YALNIZLIK ADLI ŞARKININ QUEER YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Bu çalışmada yalnızlaşma bağlamında queer öznellikler ele alınmıştır. Sorunun aydınlatılması için Cem Adrian’a ait Yalnızlık isimli şarkının video klibinin yorumlanması amaçlanmıştır. Queer yalnızlaşma, queer bireyin queer öznelliğini özgürce yaşamak istemesiyle toplumdan soyutlanması veya toplumdan dışlanmamak uğruna queer öznelliğini gizlemesi sonucunda oluşmaktadır; çünkü heteronormatif toplumsal cinsiyet düzeninde öteki olarak adlandırılan queer yaşamlara yaşam alanı tanınmamaktadır. Yalnızlık adlı şarkının video klibinin, derin bir cinsellik tarihi ve queer yaşamlarını dikkate alarak hazırlandığı ve queer yaşamların önündeki engellerin bir eleştirisi niteliğinde olduğu sonucuna varılmıştır. Yapılan queer çalışmalar ise bu tür bir yalnızlaşmanın ancak cinsiyetlendirmenin son bulması ile mümkün olacağını önermektedir.

AN ANALYSIS OF THE SONG YALNIZLIK IN TERMS OF QUEER ALIENATION

In this study the queer subjectivities/ characteristics in terms of isolation were discussed. The aim is to study the video clip of Cem Adrian’s song Yalnızlık to make the problem clear. Queer isolation is a result of either the queer man’s desire to experience his queer life in a free way or disguise his queer feelings for the sake of being accepted by the society; because no living space is provided for the queer people who are called the others in a hetero-normative social order. After analyzing the song and its video clip it’s reached the conclusion that the video clip has been prepared by bearing in mind a deep history of sexuality and queer lives and also it is a criticism of the impediments to queer freedom. Queer studies propose that this kind of alienation/ isolation can only be eradicated by making an end to sexualization.

___

  • ARIKAN, Arda. (2011). “Erkek Cinselliğinin Bilinmezliği: Bilinmeyen Numaralar Reklamları ve Bilin(e)meyen Erkek(lik)ler”. Medyada Hegemonik Erkek(lik) ve Temsil. (Ed.) İlker Erdoğan. Kalkedon Yayınları. İstanbul.
  • BİRKALAN GEDİK, Hande. (2011). “Türkiye’de 2000’li Yıllarda Farklılık, Cinsel Kimlikler ve Kimlik Politikalarının Yönetimi. Cogito. S.65-66. s.340 – 352.
  • BUTLER, Judith. (2010). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. Metis Yayınları. İstanbul.
  • CASTELLS, Manuel. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi Toplum ve Kültür-İkinci Cilt: Kimliğin Gücü. (2. Baskı). Özgün Adı: The Information Age: Economy, Society and Culture-Volume 2: The Power of Identity. (Çev.) Ebru Kılıç. İstan- bul Bilgi Üniversitesi Yayınları. İstanbul.
  • COWEN, Ron - RİPMAN, Daniel - vd. (Yönetmenler). (2000). Queer As Folk [televiz- yon dizisi]. Michael MacLennan, Sheila Hockin, Brad Fraser, Kevin Inch ve Brian McDonough (Yapımcılar). Bölüm: 1. Temple Street Productions.
  • DELİCE, Serkan. (2012). “Zen-dostlar Çoğalıp Mahbûblar Azaldı’: Osmanlı’da Top- lumsal Cinsiyet, Cinsellik ve Tarihyazımı”. Cinsellik Muamması: Türkiye’de Queer Kültür ve Muhalefet. Hazırlayanlar: Cüneyt Çakırlar, Serkan Delice. Me- tis Yayınları. İstanbul.
  • DİREK, Zeynep. (2012). “Queer Kuram ve Cinsiyet Farklılığı”. Cinsellik Muamması: Türkiye’de Queer Kültür ve Muhalefet. Hazırlayanlar: Cüneyt Çakırlar, Serkan Delice. Metis Yayınları. İstanbul.
  • DOĞAN, İsmail. (2012). Sosyoloji: Kavramlar ve Sorunlar. Pegem A. Yay. Ankara.
  • DUNCAN, Duane. (2010). “Embodying the Gay Self: Body Image, Reflexivity and Embodied Identity”. Health Sociology Review. 19 (4). s. 437 – 450.
  • ERDOĞAN, İlker. (2011). “Erkek Dergilerinde (Men’s Health-FHM-Esquire Türkiye Örneğinde) Hegemonik Erkek(lik), Beden Politikaları ve Yeni Erkek İmajı”. Medyada Hegemonik Erkek(lik) ve Temsil. (Ed.) İlker Erdoğan. Kalkedon Ya- yınları. İstanbul.
  • FORD, Tom. (2009). A Single Man [Film]. U.S.
  • FOUCAULT, Michel. (2011). Toplumu Savunmak Gerekir. (5. Baskı). Özgün Adı: Il Faut Défendre la Société. (Çev.) Şehsuvar Aktaş. Yapı Kredi Yayınları. İstan- bul.
  • FOUCAULT, Michel. (2012/1). Cinselliğin Tarihi. Özgün Adı: Histoire de la Sexualité I-II-III: La Volenté de Savoir – L’usage des plaisirs – Le souci de soi. (Çev.) Hülya Uğur Tanrıöver. Ayrıntı Yayınları. İstanbul.
  • FOUCAULT, Michel. (2012/2). İktidarın Gözü: Seçme Yazılar 4. (3. Baskı). Özgün Adı: Dits et écrits. (Çev.) Işık Ergüden. Ayrıntı Yayınları. İstanbul.
  • MACIONIS, John J. (2012). Sosyoloji. (Çev.Ed.) Vildan Akan. Nobel Yayınları. Anka- ra. Polisin Yanında Linç Girişiminde Tutuklu Yok. (11 Temmuz 2011). http://www.bianet.org/bianet/toplumsal-cinsiyet/131374-polisin-yaninda-linc- girisiminde-tutuklu-yok (Erişim: 12.10.2012).
  • POPPER, Karl Raimund. (2011). Hayat Problem Çözmektir: Bilgi, Tarih ve Politika Üzerine. (4. Baskı). Özgün Adı: Alles Leben ist Problemlösen: Über Erkenntnis, Geschichte und Politik. (Çev.) Ali Nalbant. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul.
  • ÖZBAY, Cenk. (2010). “Neoliberalizm ve Erkekliğin Halleri”. Yeni Sol, Yeni Sağ, (Der.) Armağan Öztürk. Phoenix Yayınları. İstanbul.
  • SHAKESPEARE, William. (1996). The Merchant of Venice. The Complete Works of William Shakespeare. Wordsworth Editions. Oxford.
  • TOURAINE, Alain. (2011). Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz?. (4. Baskı). Özgün Adı: Pourrons-Nous Vivre Ensemble /Egaux et Différents. (Çev) Olcay Kunal. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul.
  • Travestilere Para Cezası. (25 Eylül 2009). http://video.milliyet.com.tr/video- izle/Travestilere-para-cezasi-IotSqhYlf3Zc.html (Erişim: 08.10.2012)
  • WALLACE, Ruth A.- WOLF Alison. (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları: Klasik Geleneğin Genişletilmesi. Özgün Adı: Contemporary Sociological Theory: Expanding Classical Tradition. (Çev.) Leyla Elburuz, M. Rami Ayas. Doğu Batı Yayınları. Ankara.