METAVERSE VE BENLİK SUNUMU

Bu çalışmada son zamanlarda çok güncel olan ve henüz kavramsal çerçevesi çizilememiş internetin geleceği olarak adlandırılan Metaverse kavramı ve Metaverse’de benlik sunumu değerlendirilmiştir. Metaverse ve özellikleri, inşasında gerekli olan Web 3, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik, karma gerçeklik ve NFT gibi yeni teknolojiler ve dünya çapındaki markaların yeni ürünleri vasıtasıyla benlik sunumunun nasıl yapıldığı örnekler üzerinden tüketim kültürü bağlamında açıklanmıştır. Araştırma sonucunda sadece kişilerarası iletişim süreçleri değil, her tür ilişkinin de adeta fiziksel dünyada yaşanıyormuşçasına algılanacağı Metaverse’de kullanıcılar; değerli hissetmek, onaylanmak, ait olmak, her tür duyguyu deneyimlemek adına benliklerini vitrin performansları ile bu platformda sunacakları, bunun için de NFT’ler aracılığıyla kendi statülerini, sosyoekonomik sınıflarını, kimliklerini, imajlarını kurgulayıp sunduklarına erişilmiştir. Geleceğin dünyasında fiziksel yaşam Metaverse’de tekrar yaratılacak gibi görünmektedir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum analizinin kullanıldığı bu çalışma, Metaverse ve benlik sunumu konusunda Türkiye’de yapılan ilk çalışmalardan olması sebebiyle, alana katkısı bakımından önem arz etmektedir.

METAVERSE AND SELF-REPRESENTATION

In this study, the metaverse, self-presentation in the metaverse have been evaluated. Metaverse which is the popular topic of recent times is called the future of the internetMetaverse and its features are explained in the context of consumption culture through examples of new technologies such as Web 3, VR, AR, MR and NFT, and how self-presentation is made through new products of worldwide brands. As a result of the research, users in the metaverse, where not only interpersonal communication processes, but also all kinds of relationships will be perceived as if they were experienced in the physical world; In order to feel valuable, to be approved, to belong and to experience all kinds of emotions, it has been reached that they will present their selves on this platform with showcase performances, and for this, they construct and present their own status, socioeconomic class, identities and images through NFTs. In the world of the future, physical life seems to be recreated in the metaverse. This study, in which case analysis is used, one of the qualitative research methods, is important in terms of its contribution to the field, as it is one of the first studies on metaverse and self-presentation in Turkey.

___

  • Ai, T. (2021, Ocak). Metaverse Theory. SSRN Electronic Journal Anders, C. (2021). More than 1 million nonbinary adults live in the U.S., a pioneering study finds. Whashington Post. https://www.washingtonpost.com/dc-md-va/2021/06/22/first-population-estimate-lgbtq-non-binary-adults-us-is-out-heres-why-that-matters/
  • Akçay, E. (2021, Kasım 28). UHive ve Metaverse’ün 5 Yasası. 2022 tarihinde https://interdisiplinsizler.wordpress.com/2021/11/28/uhive-ve-metaverseun-5-yasasi/ adresinden alındı
  • Ayan, B. (2022, January 12). NFT, Metaevren, Web 3.0 ve Dijital Mülkiyet. Lacivert Dergi. 12.12.2021 tarihinde https://www.lacivertdergi.com/dosya/2022/01/12/nft-metaevren-web-30-ve-dijital-mulkiyet adresinden alındı
  • Barry, P. (2021, July 30). Web3 and Owning Your Data. Akord. 22 Ocak, 2022 tarihinde https://akord.com/blog/web3-and-owning-your-data adresinden alındı Baudillard, J.(2014). Simülakr ve Simülasyon (Çev. Oğuz Adanır). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Berners-Lee, T., Hendler, J., & Lassila, O. (2001). The Semantic Web. Scientific American. . 22 Ocak, 2022 tarihinde https://www.scientificamerican.com/article/the-semantic-web/ adresinden alındı
  • Bhatia, S. (2021, Kasım 8). Metaverse: What is it, and what can it be. Medium: https://levelup.gitconnected.com/metaverse-what-is-it-and-what-can-it-be-1173a0e65d73 adresinden alındı
  • Calandra, C., & Chiu, E. (2021). Into The Metaverse. Wunderman Thompson Intelligence.
  • Calandra, C. (2022). Companies entering the Metaverse are paving a path for representation and inclusion in uncharted metaterritory. . 22 Ocak 2022 tarihinde https://www.wundermanthompson.com/insight/representation-in-the-Metaverse adresinden alındı
  • Chitrakorn, K. (2022). Prada teams up with Adidas to launch first NFT: Hint, its Beeple-style. Vogue Business. 22 Ocak 2022 tarihinde https://www.voguebusiness.com/technology/prada-teams-up-with-adidas-to-launch-first-re-source-nft#intcid=_voguebusiness-uk-right-rail_6176cbd8-749a-4aa6-8768-3ba49ee9869f_popular4-1 adresinden alındı
  • Chiu, E. (2021). Into the Metaverse. wunderman Thompson. Kasım 24, 2021 tarihinde alındı
  • Cooley, C. H. (1902). Human Nature and The Social Order. New York: Charles Scribner’s Sons
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve Eğitim Teknolojisi. Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar (pp. 169-192). Efe Akademi Yayınevi.
  • Daniel, H. (1992). Spatial Perception in Virtual Enviroments: Evaluating an Architectural Application. Master thesis, University of Washington.
  • Eliaçık, A. (2021). Nike’ın Metaverse planları ortaya çıktı: Sanal ayakkabılar yolda. 21 Ocak 2022 tarihinde https://digitalreport.com.tr/nikein-Metaverse-planlari-ortaya-cikti-teknoloji-68560/ adresinden alındı
  • Edelman, G. (2021, November 29). What Is Web3, Anyway? WIRED. . 22 Ocak, 2022 tarihinde https://www.wired.com/story/web3-gavin-wood-interview/ adresinden alındı
  • Ertürk, Y. D., Eray, T. E. (2016). Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu İle Narsistik Eğilimler İlişkisi: İletişim Fakültesi (IÜ IF) Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma. International Journal of Intermedia, 3(1), 12.
  • Fischetti, M., & Berners-Lee, T. (1999). Weaving the Web : the original design and ultimate destiny of the World Wide Web by its inventor (M. Fischetti, Ed.). HarperCollins.
  • GQ (2021). Moda Dünyasının Yeni Takıntısı: Metaverse. 12 Ocak 2022 tarihinde https://gq.com.tr/guncel/moda-dunyasinin-yeni-takintisi-Metaverse adresinden alındı
  • Gauci, I. (2021, Kasım 15). The Metaverse, Convergence & Online Gaming. Ocak 2, 2022 tarihinde Lexology: https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=844e1fc3-d41c-43e3-8eac-721165d59c54#:~:text=The%20phrase%20%E2%80%9CMetaverse%E2%80%9D%20was%20initially,the%20real%20world%20or%20universe. adresinden alındı
  • Grider, D. (2021). The Metaverse: Web 3.0 Virtual Cloud Economies. Grayscale Research
  • Grider, D., & Maximo, M. (2021). The Metaverse. Grayscale Research. 12 Ocak 2022 tarihinde https://grayscale.com/wp-content/uploads/2021/11/Grayscale_Metaverse_Report_Nov2021.pdf adresindenalındı
  • Hatmaker, T. (2022, Ocak 14). Second Life’s creator is returning to advise the original metaverse company. Ocak 2022 tarihinde techcrunch.com: https://techcrunch.com/2022/01/13/second-life-philip-rosedale-returns-linden-lab-high-fidelity/ adresinden alındı
  • Iansiti, M., & Lakhani, K. R. (tarih yok). Blok Zinciri Gerçeği. Yapay Zeka. içinde Optimist.
  • Jensen, C. (2022, Ocak). What Is the Metaverse? Medium: https://medium.com/@StudiobyCJ/what-is-the-metaverse-f61e2df5645a adresinden alındı Kayapa, N. Ve Tong T. (2011). Sanal Gerçeklik Ortamında Algı. Sigma 3; 348-354
  • Lee, L.-H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z., & Kumar, A. (2021). All one needs to know about Metaverse: A complete survey on technological singularity, virtual ecosystem, and research agenda. JOURNAL OF LATEX CLASS, 14(8). https://arxiv.org/pdf/2110.05352.pdf adresinden alındı
  • Macdowell, M. (2021). Shaping online avatars: Why our digital identities differ. Vogue Business. 12 Ocak 2022 tarihinde https://www.voguebusiness.com/technology/shaping-online-avatars-why-our-digital-identities-differ adresinden alındı
  • Macdowell, K ve Chitrakorn, K. (2021). Adidas reveals new NFT project with Bored Ape Yacht Club. Vogue Business. 12 Ocak 2022 tarihinde https://www.voguebusiness.com/technology/adidas-reveals-new-nft-project-with-bored-ape-yacht-club adresinde nalındı
  • Mak, A. (2021, November 9). Web3: What it is, why it matters, why all the crypto people can't stop talking about it. 12 Ocak 2022 tarihinde https://slate.com/technology/2021/11/web3-explained-crypto-nfts-bored-apes.html adresinden alındı
  • Medyabar. (2021, Ekim 29). Facebook Inc.’in yeni adı "Meta”. Ocak 2, 2022 tarihinde medyabar.com: https://medyabar.com/haber/8079631/facebook-incin-yeni-adi-meta adresinden alındı
  • Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE Transactions on Information and Systems, 77(12), 1321- 1329.
  • Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1995). Augmented reality: A class of displays on the reality-virtuality continuum. In Telemanipulator and telepresence technologies, 2351, 282-293
  • Narin, N. G. (2021). A Content Analysis of the Metaverse Articles . Journal of Metaverse, 1(1) , 17-24.
  • Nguyen, T. (2021, Mart 11). NFTs, the digital bits of anything that sell for millions of dollars, explained. 12 Ocak 2022 tarihinde www.vox.com: https://www.vox.com/the-goods/22313936/non-fungible-tokens-crypto-explained adresinden alındı.
  • Nguyen, T. (2021, Mart 31). The value of NFTs, explained by an expert. Ocak 2022 tarihinde www.vox.com: https://www.vox.com/the-goods/22358262/value-of-nfts-behavioral-expert adresinden alındı.
  • Niedzviecki, H. (2011). Ben Özelim! Bireylik Nasıl Yeni Konformizm Haline Geldi. (Çev. S. Erduman). Ayrıntı Yayınları Lacivert Kitaplar, İstanbul
  • Nield, D. (2021, December 14). What Is Web3 and Why Should You Care? Gizmodo. 12 Ocak 2022 tarihinde https://gizmodo.com/what-is-web-3-and-why-should-you-care-1848204799 adresinden alındı
  • NTV (2021). Nike, NFT ayakkabı üreten Metaverse şirketini satın aldı 12 Ocak 2022 tarihinde https://www.ntv.com.tr/teknoloji/nike-nft-ayakkabi-ureten-Metaverse-sirketini-satin-aldi,aCc9tqOIfU6a0sIAHiteQg adresinden alındı
  • Pandey, I. (2020, February 29). From Web 1.0 to Web3: How the Internet Grew Over The Years. HackerNoon. 12 Ocak 2022 tarihinde https://hackernoon.com/from-web-10-to-web3-how-the-internet-grew-over-the-years-zac032g1 adresinden alındı
  • Radoff, J. (2021, April 7). The Metaverse Value-Chain. Trillions of dollars are pouring into… | by Jon Radoff | Building the Metaverse. Medium. 12 Ocak 2022 tarihinde https://medium.com/building-the-Metaverse/the-Metaverse-value-chain-afcf9e09e3a7 adresinden alındı
  • Robinson, J. (2017). The Sci-Fi Guru Who Predicted Google Earth Explains Silicon Valley’s Latest Obsession. Ocak 2022 tarihinde www.vanityfair.com: https://www.vanityfair.com/news/2017/06/neal-stephenson-metaverse-snow-crash-silicon-valley-virtual-reality adresinden alındı
  • Savov, V. (2021, December 20). Jack Dorsey Stirs Uproar by Dismissing Web3 as a Venture Capitalists' Plaything. Bloomberg.com. 12 Ocak 2022 tarihinde https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-12-21/jack-dorsey-stirs-uproar-by-dismissing-web3-as-a-vc-plaything adresinden alındı
  • Shannon, V. (2006, May 23). A 'more revolutionary' Web. The New York Times. 12 Ocak 2022 tarihinde https://www.nytimes.com/2006/05/23/technology/23iht-web.html adresinden alındı
  • Sherman,W.R. ve Craig A.B. (2003). Understanding Virtual Reality. Elsevier Science, Usa.
  • Sherman, W.R. ve Craig A.B. ve Will, J.D., (2009). Developing Virtual Reality Application, Foundation of Effective Design. China: Morgan Kaufmann Publication Singularityhub (2016). 12 Ocak 2022 tarihinde http://singularityhub.com/2016/02/23/the-near-future-of-vr-and-ar-what-you-need-toknow/ adresinden alındı