İÇ SAVAŞIN ÇEMBERİNDE SERAFİMOVİÇ’İN MÜCADELECİ KADINLARI: DEMİR TUFANI

Kazak kökenli Rus-Sovyet yazar Aleksandr Serafimoviç (1863-1949), ülkesinin toplumsal-edebi yaşamında son derece aktif rol oynayan önemli yazarlardan biridir. İç savaşı oldukça çarpıcı bir şekilde yansıtan, yayımlandıktan kısa süre sonra kitlelerin baş ucu kitabı haline gelen Demir Tufanı eseri, Serafimoviç’i sanatsal yaşamında büyük üne kavuşturur. Yazar, bu eserinde büyük yoksulluk içinde kıvransa da ülkeyi bölmeye çalışan karşı güçlere sarsılmaz bir irade gösteren halkın hayatta kalma mücadelesini gözler önüne sererken, bu topluluğun içerisindeki isimsiz kahramanlar olan kadınları, bir hayli çarpıcı sahnelerle ön plana çıkarır. Romanda her biri birer anne, eş ve sevgili olan, gencinden yaşlısına tüm kadınlar, önceleri ailelerini korumakla görevli muhafız misyonunu yüklenirler. Ancak zamanla savaş koşullarının ağırlaşmasıyla evlerini, evlatlarını ve eşlerini yitiren bu kadınlar, kaybedecekleri bir şeyleri olmadığında tam anlamıyla birer savaşçıya dönüşerek büyük bir mücadele örneği gösterirler. Çalışmamızda Serafimoviç’in Demir Tufanı’nda okuyucuyu kısa sürede etkilemeyi başaran kadın kahramanların hedefe ulaşma konusundaki dirayetleri ve bu uğurda benliklerinde yaşanan büyük dönüşüm, eserden alınan çarpıcı alıntılarla desteklenerek sunulmaya çalışılacaktır.

Serafimovich’s Warrior Women in The Circle of the Civil War: The Iron Flood

Russian-Soviet writer of Kazakh origin, Aleksandr Serafimovich (1863-1949), is one of the important writers who played an extremely active role in the social-literary life of his country. The work of Iron Flood, which reflects the civil war quite strikingly and became the bedside book of the masses shortly after its publication, brought Serafimovich a great reputation in his artistic life. In this work, the author reveals the struggle for the survival of the people, who show an unwavering will to the opposing forces that try to divide the country, even though they suffer in great poverty, and highlights the women, who are the unsung heroes of this community, with very striking scenes. In the novel, all women, from young to old, each of whom is a mother, wife and lover, take on the duty of guards, who were tasked with protecting their families at first. However, these women, who lost their homes, children and spouses as the war conditions worsened over time, show a great example of struggle by turning into warriors when they have nothing to lose. In our study, the acumen of the heroines who managed to impress the reader in a short time in Serafimovich’s Iron Flood, and the great transformation in their selves for this purpose, will be presented by supporting with striking quotations from the work.

___

  • Elmacıoğlu, E. (2019). Sovyet-Rus Edebiyatının şekillenme sürecine genel bir bakış. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 6(1), 79-91.
  • Gürsoy, Y. (2019). Maksim Gorki’nin Artamonovlar örneğiyle bir tür olarak aile romanı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20), 91-108.
  • İdil, A. M. (1963). Sovyet romanı. Yarın Yayınları.
  • Öksüz, G. (2009). Turgenyev’in üç romanında üç güçlü kadın. F. Çoban Döşkaya (Ed.), 21. Yüzyılın Eşiğinde Kadınlar, Değişim ve Güçlenme, Uluslararası Multidispliner Kadın Kongresi içinde (317-321. ss.), Dokuz Eylül Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Öksüz, G. (2012). Lermontov’un Zamanımızın Kahramanı adlı romanında gereksiz insan ve kadın karakterlerin önemi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 1(1), 9-17.
  • Özcan, M. S. & Kaya, E. E. (2017). Batı tarihi içerisinde kadının toplumsal ve iktisadi rolü. Düşünen Siyaset, (31), 223-240.
  • Serafimoviç, A. (1991). Demir Tufanı. (Çev. M. Harmancı). Yar.
  • Üste, B. (2015). Hegel - Rousseau, Mill ve Hayek’in değerlendirmelerinde toplumda ötekileştirilen “kadın”ın konumu. Denizli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (4), 103-126.
  • Yeke, E. (2010). Türk Dili ve Edebiyatı derslerinde metin çözümlemesinde Hüseyin Nihal Atsız’ın tarihi romanlarına üslûp bilim açısından yaklaşım. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Волков, А А. & Смирнова Л. А. (1977). История русской литературы ХХ века. Москва: Просвещение.
  • Волкова, Е. А. & Пуляева, А. Д. (2015). Образ женщины в культуре. Евразийский Союз Ученых (ЕСУ), 11(20), 86-87.
  • Выходцева, П. С. (1986). История русской советской литературы. Москва: Высшая школа.
  • Ершов, Г. Железный поток. Город в степи. Пески. (Серафимович). http://www.russofile.ru/articles/article_14.php (2016, Mart 11).
  • Ефимов, Н.А. (1978). Историческая основа «Железного потока» А.С. Серафимовича // История СССР. 55-72.
  • Кондратович, А. (1977). Александр Серафимович Серафимович (1863-1949). Беллерист библиотека.
  • Котовчихина, Н. Д. (2009). A. C. Серафимович. Страницы жизни и творчества. Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Москва, 6-23.
  • Образ женщины в русской литературе. (2020, Nisan 2). http://iessay.ru/ru/writers/other/literatura/sochineniya/russkaya-literatura/obraz-zhenshhiny-v-russkoj-literature
  • Просняков, А. (2009). Александр Серафимович. http://www.proza.ru, (2016, Mart 15).
  • Серафимович Александр Серафимович, Большая советская энциклопедия. (2016, Mart 9). http://dic.academic.ru/
  • Соколов, А. Г. (2006). История русской литературы конца XIX начала XX века. Москва: Высшая школа.
  • Соколов, И. А. (2015). Самовар кипит, уходить не велит!: всё, что Вы хотели знать о русском чаепитии с самоваром. Кофе & Чай в России: деловой журнал, 3(121), 28-32.
  • Чалмаев, В. А. (1986). Александр Серафимович. Волгоград.