J. OFFENBACH VE “GÜZEL HELEN” OPERETİ

Operet; konusu, orkestrasyonu, librettosu ve müziği açısından daha hafif, kısa ve sade sahne eserine verilen addır. Opera Bouffe ise 19. yy. Fransız bestecilerinden J. Offenbach’ın tasarladığı özel bir türdür. Bestecinin Güzel Helen Opereti opera bouffe tarzında yazılmıştır. Konusu, Troya Savaşı döngüsünün başlangıcında yer almaktadır. Tarih boyunca Helen karakteri, Halk Ozanı Homeros’tan, Sofist Gorgias’a kadar birçok anlatıma konu olmuştur. Mitolojide önemli bir yer taşıyan Paris’in Helen’i kaçırma efsanesi, Offenbach’ın bu yapıtında parodiye dönüşmektedir. Besteci bu yapıtında hem çağdaş toplumu hem de antik dönemi yermektedir. Akılda kalıcı melodileri, mizahi olmasının yanı sıra içerdiği sıra dışı lirizm, müzik ve libretto arasındaki uyum, besteciyi başarıya ulaştıran önemli unsurlardandır. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılan araştırmada eserin partitürü incelenmiştir. Sanat tarihi kaynakları taranmıştır. Eserde libretto ve müzik arasında kusursuz bir uyum olduğu, prozodi açısından titiz davranıldığı, orkestrasyonun öncelikli olarak sözlerin duyulmasına imkân vermesi üzerine inşa edilmiş olduğu sonuçlarına varılmıştır.

J. Offenbach and His Operetta “Beautiful Helen”

Operetta; It is the name given to the lighter, shorter and simpler stage work in terms of the theme, orchestration, librettos and music. Opera Bouffe is a special kind which is designed by J. Offenbach, one of the 19th century French composers. The composer’s operetta “Beautiful Helen” was written in the style of Opera bouffe. The subject is at the beginning of the Trojan War cycle. Throughout history, the character of Helen has been the subject of many narratives from Homer to Sophist Gorgias. The myth of Paris’s abduction of Helen, which has great importance in mythology, is transformed into parodies in this work of Offenbach. In this work, the composer satirized both contemporary society and antiquity. Catchy tunes, humorous as well as extraordinary lyricism, the harmony between music and libretto are the factors that lead the composer to success. In the research conducted by qualitative research method, the partiture of the work is examined. Sources of art history have been researched. It was concluded that there was a perfect harmony between libretto and music, that he was treated meticulously in terms of prosody, and that the orchestration allowed him to hear the libretto first.

___

  • Demiralp, Didem (2010). “İlkçağ Anadolu Efsanelerinin En Güzeli Troyalı Helena”. Akademik Bakış, C. 4, S. 7, s. 201-2013.
  • Faris, Alexander (1980). “The Birth of the Bouffes-Parisiens”. The Times, S. 6.
  • Gammond, Peter (1980). Offenbach. London: Omnibus Press.
  • Gumpert Matthew (2001). “Grafting Helen”, The Abduction of The Classical Past, The Universty of Wisconsin Press.
  • Herodotos (1991). Herodot Tarihi. Çev. Müntekim Ökmen, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Homeros (2005). Odysseia. Çev. A. Erhat ve A. Kadir, İstanbul: Can Yayınları.
  • https://wikivisually.com/wiki/El_Juicio_de_Paris_(Simonet), (Erişim: 07.09.2018)
  • https://www.opera-online.com/en/items/works/la-belle-helene-meilhac-offenbach-1864, (Erişim: 07.09.2018)
  • Lukianos, Samsatlı Lukianos (2002). Seçme Yazılar. Çev. Nurullah Ataç, İstanbul: K Kitaplığı.
  • Offenbach, Jacques (2010). “Offenbach’s Songs from the Great Operettas”. Introduction by Antonio de Almedia, New York: Dover Publications.
  • Stephen, Downes (2014). Aesthetics of Music: Musicological Perspectives. Routledge.
  • Traubner, Richard (2003). Operetta: A Theatrical History. Routledge New York and London