NARNİA GÜNLÜKLERİ “ASLAN, CADI VE DOLAP” SİNEMA FİLMİNİN MİTİK ARKETİPLERİ VE ANLATISAL ÇÖZÜMLEME YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ

Anahtar Kelimeler:

-

-

Mythology reflects the common and deep memories of nations by transforming the language and cultural codes accumulated since the beginning of mankind into an invaluable collection. Written by C.S. Lewis and half a century later, brought to the cinema screen with rich visual effects, The chronicles of Narnia: the lion, the witch and the wardrobe is the first of a series of fantastic novels that bring to day mythology. Since its birth, cinema has made use of literary narratives, and with the development of technology, the visual representation of fantastic productions has taken on a remarkable state. In this context, elements pertaining to Turkish language and culture in The chronicles of Narnia: the lion, the witch and the wardrobe will be examined and the film’s characters, time and space will be evaluated.

___

  • Aktaş, Şerif, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Akçağ Yayınevi, 5. Baskı, 2000, Ankara
  • Chatman, Seymour, Öykü ve Söylem-Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı, De Ki Basım Yayın, Ankara Çobanoğlu, Özkul, Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları, Anadolu Üniversitesi Yayını, 2. Baskı, 2013, Ankara
  • Gürata, Ahmet, Öznel Zamanın İzinde: Sinemada Postmodern Zamanlar ve görüş Noktası, Sinemada Anlatı ve Türler, Vadi yayınları, 2004, Ankara, http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:Narnia (29 Mayıs 2013) http://tdkterim.gov.tr/bts/ http://tr.wikipedia.org/wiki/Edmund_Pevensie (20 Mayıs 2013) http://wiki.narniaweb.com/index.php/Lucy_Pevensie (25 Mayıs 2013)
  • Moran, Berna, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İletişim Yayınevi, 1. Baskı, 1994, İstanbul
  • Tutumlu, Reyhan, Anlatı Bilimi Açısından Roman-Sinema Etkileşimi ve Bir Uygulama: Anayurt Oteli, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 2002, Ankara, Bilkent Üniversitesi.