Anıt bahçesinin tasarlanması için öznelcilik paradigmasına dayalı görsel peyzaj kalitesinin değerlendirilmesi

Görsel peyzaj kalitesinin değerlendirilmesi, peyzaj ve kentsel projelerde yapılan çalışmaların temel bir parçasıdır. Peyzaj görsel değerlendirmesi iki paradigma temelinde yürütülmüştür; nesnelci ve öznelcil paradigmalar. Bu araştırma, öznelci veya psikolojik paradigmaya dayalı bir peyzaj değerlendirmesi örneğidir. Araştırmanın amacı, seyirci açısından manzara görsel kalite algısını açıklamak ve onu anıt bahçe tasarımında kullanmaktır.  Bu yazıda, savaş sırasında (İran ve Irak savaşı) oluşan üç temel bütünsel kavram belirlenmiş ve daha sonra peyzaj öğeleri için bu kavramları tanımlamaları, son sınıf öğrencileri, peyzaj mimarlığı bölümünden istenmiştir. Daha sonra öğrencilerin algılamalarına göre sitenin üç hakım görünümü derecelendirildi ve nihayet alanın imar edilmesi önerilmiştir. Bu makale, peyzaj çalışmalarında algı tabanlı yaklaşımlara ve sitenin mevcut manzarasının spesifik kavramların kullanılması açısından sahip olabileceği fırsatlara vurgulamıştır. Bir sembolik veya anıtsal mekanın tasarlanması için, arazi kullanımları hakkında ve karar vermede manzara görsel öğelerinin aktardığı algılamalar, etkileyici bir role sahiptir ve daha sürdürülebilir ve dinamik bir anıt alanına neden olacaktır.

Assessment of the visual landscape quality based on the subjectivist paradigm to design the memorial garden

Assessment of the visual landscape quality is a core part of studies in landscape and urban projects. The landscape visual assessment has been carried out on the basis of two paradigms; objectivist and subjectivist paradigms. This research is a case of landscape evaluation based on the subjectivist or psychological paradigm. The purpose of the research is to understand the beholder’s perception of the visual quality of landscape and to use it in the design of a war memorial garden. In this article, three main holistic concepts formed during the war (war between Iran and Iraq) are determined, and then seniors majoring landscape architecture were asked to define these concepts for each the landscape elements. Then three dominant views of the site were scored according to the students’ perceptions and finally zoning of the site was proposed. This article emphasizes on the perception- based approaches in landscape studies and the opportunities that the current landscape of the site may have in order to imply the specific concepts. To design a symbolic or memorial place, the perceptions conveyed by the visual elements of the landscape have impressive role in making decision about the land uses and will lead to a more sustainable and dynamic memorial spaces.

___

  • Ahmadi, B., 1992. Visual Cues to the Text of the Semiotics of Visual Communication. Third ed. Tehran, Iran.
  • Fry, G., Tveit, M. S., Ode, A., Velarde, M. D., 2009. The ecology of visual landscapes: Exploring the conceptual common ground of visual and ecological landscape indicators. Ecological indicators, 9(5): 933-947.
  • Ghazizadeh, Kh., 2010. Art of the Islamic revolution in transition. Honarhaye Tajasomi magazine, 7: 16 – 20.
  • Gough, P., 2000. From Heroes' Groves to parks of peace: Landscapes of remembrance, protest and peace. Landscape Research, 25(2): 213–228.
  • Gobster, P.H., 1999. An ecological aesthetics for forest landscape management. Landscape, J. 18(1): 54-64.
  • Halali, F., Tahooni, R., 2006. Technical; social and cultural feasibility studies of the Cultural Center of Sacred Defense construction, Tabriz: Department of Preservation and Publication of Sacred Defense Works and Values (department of engineering), Iran.
  • Jessel, B., 2006. Elements, Characteristics and Character- Information Functions of Landscapes in term of Indicators. Ecological Indicators, 6:153-167.
  • Kaplan, R., Kaplan, S., 1989. The Experience of Nature: A Psychological Perspective. Cambridge University Press, Cambridge.
  • Lothian, A., 1999. Landscape and the philosophy of aesthetics: is landscape quality inherent in the landscape or in the eye of the beholder?. Landscape and Urban Planning, 44:177-198.
  • Nohl, W., 1980. Freiraumarchitektur and Emanzipation. Frankfurt, Bern, Cirencester.
  • Nohl, W., 2001. Sustainable landscape use and aesthetic perception – preliminary reflections on future landscape aesthetics. Landscape and Urban Planning, 54: 223-237.
  • Palangi, N., 2008. Memories of Khoramshahr. Tavoos magazine, 2: 40.
  • Pouya, S., 2011. The sacred defense Memorial garden-museum Design. Dissertation, University of Tehran, Iran.
  • Pouya, S., Behbahani, I., H., Pouya, S., 2014. The war memorial garden design. Arts and Design Studies, 26: 66-76. Rosley F. S. M., Lamit H., Long A., Yusryza W., Ibrahim, W., 2013. Review on methodology of visual aesthetic: Quality assessment in landscape planning, http://epublication.fab.utm.my/116/. (Accessed: 01/10/2017)
  • Taghi Zadeh, A., A., Sangari, M., Abdolahi, M., 2008. Spiritual and Cultural Factors in the Sacred Defense (Islamic Research Institute). Zamzam H.publication, Qom, Iran.
  • Tveit, M., Ode, A., Fry, G., 2006. Key concepts in a framework for analysing visual landscape character. Landsc. Res., 31(3): 229-255.
  • Terry, C.D., 2001. Whither scenic beauty? Visual landscape quality assessment in the 21st century. Landscape and Urban Planning, 54:267-281.
  • Wu, Y., Bishop, I., Hossain, H., Sposito, V., 2006. Using GIS in Landscape Visual Quality Assessment. Applied GIS, Monash University Epress.
  • Yung, C. G., 1980. Man and His Symbols. Paya publishing, Tehran.
  • Zube, E. H., 1982. An exploration of southwestern landscape images. Landscape Journal, 1: 31-40.