Alman kaynaklarına göre Osmanlı Nusayrileri

Makalede, Osmanlı Devleti'nin hâkimiyeti altmda bulunan Nusayrîlerin Alman kaynaklarında nasıl tasvir edildikleri ele alınmaktadır. 1778-1872 arasında yayımlanan araştırma eseri, hatırat ve ansiklopedi maddelerinin Nusayrîler hakkında verdilderi bilgiler ve ilgili yorumlar tespit edilmeye çalışılmaktadır. Bu bağlamda; Nusayrîlerin tarihî ve dinî kökenlerinin nereye dayandığı, dinî inançlarının nasıl olduğu ve nasıl bir iktisadî-sosyal hayata sahip oldukları gibi üç önemli sorunun cevapları aranmaktadır. Buna göre Osmanlı Nusayîleri, etnik olarak Arap'tırlar. Dinî inanış olarak ise, İslâm mezheplerinden Şia'nın bir alt kolu olan Nusayrîliğe mensupturlar. Nusayrilik, bugünkü Irak'ta ICûfe bölgesinde çıkmasına rağmen daha sonraki yüzyıllarda bugünkü Suriye ve Lübnan'ın dağlık bölgeleri ile Türkiye1'nin Adana ve Antakya mıntıkalarına kadar kaymıştır. Dinî inançlarının merkezinde Hz. Ali'nin öne çıkarılması ve onun ilahlaştırılmasıyer almaktadır. İnanç sistemlerinin oluşmasında, başta İslâm olmak üzere, Hristiyanlık, Yahudilik ve kadîm Sabiılik gibi dinlerin etkileri olmuştur. Bunun yanı sıra, ruhların bir döngü içinde duruma göre insan, hayvan ve bitki şeldinde tekrar dünyaya döndüklerini, yani reenkarnasyonu kabul etmektedirler. İktisadî olarak ise, bulundukları bölgede başta ticaret o İmale üzere, tütün ve ipek üretimiyle uğraşmaktadırlar. Komşuları Sünni, İsmailî ve Dürzi mezheplerine mensup Müslümanlarla iç içe bir hayat sürmemektedirler. Bunlarla temasa geçtiklerinde ise dinî inançlarını saklamaktadırlar.

The Otoman Alevi's based on German sources

This article explaines on how the Alawis who were under the authority of Otoman Empire are discussed in German sources, information and interpretation about the Alawis is ascertained from encyclopedia, memoirs and research work that published approximately 100 years. . İn this context three key questiones that are being answered. These are; What are the orgin of Alawis religion and history? How is Alawis religios belief and their economic and social power? Accordingly Ottoman Alawis were Arap in origin. They discribe themselves as a Nusayri under the sect of ShI'ah Islam Even though Nusayri has been originated in Kufa (Iraq) , it has been spread to mountainous part of Lebanon, Syria, Adana and Antakya in Turkey. They highlight Hz. Ali in their religious belief which is formed and influenced on the basis of İslam, Christianity and Mandeism. Besides they believe in reincarnation, Souls reincarnate either in die form of human, animal or plant. Alawis were involved in producing tobocco and silk. They did not mingle with Sunni Muslims and reveal their religious belief.

___

Ansiklopediler

ADRES (Allgemeine Deutsche Real-Encyklopâdie fur gebildete Stande) (1830), "Nasairi-er", cilt 7,7. Basla, s. 936, Leizig.

ADRES (Allgemeine Deutsche Real-Encyklopâdie fur gebildete Stande)(1830), cilt 7, 8. Baskı, s. 912, Leipzig.

ALRCKC (Allgemeines Lexicon der Religions- und clıristlichen Kirchengeschichte für aile Confessionen) (1835), "Nossarier", cilt 3, s. 503, Weimar.

HCRK (Handworterbuch der christlichen Religions- und Kirchengeschichte) (1829), "Nassairier", cilt 3, s. 200, Halle.

NECLGS (Neus elegantestes Conversations-Lexicon für Gebildete aus ailen Stânde) (1836), "Nassairier", cilt 3, s. 329, Leipzig.

Makaleler

Bruns, P. J.: "Über die Nassairier und Drusen" Repertorium fur Biblische und Morgenlândİsche Litteratur (1785), Sayı 17, s. 25-35, Leipzig.

Catafago, Joseph: "Die drei Messen der Nossairier", Zeitschrift der Deutschen morgenlândischen Gesellschaft (1848), Sayı 2, s. 388-394, Leipzig.

Kremer, A. v.: "Die Heidengemeİnden der Nosairyer im nördlichen Syrien und in Cilicien", Das Ausland (1872), Sayı 24, s. 553-558:

Niebuhr, "Über den Aufenthalt und die Religion der Johannisjünger und Nassairier", Deuts-ches Museum (1784), cilt 1, s. 539-543, Leipzig.

Rousseau, "Die İsmailiten und Nosairier", Silvestre de Sacy (Trc), Minerva (1812), cilt 4, s. 108-142, Leipzig.

Rousseau, "Abhandlung über die İsmaeliten und Nassairier İn Syrien", Archiv für alte und neue Kirchengeschichte (1815), cilt 2, sayı 10, s. 249-306, Leipzig.

Rousseau, ''Abhandlung über die İsmaeliten und Nassairier in Syrien" Göttingische gelehrte Anzeigen (1815), sayı 162, s. 1602-1605, Leipzig.

Tychen, Olaf Gerhard: "Von der Sekte Sabaer und Nassairier in Syrien" Deutsches Museum (1784), cilt 2, s. 414-430, Leipzig.

Wolff, Phlipp: "Auszüge aus dem Katechismus der Nossairier", Zeitschrifft der Deutschen morgenlandischen Gesellschaft (1849), sayı 3, s. 301-309, Leipzig.

Kitaplar

Die Religionen, Confessionen und Sekten der Erde (1825), 2. Basla, Nürnberg.

Gloyer, T. M./01shausen T.(l837), Niebuhr's Reisen durch Syrien und Palastina, nach Zypern, und durch Kleinasien und Türkey, Hamburg.

Hartmann, Anton Theodor (1818), Oluf Gerhard Tychen öder Wanderungen durch die mannigfaltigsten Gebiete der biblisch- asitischen Literatür, Bremen.

Niebuhr, Carsten (1778), Reisebeschreibung nach Arabien und andern umliegenden Landern, cilt 2, Kopenhag

Paulus, Heinrich Eberlıard Gottlob (1792), Sammlung der merlovürdigsten Reisen in den Orient, cilt I,Jena. 936).