, it intensifies its activity and importance more especially. In short, according to Heidegger, as each Dasein is one inside the other with death, there is no common self of death. Death, having a characteristic that cannot be transferred to the other, has been created by Dasein and it gives meaning to lifex.

___

  • Akarsu, Bedia (1994). Çağdaş Felsefe. (3. b.). İstanbul: Inkilap Kitabevi.
  • Besnier, Jean-Michel (1993). Histoire de la Philosophie Moderne et Contemporaine.(T.2). Paris :Eds.Grasset – Fasquelle.
  • Bozkurt, Nejat (1998). 20.Yüzyıl Düşünce Akımları. (2. b.). İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Choron, Jacques (1969). La Mort et la Pensée Occidentale. Paris: Payot.
  • Corvez, Michel (1961). La philosophie de Heidegger. Paris: P.U.F.
  • Çüçen, A. Kadir (1997). Heidegger’de Varlık ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Dastur, Françoise (1994). La Mort. Paris: Éd. Hatier.
  • Dreyfus, H. (1978). Heidegger and Modern Philosophie. Critical Essays, Edited by. Michael Murray, New Haven and London:Yale University Pres.
  • Echeverria, José (1957). La Mort et Le Problème du suje. Paris : Ed. J. Vrin.
  • Granel, Gérard (1979). Remarques sur l’accès à la pensée de Martin Heidegger: Sein und Zeit in La Philosophie au XXe Siécle. (T.4). Belgique: Eds. Marabout.
  • Gurvitch, G. (1949). Les Tendances Actuelles de la philosophie Allemande. Paris: LibrJ.Vrin.
  • Haar, Michel (1990) . Heidegger et l’essence de l’homme.Grenoble: Eds. J. Million.
  • Heidegger, Martin (1996). L’Etre et Le Temp., Paris: Eds. Gallimard. (1960) Was ist Metaphysik. (8. Ed.). Francfort.
  • Heidegger, Martin (1983) Lettres sur l’humanisme. Paris : A. Montaigne.
  • Heidegger, Martin (1990) Questions III. Paris: Eds. Gallimard.
  • Jaffro, Laurent; Labrune, Monique (1994). Gradus Philosophique, Paris: Eds. GF-Flammorion.
  • Jankelevitch, Vladimir (1997). La Mort. Paris : Flammorion.
  • Karakaya, Talip (2000). Çağdaş Felsefi Düşünceler. Isparta: Fakülte Kitabevi Yayını.
  • Lévinas, Emmanuel (1991). La Mort et le Temps. Paris : Eds. de l’Herne.
  • Magill, Frank (1992). Egzistantialist Felsefenin Beş Klasiği (Çev: Vahap Mutal, 2. b.). İstanbul: Dergâh Yayını.
  • Mulhall, Stephen (1998). Heidegger ve Varlık. ( Çev: Kaan Öktem). İstanbul: Sarmal Yayını.
  • Özlem, Doğan (1997). Günümüzde Felsefe Disiplinleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Pöggeler, Otto (1967). La pensée de Martin Heidegger. Paris: Ed. A. – Montaigne.
  • Rioux, B. (1963). L’Etre et La Vérité chez Heidegger et St. Thomas D’Aquin. Paris: P.U.F.
  • Salanskis, Jean-Michel (1997). Heidegger. Paris :Eds. Les Belles Lettres.
  • Sallis, John. La Mortalité et L’imagination in Le Cahier. Paris : Eds. Osiris.
  • Sartre, Jean-Paul (1946). L’existentialisme est un humanisme . Paris : Eds. Nagel.
  • Schérer, R.; Kelkel, A. L. (1973). Heidegger . Paris: Eds. Seghers.
  • Soykan, Ö. Naci (1999). “Varoluş Yolunun Ana Kavşağında”, Doğu-Batı Dergisi, Şubat-Mart-Nisan.
  • Waelhense, A. de. La philosophie de Martin Heidegger. Louvain : Eds. De L’Institut Supérieur de philosophie.
  • Wahl, Jean (1998). Introduction à la pensée de Heidegger. Paris: Libr. Gén. Française. (1999). Martin Heidegger’de İnsan Realitesinin Atılmış Varlık Olması. (Çev: Talip Karakaya). S.D.Ü., İlahiyat Fakültesi Dergisi. Sayı: 4, Isparta 1999, s.173-183.