Eleştirel bir yeniden yazma/okuma: Rabia'nın dönüşü

Özet: Adalet Ağaoğİu, "Rabia'nın Dönüşü" adlı öyküsünde en çok okunan ve irdelenen Türk romanlarından biri olan Sinekli Bakkal'in ana karakteri Rabia'yı yeniden kurgular. Ağaoğlu bu yeniden yazımda Halide Edip Adıvar'ın roman kişilerini kendi metnine taşırken aynı temaları yinelememiş, Sinekli Bakkal'dan alıntılar yaparak, ona göndermelerde bulunarak ve eserin belirgin öğelerinde değişiklikler yaparak öyküsünü yapılandırmıştır. Öyküde, Rabia'nın kendi olamaması/kendi hayatını savunamaması ekseninde yazarının Rabia 'yi ve çevresindeki kişileri ele alışı, onları Doğu-Batı sorunsalı temelinde biçimlendirişi ve kadın özgürlüğünün modern toplumdaki görünümünü irdelenmiştir.

A critical rewriting/rerading: Rabia's return

Abstract: Adalet Ağaoğlu used Sinekli Bakkal, which is one of the most examined and most read Turkish novels, as a source text in her short story; Rabia's Return. While supporting her novel with the characters of Halide Edip Adıvar's, the author does not use the same theme and criticizes the author's handling of Rabia and the people around Rabia, and her modeling of them in the east-west problematic using the expression styles of quotation, redolence and parody. In the story, identity plot, east-west synthesis and changing values of our time are examined on the basis of her failure of being her self/her failure of defending herself.

___

  • ADIVAR, Halide Edip, (2006), Sinekti Bakkal, İstanbul: Özgür Yayınları.
  • ADIVAR, Halide Edip, (2009), Türkiye'de Şark-Garp ve Amerikan Tesirleri, İstanbul: Can Yayınları.
  • AĞAOĞLU, Adalet, (1988), Hayır..., İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • AĞAOĞLU, Adalet, (1992), Ölmeye Yatmak, İstanbul: Simavi Yayınları.
  • AĞAOĞLU, Adalet, (1997), "Rabia'nın Dönüşü", Hayatı Savunma Biçimleri, İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • AKTULUM, Kubilay, (2004), Parçalıhk Metinler ar asilik, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • AYTAÇ, Gürsel, (1999), Genel Edebiyat Bilimi, Ankara: Papirüs Yayınları.
  • BARBAROSOĞLU, Nalan, (1998), "Adalet Ağaoğlu ile Dünden Bugüne", Adam Öykü, 15: 27-31.
  • BİNGÖL, Figen, (2005), "Foreword for 'Rabia's Return'", Rabia's Return (Çeviren: Figen Bingöl), İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • DURAKBAŞA, Ayşe, (2002), Halide Edib (Türk Modernleşmesi ve Feminizm), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ENGİNÜN, İnci, (1978), Halide Edip Adıvar'ın Eserlerinde Doğu ve Batı Meselesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • GÖKTÜRK, Akşit, (1985), "Çağdaş Eleştiride Temel Yönelimler", Gösteri, 54: 71-72.
  • KIRAN, Ayşe (Eziler)- Zeynel, (2003), Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • MORAN, Berna, (1987), Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İstanbul: İletişim Yayınlar
  • MEHMET RAUF, (2006), Eylül, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ÖRİK, Nahit Sırrı, (1937), "Sinekli Bakkal", Ülkü, 53: 397.
  • PARLATIR, İsmail, (1993), "Türk Romanında Tipler: Rabia", Türk Dili, 11: 326-331.
  • TARIM, Rahim, (1998 ), Mehmet Rauf (Hayati, Sanati, Eserleri), Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları.