ÖZBEKİSTAN’DA FITRAT’IN CEDİTÇİLİĞİ, EĞİTİMCİLİĞİ ve EĞİTİM FELSEFESİ

Fıtrat’ın kültürel altyapısı 20. asırdan önceki yıllarda başlar. Bu yıllarda ideal sahibi olanlar bilimle gelişmek için bütün güçlerini kullanırlar. Tarihte bu hareket Ceditçilik olarak adlandırılır. Ceditçilik hareketinin 20. asırdaki mensupları bağımsız yaşmak için gençleri Avrupa bilimlerine göre eğitme amacındadırlar. Fıtrat eğitim ve öğretimde “proleter kültürcülüğü” akımına kapılmadan “Bedil”in felsefesinden bilimsel ve kuramsal olarak yararlanmaya çalışır
Anahtar Kelimeler:

Fıtrat. Ceditçilik. Eğitim

___

  • ALİYEV, Ahmed, 1991 Fıtrat ve Ma’rifet, “San’at” Taşkent; 1992 Sening Nurlı
  • Közingde Beht Okıdım, “Özbekistan Avazı”, Taşkent. ALLWORTH, Edward, 1964 Uzbek Literary Politices, Movuton and Co
  • London- The Hague Paris. AVCI, Yusuf, 1997 Fıtrat ve Eserleri, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara.
  • BALTABAYEV, Hamidulla, 1996 Abdurrauf Fıtrat, Yazuvçı Neşriyatı, Taşkent.
  • FITRAT, Abdurrauf, 1923 Bedil, Bir Mecliste, Moskova.
  • GÖKALP, Ziya, 1974 Türkleşmek İslamlaşmak, Muasırlaşmak, Kültür Yayını İstanbul.
  • HAYİT, Baymirza, 1981 “Türkistan’da Ceditçilik ve Sonu, “Milli Eğitim ve Kültür, s.4, Ankara.
  • KOMATSU, Hisao, 1981 Fitrat’ın Münazara’sı Üzerine Notlar, “Doğu Dilleri” C.II, Sayı 4. Ankara.
  • ŞEREFİDDİNOV, Azad, 1990 Abdurrauf Fıtrat “Yaşlık” S.5 Taşkent.
  • TAYMAS, A.Battal, 1964 Türk Dünyasında Usulü Cedit hareketi, “Türk
  • Kültürü” Nisan, Ankara. YARKIN, İbrahim, 1963 Türkistan’ın Hürriyet Şairi Çolpan “Türk Kültürü”, S.5, Ankara.