DEDE KORKUT HİKÂYELERİNDE İYİLİK İMGESİNİN GÖRÜNTÜ SEVİYELERİ

Türk milletinin en büyük kültür varlıklarından biri olan Dede Korkut hikâyeleri, Türk kültürünün söze ve yazıya dönüşen yüzüdür. Bu yönüyle Dede Korkut hikâyeleri, dil ve edebiyat sahasında arketipsel sembollerin diliyle insanlığa, Türk milletine iyiliği ve iyi olmayı öğütler. Böylece dünyanın yegâne açılımı ve bilinci olan insan, iyilik, yardımseverlik ve cömertlik yaparak dünyayı cennet hâline getirir. Hikâyelerde mitik bir iyilik imgesi olarak yer alan anne, baba, din, gelenek ve Dede Korkutvari kişiler, yücelik algılamalarının merkezi olarak iyilik yapmayı, iyi olmayı imler.Türk kültürünün en önemli bellek mekânlarından biri olan Dede Korkut Hikâyeleri, varoluşun en erdemli koşullarından biri olan iyilik imgesini yücelterek dünyaya gerçek anlamda insan olmayı muştular

Dede Korkut Hikâyelerinde İyilik İmgesinin Görüntü Seviyeleri

Keywords:

-,

___

  • Bolen, Jean Schinoda (2004), Psikolojinin Tao’su Eşzamanlılık ve Benlik, (Çev. Neslihan Burcu Akdağ), Kuraldışı Yayınları, İstanbul.
  • Campbell, Joseph (1995), İlkel Mitoloji-Tanrının Maskeleri, (Çev. Kudret Emiroğlu), İmge Yayınları, İstanbul.
  • Campbell, Joseph (2000), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, (Çev. Sabri Gürses), Kabalcı Yayınları, İstanbul.
  • Elieda, Mircea (1993), Mitlerin Özellikleri, (Çev. Sema Rıfat), İmge Yayınları, İstanbul.
  • Elieda, Mircea (1994), Ebedî Dönüş Mitosu, (Çev. Ümit Alyuğ), İmge Kitabevi, Ankara.
  • Ergin, Muharrem (2002), Dede Korkut Kitabı, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • Fromm, Erich (1995), Rüyalar, Masallar, Mitoslar, (Çev. Aydın Arıtan, Kaan H. Ötekin), Arıtan Yayınları, İstanbul.
  • Girard, Réne (2001), Romantik Yalan ve Romansal Hakikat (Edebi Yapıda Ben ve Öteki), (Çev. Arzu Etensel), İldem, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Gökeri, A. İ. (1979), Arketipe Dayanan Yeni Bir İnceleme Yönteminin Tanıtılarak İngiliz ve Türk Edebiyatında Romans ve Epik Niteliğinde Yapıtlara Uygulanması, AÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • Jung, Carl Gustav (1997), Bilinç ve Bilinçaltının İşlevi, (Çev. Engin Büyükinal), Say Yayınları, İstanbul.
  • Kaplan, Mehmet (1997), Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar 1, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Karagöz, İsmail (2006), Ayet ve Hadislerin Işığında Sevgi ve Dostluk, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Kısa, Cihad (2005), Carl Gustav Jung’da Din ve Bireyleşme Süreci, İlahiyat Vakfı Yayınları, İzmir.
  • Korkmaz, Ramazan (2008), Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • Korkmaz, Zeynep (2006), “Dede Korkut Hikâyelerinde İnsan ve Doğa”, Türk Dili, C: XCII, S. 657: 250-257.
  • Lings, Martin (2003), Simge ve Kökenörnek, (Çev. Süleyman Sahra), Hece Yayınları, Ankara.
  • Ögel, Bahaeddin (1998), Türk Mitolojisi I, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Stevens, Anthony (1999), Jung, (Çev. Ayda Çayır), Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • Tura, Saffet Murat (2002), Şeyh ve Arzu, Metis Yayınları, İstanbul.