TRANSHÜMANİZM BAĞLAMINDA BİR YAPAY ZEKÂ SANATÇI UYGULAMASI: OBv2

Bu çalışma dijitalleşen kültürün oluşmasıyla birlikte varlığını her geçen gün güncelleştirerek ortaya koyan dijital sanatın bugün geldiği nokta ve yarın varacağı uzamlara odaklanmaktadır. Bu bağlamda dijital sanatın geldiği noktalara ve varacağı uzamlara transhümanist felsefeyle ulaşma hedefinde olduğu görüşü üzerine durulmuştur. İleri düzey teknolojik gelişimlerle birlikte ortaya çıkan bu yeni kavramlara doğru evrilmeye başlayan düşünce biçimlerimizin sanata olan bağlantıları üzerine yapılan bir araştırma-uygulama özelliği taşımaktadır. Yapılan araştırma ve uygulama süreci sonrasında posthümanizm idealinin radikal bir kolu olarak nitelendirilen transhümanist bir hareket fikri ile yola çıkılarak sanat/sanatçı kavramları yapay zekâya sahip bir algoritma ile ele alınmıştır. Ek olarak OBv2 olarak isimlendirilen bu sanat eserleri üreten yapay zekâ algoritmasının teknik çözümlemesi, yapım-üretim aşaması ve sonrasında algoritmanın oluşturduğu sanatsal uygulamalara yer verilerek yeni, gelecekçi ve ütopik çıkarımlarda bulunulmuştur.

___

  • Antmen, A. (2008). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Baudrillard, J. (2011). Simülaklar ve Simülasyon. (Çev: O. Adanır). Ayrıntı Yayınları
  • Bostrom, N. (2003a). The Transhumanist FAQ: A General Introduction. World Transhumanist Association.
  • Bostrom, N. (2003b). Human Genetic Enhancements: A Transhumanist Perspective. Journal or Value Inquiry, 37(4), 493-506.
  • Convolution. (2020, Kasım 26). Wikipedia içinde. https://en.wikipedia.org/wiki/Convolution
  • Dağ, A. (2018). Transhümanizm: İnsanın ve Dünyanın Dönüşümü. Elis Yayınları.
  • Generative adversarial network. (2020, Kasım 25). Wikipedia içinde. https://en.wikipedia.org/wiki/Generative_adversarial_network
  • Hansell, G. R. ve Grassie, W. (2011). h+/-: Transhumanism and Its Critics. Metanexus Institute.
  • Hauskeller, M. (2016). Mythologies of Transhumanism. Palgrave.
  • Hughes, J. (2004). Citizen Cyborg: Why Democratic Societies Must Respond to the Redesigned Human of the Future. Westview Press.
  • Kris, E. ve Kurz, O. (2013). Sanatçı İmgesinin Oluşumu: Efsane, Mit ve Büyü. (Çev: S. Gürses). İthaki Yayınları.
  • Kurtuluş, Ö. (1996). Yirminci Yüzyılın Etkileşim Ortamında Sanatçı ve Teknoloji. Bilim ve Teknik Dergisi, 345. TÜBİTAK Yayınevi.
  • Miller, A. I. (2019). The Artist in the Machine: The World of AI-Powered Creativity. The Mit Press.
  • Mul, J. (2010). Cyberspace Odyssey Towards a Virtual Ontology and Anthropology. Cambridge Scholars Publisher.
  • Noyer, J. M. (2016). Transformation of Collective Intelligence: Perspective of Transhumanism. Wiley.