BABAESKİ SEMİZ ALİ PAŞA KÜLLİYESİ

Coğrafi konumu nedeniyle önemli bir yerleşim yeri olan ve 1359’da Osmanlı topraklarına katılan Babaeski’de yer alan Semiz Cedid Ali Paşa Külliyesi, Mimar Sinan tarafından 1562 yılında yapılmıştır. Külliye cami, medrese, hamam, kervansaray ve dükkanlardan oluşmaktadır. Tarihsel süreç içerisinde uğradığı istila ve savaşlarla birlikte, imar faaliyetleri ve bilinçsiz müdahaleler sebebiyle külliyeden günümüze sadece cami ve hamam kalabilmiştir. Çalışmada, Semiz Ali Paşa Külliyesi’nin belgelere göre değerlendirilmesi yapılmış; mevcut cami ve hamamın geçirdiği onarımlar ve günümüzdeki durumu ortaya konulmuştur. Yazılı kaynaklar, mevcut kalıntılar ve karşılaştırmalı çalışma yapılarak Medrese ve “Çifte Hamam” olması muhtemel hamam için restitüsyon önerisi geliştirilmiştir. Bu bağlamda külliyenin bütüncül, evrensel koruma ilkeleri doğrultusunda korunması irdelenmiştir.

BABAESKİ SEMİZ ALİ PAŞA COMPLEX

Semiz Cedid Ali Paşa Complex is located in Babaeski, on the historical road from Istanbul to Belgrad, was included within the Ottoman territory in 1359. The complex was built in 1562 by Mimar Sinan. The complex consists of the mosque, madrasah, hamam, caravanserai and shops. Due to the wars and invasions the complex was faced with throughout the history, as well as various construction activities and unconscious interventions, today only the mosque and bath survive from the whole complex

___

  • AFYONCU, E.,2009. “Semiz Ali Paşa”, İslam Ansiklopedisi, cilt: 36; sayfa: 496, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi Yayını, İstanbul.
  • AHMET BÂDİ EFENDİ, 1932. Riyaz-i Belde-i Edirne, Cl-II-III, Edirne.
  • AKALIN, Ş., 1988. Ebu’l Hayr-ı Rumi, Saltuk-Name, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 809, Ankara.
  • ALLAHVERDİ, R.Ş., 2016. “Semiz Ali Paşa’ya Ait Bir Vakfiye ve Sınırname”, Sosyal ve Liberal Bilimlerde Yeni Yönelimler, (Ed. Hasan Babacan, Sevilay Öner), s.567-600, Ankara.
  • ANDREASYAN H.D., 1949. Polonyalı Simeon’un Seyahatnamesi (1608-1619), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, No:1073, İstanbul, 1964
  • ARU, K.A., 1949. Türk Hamamları Etüdü, İ.T.Ü. Yayını, İstanbul.
  • ASLANAPA, O., 1986. Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul. Cedid Ali Paşa Vakfiyesi; 585 numaralı Vakfiye Defterinden 16. Sayfa; Cemazilahire 973 tarihli Arapça Vakfiyesinin ayet ve hadis ve dua cümleleri hariç Yeni Defter No 1961, S.441-452 deki Türkçe tercümesinden.
  • DANİŞMEND, İ. H., 1971. İzahlı Osmanlı Tarihi Kronolojisi, C.2, İstanbul.
  • ERDOĞAN, M., 1978. Osmanlı Devrinde Trakya Abidelerinde Yapılan İmar Çalışmaları, Güneydoğu Avrupa Araştırmaları Dergisi, C.6-7, s.122-188, İstanbul.
  • EVLİYA ÇELEBİ, 1970. Seyahatname, C.I-X, İstanbul,1938 (H.1314); Yayınlayan Mehmet Zıllioğlu, C. l-12, İstanbul.
  • EYİCE, S., 2009. “Ali Paşa Camii Babaeski’de XVI. yüzyıla ait cami”, İslam Ansiklopedisi, cilt: 36; sayfa:427, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi Yayını, İstanbul.
  • GÖKBİLGİN, M. T., 1952. XV., XVI. Asırda Edirne ve Paşa Livası Vakıflar-MülklerMukataalar, İstanbul Üniversitesi Yayını, No: 508, s.486- 519 İstanbul.
  • KARAÇAM, N., 1970 Bütün Yönleriyle Kırklareli ve İlçeleri, s.225, Yaylacık Matbaası, İstanbul. Kırklareli İl Yıllığı 1967.
  • KUBAN, D., 2007. Osmanlı Mimarisi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
  • KÜÇÜKKAYA, A. G., 1990.“Mimar Sinan Dönemi Edirne-Belgrad Arası Menzil Yapıları Hakkında Bir Deneme”, Vakıflar Dergisi, XXI, 183-254, Ankara.
  • KÜÇÜKKAYA, A.G., 1992. “Revival Clasic Restorasyon Anlayışı ile Kalem İşi Restorasyonunda Yitirdiklerimiz, Eski Cami”, Mimarlık, 92/2,s.56-60.
  • MİMAR SİNAN (1), 1965. “Tuhfetü’l Mi’marin” Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserleri (Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserlerine Dair Metinler), Çeviren Rıfkı Melül Meriç, Türk Tarih Kurumu Yayını, Seri No 1, s.15-55, Ankara.
  • MİMAR SİNAN (2), 1965. “Tezkiretü’l Ebniye” Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserleri (Mimar Sinan’ın Hayatı ve Eserlerine Dair Metinler) Çeviren Rıfkı Melül Meriç, Türk Tarih Kurumu Yayını, Seri No 1, s.56-129, Ankara.
  • MÜDERRİSOĞLU, M.F., 1993. 16.Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’nda İnşa Edilen Menzil Külliyeleri, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • NECİPOĞLU, G., 2013. Sinan Çağı Osmanlı İmparatorluğu’nda Mimari Kültür, Çev.Gül Çağalı Güven, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 440, İstanbul.
  • ÖZÖN, M. N.,1965. Büyük Osmanlıca Türkçe Sözlük, İstanbul.
  • PEREMECİ, Osman Nuri, Edirne Tarihi, Edirne Eski Eserleri Sevenler Kurumu Yayınlarından, Sayı 6. İstanbul, 1939.
  • TUNCEL, M., 1974. Babaeski, Kırklareli, Tekirdağ Camileri, Ankara.
  • URL 1 (2018) Salname (1892), Babaeski Belediyesi Web sitesi http://www.babaeski-bld.gov.tr/WebSite/Display. aspx?ContentID=47
  • URL 2 (2018) Kültür Bakanlığı, “Babaeski Cedid (Semiz) Ali Paşa Camii”, Kırklareli Kültür Varlıkları Envanteri, Envanter No; 39-02-726, http://www.kirklarelienvanteri.gov.tr/ anitlar.php?id=222
  • URL 3 (2018) Kültür Bakanlığı, “Babaeski Özel İdare Binası”, Kırklareli Kültür Varlıkları Envanteri, Envanter No; 39- 02-724, http://www.kirklarelienvanteri.gov.tr/anitlar. php?id=184
  • URL 4 (2018) Kültür Bakanlığı, “Babaeski Merkez Konak”, Kırklareli Kültür Varlıkları Envanteri, Envanter No; 39-02- 725, http://www.kirklarelienvanteri.gov.tr/anitlar. php?id=199
  • URL 5 (2018) Kültür Bakanlığı, “Babaeski Osmanlı (Fatih) Hamamı”, Kırklareli Kültür Varlıkları Envanteri, Envanter No; 39- 02-719 http://www.kirklarelienvanteri.gov.tr/anitlar. php?id=186