Tasavvuftan Felsefeye: Toshihiko Izutsu ve Tasavvuf

Toshihiko Izutsu, İngilizce yayımlanmış eserleri sayesinde, özellikle Kur’ân ve tasavvuf alanındaki İslâmî çalışmalarıyla bilinen ünlü bir akademisyendir. Ancak onun Japonya’daki bilinirliği, daha ziyade bir Doğu felsefesi düşünürü olduğu yönündedir. İran’dan Japonya’ya döndükten sonra Doğu felsefesi üzerine Japonca çeşitli eserler kaleme almıştır. Fakat nasıl ki Izutsu’nun İslâm üzerine yaptığı çalışmalar Japon okuyucular tarafından bilinmemekteyse, Doğu felsefesi üzerine kaleme aldığı bahsi geçen bu son eserler de Japonca bilmeyen okurlardan gizli kalmıştır. Izutsu, Doğu felsefesini yapılandırırken, temel olarak İbn ‘Arabî’nin vahdet-i vücûd olarak bilinen düşüncesine atıfta bulunur. Çalışmasını İngilizce olarak yayımlamadan önce, tasavvufu anlamlandırmada mistik tecrübenin hayatî rolünü vurguladığı Japonca eserinde, İbn ‘Arabî ve tasavvufun kapsamlı bir biçimde ele alındığı görülür. Izutsu, mistisizmden mistik felsefeye uzanan nazarî gelişimden yola çıkarak tasavvuftan İslâm felsefesine doğru giden teorik gelişimi tasvir etmektedir. İbn ‘Arabî’nin, vahdet-i vücûd ya da varlığın birliği düşüncesini ele alırken İslâm felsefesini, Doğu felsefesi için bir çerçeve olarak kullanır.

From Mysticism to Philosophy: Toshihiko Izutsu and Sufism

In Islāmic studies, Toshihiko Izutsu is well known as a scholar of the Qur’ān and Sufism, thanks to his published works in English. As to his image in Japan, however, he is known as a thinker of Oriental philosophy. After his return from Iran to Japan, he published several publications on Oriental philosophy in Japanese. As such, his final achievement, which was his Oriental philosophy, was veiled from readers who do not know Japanese, while his detailed study on Islāmic studies is not known by Japanese readers. In structuring his Oriental philosophy, he refers mainly to Ibn ‘Arabī’s philosophy known as waḥdat al-wujūd. Before publishing his work in English, he had already considered Ibn ‘Arabī and mysticism in his Japanese work in which he emphasizes the essential role of experience in understanding mysticism. Based on the theoretical development from mysticism to mystical philosophy, Izutsu delineates the theoretical development from Sufism to Islāmic philosophy. In studying Ibn ‘Arabī’s philosophy, waḥdat al-wujūd or ‘Unity of Existence’, Izutsu uses Islāmic philosophy as the framework for his Oriental philosophy.

___

  • Toshihiko Izutsu, “Revelation and Reason in Islam” (Kaikyō ni okeru Keiji to Risei), The Complete Works of Toshihiko Izutsu 1, 1944 (2013), p. 225. Ibid., p. 225. Izutsu uses the term “Sufīism” consisted of “Sufī” and “ism.” This term is used in the formative period of the study of Sufism.