OSMANLI DÖNEMİ GELİNLİKLERİ VE GELİN BAŞLIKLARI

Osmanlı Dönemi'nde giyilen üçetek, dörtetek, bindallı ve iki parçadan oluşan özel gün elbiseleri kullanıldı. Bindallı elbiseler yerini, batı etkisindeki uzun etek ve ceketten oluşan giysilere bıraktı. Etek, ceketler; atlas, tafta ve münakkaş gibi ipekli kumaşlardan yapılırdı. Atlas kumaşa bindallı tarzında yapılan ve oldukça uzun kuyruklu olan etekler ve korsajlı ceketlerden oluşmuştur. Osmanlı kadınlarının giyimi, iğneden ipliğe bütün özellikleriyle, içinde zevk olan bir sanat ürünüdür. Kumaşlar, kullanılan desenler, işlemeleri, baş süslemeleri, duvak ve hotoz bir bütün olarak ele alındığı zaman kadın kıyafetleri uyum içinde bütünlük sağlardı. Günümüze gelindiğinde özel gün elbiseleri, başlık ve duvakların günümüze uyarlanarak el işçiliğinde yapılmaktadır. Sosyal statü ve kullanılan malzeme zenginliği yapılan işi etkilemektedir.

OTTOMAN PERIOD BRIDALS AND BRIDE TITLES

Special day dresses were used in the Ottoman period. Bindallı dresses, the western effect of the long skirt and coat of clothing was left. Skirts, jackets; Atlas was made of silk fabrics such as taffeta and suede. It is composed of skirts with skirts and jackets with a very long tail that are made in Atlas style. The clothing of Ottoman women is an art product that is delighted with all the features of needle and thread. Fabrics, used patterns, embroideries, head decorations, veils and hot-coats as a whole when taken in harmony with women's clothes would provide integrity. Today, special day dresses, headdresses and veils are hand-made by adapting to the present day. Social status and the wealth of materials used affect the work done.

___

  • Afadar,C., (1993). Tanzimat’tan Önce Selçuklu ve Osmanlı Toplumunda Kadınlar, Çağlar Boyu.
  • Anadolu’da Kadın: Sergi Kataloğu. İstanbul: Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü.258.
  • Araz, N.,(1980). Eski Türk Kadın Kıyafetleri. Sanat Dünyamız. Sayı:19. İstanbul.
  • Aslanapa,O.,(1993). Türk Sanatı. İstanbul. Sayı.:3.
  • Apak, M.S., Gündüz, F.O., ve Eray, F.Ö. (1997). Osmanlı Dönemi Kadın Giyimleri. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Görünür, L., (1995). Osmanlı İmparatorluğu’nun Son Döneminden Kadın Giysileri, Sadberk Hanım Müzesi Kataloğu, 73. İstanbul.
  • Gürtuna, S., (1999). Osmanlı Kadın Giysisi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, s.43.
  • Kafadar,C., (1993). Tanzimat’tan Önce Selçuklu ve Osmanlı Toplumunda Kadınlar, Çağlar Boyu (Bulmuş ve Bedük, 2013).
  • Küçükerman, Ö., (1988). Türk Giyim Sanayii Tarihindeki Ünlü Fabrika:“Feshane Defterdar Fabrikası, Ankara: Sümerbank Yayınları.
  • Kültür Bakanlığı Sanatı Yayınları (1976-1977), Kültür ve Sanat, s:4-6, S:90,91.
  • Koçu.E.R.,(1980).Türk Giyim Kuşam ve Süsleme Sözlüğü.Günce Yayıncılık.
  • Uğurlu, A., (1994). Osmanlı Saray dokumalarında ipek altın ve gümüş kullanımı. Antik ve Dekor. İstanbul. Sayı: 24.