DİYALE İLİNE BAĞLI HANEKİN İLÇESİ TÜRKMEN HALK KÜLTÜRÜNDE MEMORATLARIN İNCELENMESİ

İslamiyet'e giren Türkler arasında iyelerin yerini cin, şeytan ve olağanüstü varlıklar almıştır. Ancak iyeler hakkında olduğu gibi, cin, şeytan ve olağanüstü varlıklarla yaşananlar hakkında anlatılar da günümüze kadar devam etmiştir. Söz konusu anlatılar, zaten zengin olan Türk halk kültürüne ve sözlü anlatı geleneğine daha bir zenginlik katmıştır. Halk arasında insanın yanı başında koruyucu ve zarar verebilecek kara iyelerin var olduğuna inanıldığı için memoratların oluşmasına ve ona inandırıcı bir güç katmasına yol açmıştır. Bununla birlikte memoratların konusu, yaşadığımız sosyo-kültürel ve psiko-kültürel çevre ile uyum içerisindedir. Ruhlar, cinler, olağanüstü ve çetin varlıklar, bütün toplumlarda her zaman insanlarda korku duygusunu uyandırmış ve onlara korku dolu anlar yaşatmıştır. İnsaniyetin doğuşundan bu yana söz konusu varlıklar hep korku kaynağı olmuştur. İşte bu varlıklarla ilgili anlatılanlara "memorat" adı verilmektedir. Sözlü anlatı türleri arasında son zamanlarda ortaya çıkan ve diğer türlerden farklı olarak kahramanları günlük hayatta karşılaştığımız, gördüğümüz, konuştuğumuz sıradan insanlar olup olayları günümüzde veya yakın bir zamanda ve bildiğimiz, tanıdığımız, yaşadığımız bir mekânda cereyan eden memortalar, anlatıldığı millet, toplum ve kesimin gelenek-görenekleri, inanç yapısı ve yaşam tarzına ilişkin bilgiler içerdiği için diğer sözlü anlatı türleri gibi bir kültür taşıyıcısı özelliğine sahiptir. Bu çalışmada Irak Türkmenlerin yaşadığı Diyale ilinin Hanekin ilçesinde Türkmenler arasında memoratlar sözlü kaynaklardan derlenmiş, yazıya geçirilmiş, tahlil ve tasnif edilmiştir. Yazının hacmini büyütmemek için bu çalışmada elli memorat metnine yer verilmiştir. İlerde bu metinler artırılacak ve çalışma bir kitap haline getirilmeye çalışılacaktır. Memoratlar ilçede konuşulan Irak Türkmen Türkçesi ile derlenmiş ve tarafımızca Türkiye Türkçesine aktarılmıştır. Irak Türkmenlerinin memortaları ile ilgili daha önce herhangi bir bilimsel çalıma yapılmamıştır. Dolayısıyla bu çalışma, ilk bilimsel çalışma olup ileride yapılacak çalışmalara bir yol göstericilik niteliğini taşımaktadır

Folkloru Study Of "Memorat" In The Folk Culture Of Khanaqin Diyla Province - Iraq

Jinns and devils replaced the souls which were called "iye" after Turkish people embraced Islam. The common tales and stories among people about devils, jinns and supernatural creatures have continued between Turkish people also after believing in Islam. These tales contribute in the enrichment of Turkish folk culture. According to the prevailing opinion among people; there are supernatural creatures live with women. Some of them are helpful, the others are harmful .This believing led to creating "Memorat" and added great reliability to its contents as well as the issue of "Memorat" is compatible with the social and psychological culture of the formation of societies. Jinns, souls and supernatural creatures have been a source of fear and panic for people and societies since the first ages of mankind until our present – day. The common tales among people about these matters are called "Memorat"; is a type of oral folk literature but differs from the other types as its characters are people that we meet , see and talk to them in our daily life. Also, its incidents occur up to date. "Memorat" reflects customs, traditions, beliefs and cultures of the societies. In this paper, many texts of "Memorat" are collected from an oral sources in Khanaqin district – Diyala province - Iraq. Then, we wrote down, analyzed and classified these texts carefully. No more than (50) texts of "Memorat" are discussed in this study. And we will tackle this study widely in the future in order to make it a book. s texts into the modern‘ We changed the spoken Turkmen accent of Memorat written Turkish language. This study is regarded the first academic study about "Memorat" concerning Iraqi Turkmen in general and Khanaqin Turkmen specifically

___

  • ASLAN, F. TÜRKSEVER, Z. (2014), İstanbul Folklorunda Şehitlik Etrafında Oluşan Halk İnançları, Uygulamalar ve Memoratlar: Edirnekapı Şehitliği Örneği. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 51, 27-62.
  • BALABAN, T. (2015), Hz. Ali Merkezli Bir Ölüm Memoratına Dair Değerlendirmeler. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, S. 73, s.89-103.
  • BAYAT, F. (2004), Türk Şaman Metinleri (Efsaneler ve Memoratlar). İstanbul: Piramit Yayınları.
  • BAYAT, F. (2013), Mitolojiye Giriş. İstanbul, 4. basım, Ötüken Neşriyat.
  • BAYAT, F. (2015), Türk Mitolojik Sistemi Ontolojik ve Epistemolojik Bağlamda Türk Mitolojisi 1, İstanbul: 3. basım, Ötüken Neşriyat.
  • BAYAT, Fuzuli, (2016), Türk Mitolojik Sistemi Kutsal Dişi • Mitolojik Ana, Umay Paradigmasında İlkel Mitolojik Kategoriler • İyeler ve Demonoloji 2, İstanbul, 3. basım, Ötüken Neşriyat.
  • BAYATLI, N. Y. (2011), Irak Türkmen Halk Kültürü Araştırmaları, Ankara; Berikan Yayınevi.
  • BEZGİN, A. (2011), Hatay'da Reenkarnasyon Memortaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Cumhuriyet Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BORATAV, P. N. (2000), 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, 10. baskı, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • BEYDİLİ, C. (2005), Türk Mitolojisi Ansiklopedik Sözlük (Çev. Eren Ercan), Ankara: Yurt KitapYayın.
  • BOYRAZ, Ş. (2008), Sözlü Anlatıların Sürekliliği Üzerine Düşünceler. Folklor / Edebiyat Dergisi, 54, 105-118.
  • DÉGH L., VÁZSONYI A. (2015), Memorat ve Ön Memorat. Çev. Ahmet Barış Ekiz. Millî Folklor Dergisi, 105, 131-146.
  • ÇETİNKAYA, F. (2013), Memorat {Halk İnançları Üzerine} İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • ÇOBANOĞLU, Ö. (2003), Türk Halk Kültüründe Memortalar ve Halk İnançları, Ankara: 1. baskı Akçağ Yayınevi.
  • HÜRMÜZLÜ, H. (2013), Irak Türkmen Türkçesi Sözlüğü. İkinci baskı. Kerkük: Türkmeneli İşbirliği ve Kültür Vakfı Yayınları.
  • KIZILOĞLU, M. (2013), Tortum ve Köylerinde Derlenen Memoratlar Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya: Atatürk Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • PAU ROUX, J. (2012), Eski Türk Mitolojisi (Çev. Musa Yaşar Sağlam). Ankara: BilgeSu.
  • YELOĞLU, N. (2009), Kütahya ve Çevresinde Memorat Tasarımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi - Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 1. Zeynep Zeynelabidin, 1949 Hanekin doğumlu, okuryazarlığı yok, ev hanımı.
  • 2. Reca Adil, 1960 Hanekin doğumlu, lise mezunu.
  • 3.Azra Ekrem, 1981 Hanekin doğumlu, öğretmen.
  • 4. Alya Aziz, 1958 Hanekin doğumlu, ev hanımı
  • 5. Lukman Mirza, 1963 Hanekin doğumlu, manav.
  • 6. Nazdar Süleyman, 1966 Hanekin doğumlu, öğretmen.
  • 7. Aycan Mustafa, 1977 Hanekin doğumlu, öğretmen.
  • 8. Şahin Şefik, 1964 Hanekin doğumlu, esnaf.
  • 9. Cemal Kemal, 1955 Hanekin doğumlu, bakkal.
  • 10. Mitak Enver, 1971 Hamekin doğumlu, mühendis.
  • 11. Hüseyin Ekber, 1950 Hanekin doğumlu, bakkal.
  • 12. Celil İsmail, 1953 Hanekin doğumlu, şoför.
  • 13. Hasibe İhsan, 1945 Hanekin doğumlu, ev hanımı.
  • 14. Mahmut Ahnem, 1949 Hanekin doğumlu, demirci.
  • 15. Şirin Halil, 1970 doğumlu, öğretmen.
  • 16. Erdem Velit, 1983 Hanekin doğumlu, mühendis.
  • 17. Aydın Şükür, 1969 Hanekin doğumlu, memur.
  • 18. Halil Kemal, 1961 Kızlarbat doğumlu, polis.
  • 19. Muhammet Mustafa, 1962 Hanekin doğumlu, marangoz.
  • 20. Ali Abbas, 1946 Hanekin doğumlu, öğretmen.
  • 21. Ayhan Ahmet, 1975 Hanekin doğumlu, ev hamımı
  • 22. Remzi Adil, 1979 Hanekin doğumlu, tamirci
  • 23. Semire Şükrü, 1961 Hanekin doğumlu, memur.
  • 24. Bedriye Mehdi, 1951 Celavla doğumlu, ev hanımı.
  • 25. Hana Hilmi, 1960 Hanekin doğumlu, memur.
  • 26. Celil Naccar, 1940, Hanekin doğumlu, marangoz.
  • 27. Halide Nimet, 1948, Hanekin doğumlu, ev hanımı.
  • 28. Gülçen Hıdır, 1950 Hanekin doğumlu, ev hanımı.
  • 29. Kahtan Sait, 1975 Hanekin doğumlu, elektrikçi.
  • 30. Ahmet Ekrem, 1971 Hanekin doğumlu, şoför.
  • 31. Faruk Ömer, 1973 Hanekin doğumlu, memur.
  • 32. Diyar Şevket, 1977, Hanekin doğumlu, mühendis.
  • 33. Halime İbrahim, 1956 Hanekin doğumlu, ev hanımı
  • 34. Nihat Şefik, 1975 Hanekin doğumlu, mühendis.
  • 35. Yasır Nazım, 1980 Hanekin doğumlu, öğretmen.
  • 36. Hasan Vahap, 1978 Hanekin doğumlu, bakkal.
  • 37. Şehla Ali Ekber, 1962 Hanekin doğumlu, ev hanımı.
  • 38. Zina Salah, 1968 Hanekin doğumlu, ev hanımı.
  • 39. İnas Murat, 1976 Hanekin doğumlu, memur.
  • 40. Nazar Fuat, 1979 Hanekin doğumlu, esnaf.
  • 41. Eşref Aziz, 1978 Kızlarbat doğumlu, memur.
  • 42. Ammar Hurşit, 1985 Hanekin doğumlu, memur.
  • 43. İman İmzat, 1982 Hanekin doğumlu, memur.
  • 44. Ziyat Fahir, 1986 Hanekin doğumlu, şoför.
  • 45. Samiye Hasan, 1980 Hanekin doğumlu, öğretmen.
  • 46. Şakir Şükrü, 1959 Hanekin doğumlu, demirci.
  • 47. Riyaz Abbas, 1972 Hanekin doğumlu, memur.
  • 48. Cemal Tevfik, 1960 Hanekin doğumlu, terzi.
  • 49. İkbal Fehmi, 1957 Hanekin doğumlu, ev hanımı
  • 50. Kafiye Şahin, 1961 Kılzarbat doğumlu, öğretmen.